Zbog nedostatka vozača riječki gradski prijevoznik Autotrolej sredinom ovog mjeseca bio je prisiljen ukinuti neke svoje linije dok je dio njih skratio. Na međugradskim linijama, primjerice između Zagreba i Dubrovnika, u nekim autobusima više nema dva vozača koja se mijenjaju u vožnji, nego samo jedan vozač odvozi cijelu tu rutu.
Nakon što odspava, isti taj vozač sam vozi autobus i nazad. Taj vozač osim što vozi autobus, kontrolira i karte putnika, ukrcava njihovu prtljagu. Zbog nedostatka vozača i neki teretni prijevoznici imaju već dulje vrijeme parkirane svoje kamione.
VIDEO Usporedba Hrvatske i Slovenije
Zapošljavaju umirovljenike
U Autotroleju su svoj potez ukidanja i skraćivanja linija objasnili time da je zanimanje profesionalnog vozača izuzetno deficitarno i da u Primorsko-goranskoj županiji uopće nema evidentiranih nezaposlenih vozača D kategorije koja je potrebna za obavljanje posla vozača autobusa. Stoga ta tvrtka natječaje za vozače objavljuje i u ispostavama Zavoda za zapošljavanje izvan Županije, a nudi im i osiguran smještaj. No ni to nije polučilo rezultate.
Kako bi riješili problem manjka vozača, u Autotroleju su u dogovoru sa Zavodom za zapošljavanje pokrenuli osposobljavanje 12 nezaposlenih vozača C kategorije, o trošku tvrtke, za stjecanje D kategorije. Usto, pokrenut je program i prekvalifikacije zainteresiranih nezaposlenih radnika za stjecanje kvalifikacije i polaganje ispita D kategorije. Kako bi koliko-toliko održavao svoj vozni red, Autotrolej zapošljava i umirovljenike.
VIDEO Evo kolike su plaće u Njemačkoj
Predsjednik Sindikata hrvatskog vozača Miljenko Gočin kaže da u Hrvatskoj nedostaje vozača jer gotovo nitko ne pokazuje interes za to zanimanje. Da ima tog interesa, objašnjava, onda bi ti novi vozači mogli zamijeniti one koji su otišli raditi u inozemstvo. Prema njegovu mišljenju, država i prijevoznici pritom su krivo postupili kad su problem nedostatka vozača riješili njihovim uvozom.
Gočin kaže da su se tako radne dozvole za vozače iz godinu u godinu povećavale, ali i da je u međuvremenu presušio izvor vozača iz uvoza, a to su Srbija, BiH, Makedonija i Crna Gora. Za njega je ključno da se domaće ljude motivira za to zanimanje, i to boljim uvjetima rada i većim plaćama.
Objašnjava da u zapadnim zemljama vozač nakon tri tjedna rada ima tjedan odmora, dok su kod nas vozači na putu četiri tjedna u mjesecu i 12 mjeseci u godini. Prema procjenama sindikata, u Hrvatskoj je oko 70.000 profesionalnih vozača, a Gočin kaže da ih trenutačno nedostaje oko 5000.
Opasno za sigurnost prometa
– Nije normalno da na liniji Zagreb – Dubrovnik bude samo jedan vozač. No prijevoznici moraju održavati linije kako ne bi izgubili dozvole. Imamo slučajeve i angažiranja umirovljenika i njihova zapošljavaju na pola radnog vremena. Ali tko kontrolira da oni rade samo četiri sata? To je opasno za sigurnost prometa – kaže Gočin.
I predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Dragutin Kranječ smatra da uvoz vozača neće riješiti problem njihova nedostatka u Hrvatskoj. Prema njegovu mišljenju, potrebno je rasteretiti gospodarstvo kako bi se moglo vozačima povećati plaće.
Njegova tvrtka, kaže, nema problema s vozačima, ali navodi primjer kolege koji je morao s Filipina uvesti njih osam. Prijevoznike, upozorava Kranjčec, uništava i nelojalna konkurencija koja uzima poslove ispod cijene pa onda nastane i problem kako platiti vozače tako niskim cijenama.
hahaha... bit ćemo bogatili od švicarske! hahahahaha!!!!! imamo hrvatsku!!!