Hrvatska je dobila novo središte za borbu protiv dezinformacija i provjeru točnosti činjenica (fact-checking) u okviru regionalnog centra za borbu protiv dezinformacija Adria Digital Media Observatory (ADMO), a točnost vijesti provjeravat će novinari globalne novinske agencije Agence France-Presse (AFP).
Kako bi sustav bio potpun, Agencija za elektroničke medije i Ministarstvo kulture i medija daju bespovratna sredstava za uspostavu sustava provjere točnosti informacija kojim je za rad desetak organizacija fact-checkera predviđeno ukupno 1,8 milijuna eura. Korak dalje je i skori četverodnevni trening hrvatskih novinara i urednika o fact-checkingu u organizaciji ADMO-a i AFP-a. Uspostavom tog sustava Hrvatska će se na adekvatan način moći boriti protiv lažnih vijesti kojih je, sudeći i po objavljenoj analizi GONG-a, sve više, a dezinformacije uglavnom šire "alternativni mediji" čije je financiranje u fokusu istražitelja kako bi doznali tko stoji iza tih medija koji šire laži i promoviraju teorije zavjere.
– Još se od Brexita javlja rast dezinformacija i aktera koji ih šire, a da to nije bila samo kratkoročna pojava, pokazuje porast dezinformacija vezanih za COVID-19 i rat u Ukrajini. Očito je riječ o dugoročnom trendu, opasnom za zdravlje demokracije i društva, zbog čega smo se u GONG-u u sklopu projekta Pro-fact bavili razotkrivanjem dezinformacijskih narativa vezanih za COVID-19 u Hrvatskoj, a sada se, u sklopu ADMO huba nastavljamo baviti istim na regionalnoj razini – stoji u dokumentu GONG-a.
Oni su u istraživanju koje potpisuje Matej Mikašinović Komšo odabrali 13 alternativnih medija iz Hrvatske i regije, upečatljivih po širenju dezinformacija i teorija zavjera tijekom pandemije koronavirusa. Ta je analiza ukazala na razrađen financijski model koji, unatoč nepotpunim i nedostupnim podacima o ostvarenim prihodima putem Google oglasa, volonterskom radu i donacijama čitatelja, omogućuje i podržava digitalni dezinformacijski ekosustav. Autoru su u analizi od koristi bili i Google oglasi pa je uočio da portal Logično mjesečno ostvaruje 7167 eura, Paraf 420 eura, Epoha 327 eura, Provjeri 281 eura, Novi Svjetski Poredak 91 euro te Flash 27 eura. U usporedbi s mainstream medijima koji mjesečno uprihode i oko 490.000 eura, portal Logično, dakle, uprihodi oko 70 puta manje.
– Alternativni mediji svoju snagu crpe iz predane publike, volonterskog rada, kao i iz donacije podržavatelja, koji su uvjereni da takvi mediji predstavljaju "borce za istinu". Zajednička im je i potpuna netransparentnost, kako financijska tako i kroz činjenicu da nemaju navedene impresume niti dokaze za teorije, te nepoštivanje pravila novinarske struke. Nisu upisani u Upisnik Agencije za elektroničke medije pa ne podliježu ni sankcijama – stoji u istraživanju.
A tko će kazniti HRT, RTL, i NOVU za širenje lažnih vijesti? Pa to su glavni rasadnici bolesnih društvenih ideja!