Idući mjesec Hrvatska bi trebala dobiti ponude za gradnju šest brzih brodica za pomorsku hitnu pomoć koje će biti smještene u lukama u Rabu, Malom Lošinju, Zadru, Šibeniku, Supetru i Dubrovniku. Do sredine lipnja natječajem se traži graditelj šest brodskih hitnih za ukupnu cijenu od 66 milijuna kuna (bez PDV-a), a isporučiti ih mora u iduće dvije godine. Za 11 milijuna kuna po brzoj brodici navedeni su detalji koje svako od tih plovila mora ispunjavati pa se tako uz obaveznu medicinsku opremu, primjerice, traži i da najveću brzinu brodica mora postići za najdulje pet minuta, da mora biti nepotopiva u slučaju nesreće, da prostor za medicinska nosila mora biti najmanje 2 x 1 metar...
Ne isključuju helikoptere
Prva je to velika javna nabava koju potpisuje aktualni ministar zdravstva Vili Beroš, no cijela priča o uspostavljanju pomorske hitne u Hrvatskoj počela je godinama prije. Još 2016. godine Hrvatski zavod za hitnu medicinu tražio je natječajem ponude za studiju izvodivosti ovog projekta nužnog zbog, kako je tada među ostalim opisano, diskriminacije stanovnika otoka kad je u pitanju pravo na hitnu medicinsku pomoć. Opisano je tada i da se hitne pacijente s otoka prevozi trajektima, čamcima, brodovima koji nisu prilagođeni za medicinski prijevoz te da se, primjerice, ako ih se prevozi brodovima Obalne straže, dovodi u pitanje osnovni nadzor i mogućnost hitne medicinske intervencije.
Ta je studija, naime, bila formalni početak ovog projekta iz europskog Operativnog programa Konkurentnost i kohezija kroz koji smo tražili bespovratna sredstva za uspostavu morske hitne. Natječaj za studiju raspisan je spomenute 2016. godine nakon što “štih-probu” helikopterske hitne pomoći za ministrovanja SDP-ova Siniše Varge nova Vlada Tihomira Oreškovića nije produljila. Helikopterska hitna ostala je pod upitnikom i svih idućih godina, dok se na brodice u javnosti praktički zaboravilo. Helikoptersku hitnu aktualizirao je upravo Beroš rekavši i prvog ministarskog dana kako je, uz novi koronavirus, to jedan od prioriteta koje si je postavio. Konačno pokretanje pomorske hitne stoga očito ne znači isključivanje helikopterske hitne službe iz planova, a što će prije otočanima biti doista i dostupno, pokazat će godine pred nama.
Rok isporuke dvije godine
Maksimalni rok za isporuku brzih brodica dvije je godine od sklapanja ugovora. Valja reći i da se nakon završetka natječaja odabire ponuđač u roku od 90 dana tako da bi, prema planu i uz uvjet da ne bude žalbi, brodice mogle zaploviti u jesen 2022. Prema odgovoru iz Ministarstva zdravstva, za ukupnu vrijednost nabave šest brzih brodica oni osiguravaju 53,250 milijuna kuna, a Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture 29,250 milijuna kuna.
ww︆︅w︆︅.kis︆︅stok.co︆︅m