KOLUMNA RODOLJUBNA ZANOVIJETANJA

Hrvatska na cesti

07.12.2001.
u 00:00
Pogledaj originalni članak

Kad se riječ "dešperacija" prevede na hrvatski - kao očaj ili beznađe - puno je ubojitija. Ali i takva iz usta premijera Račana pobija optimizam nekih ministara. Izgovorio ju je prekjučer, u ubrzavanju priprema za gradnju autoceste Zagreb - Split, koja bi Hrvatsku izvukla iz "naplavina dešperacije".

Račan se proteklih godina nije previše obrušavao na Tuđmana, od mnogih drugih svjesniji da je Tuđmanu nemoguće poreći neponovljiv povijesni pothvat - stvaranje samostalne Hrvatske i pobjedu u ratu. I možda za razliku od njih zna da ga se može dosezati nečim što će također imati povijesno značenje. To pak nije ni "otvaranje prema svijetu" niti su eurointegracije, koje same po sebi ne donose ništa ako Hrvatska sama nešto ne postigne. A cesta Zagreb - Split nije samo pothvat kojim bi se netko kitio nego omogućuje zapošljavanje, jačanje podosta grana gospodarstva i opći boljitak.

Tuđmana su ismijavali kada je u vrijeme rata govorio o Hrvatskoj kao regionalnoj sili, no njegovi protivnici iz sadašnje vlasti, u raspravama o Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju, te Tuđmanove riječi samo prevode na mirnodopski jezik kad tvrde da taj sporazum Hrvatskoj omogućuje da "postane lider i ključni faktor stabilnosti u regiji".

I u ratu i u miru, bez osjećaja veličine i bez borbe za tu veličinu svaka je zemlja osuđena na "naplavine dešperacije". Otkad se 3. siječnja 2000. promijenila vlast, Hrvatska se mjeri gotovo isključivo po kriterijima diktiranim iz svijeta, pa podosta političara i novinara i ne zna govoriti o Hrvatskoj izvan te kolonijalne ovisnosti.

I dok je tako u politici i u medijima Hrvatska još uvjetna zemlja, retardirani đak, narod u bezuvjetnosti svojih potreba sve manje sluša eurofraze. Tko godinama uvjerava ljude da ništa ne vrijede ako nisu europski i svjetski, dok ti ljudi istodobno vide da nas Europa i svijet samo iskorištavaju i da djeluju po bešćutnom interesu i egoizmu - i ne može očekivati drugo doli dešperaciju. Stoga bi gradnja autoceste Zagreb - Split mogla biti i simboličan i stvaran povratak Hrvatske sebi, svome gospodarstvu, svojim mogućnostima i svojoj veličini.

Pogledajte na vecernji.hr