U HŽ Infrastrukturi su u tijeku pregovori uprave i sindikata o povećanju plaća u toj državnoj tvrtki, a sukladno kolektivnom ugovoru kojim je određeno da se za svaku započetu godinu trajanja tog ugovora cijena sata rada povisi do šest posto. Kolektivnim ugovorm određeno je da uprava i sindikati svake godine pregovaraju o povećanju plaća za iduću godinu i da su te pregovore dužni okončati najkasnije do 30. studenoga svake godine.
I dok sindikati zahtijevaju maksimalno povećanje od šest posto, uprava HŽ Infrastrukture protivi se bilo kakvom povećanju plaća. Predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić kaže da plaće u HŽ Infrastrukturi nisu povećavane od 2007. godine iako su radnici imali pravo na to sukladno kolektivnom ugovoru, no u ime socijalnog mira su, kaže, odustali od povećanja plaća sve dosad. Napominje da su troškovi života od 2007. dosad porasli 16 posto.
Pregovore pokrenula uprava
– Pregovori su u tijeku u skladu s kolektivnim ugovorom, a njih je morala pokrenuti uprava. O rezultatima pregovora ovisit će naši daljnji potezi – kaže Maršić. Jedna od opcija je i štrajk, no o tome treba tek donijeti odluku skupština sindikata. Uza SŽH u pregovore je uključen i Sindikat infrastrukture HŽ-a.
U upravi HŽ Infrastrukture pak smatraju da je zahtjev sindikata za povećanje plaće neopravdan, i to, kako navode, prvenstveno zbog ukupnog poslovnog i financijskog stanja tvrtke. Objašnjavaju da bi se traženim povećanjem plaća dodatno povećao nerazmjer između troškova plaća radnika HŽ Infrastrukture i ulaganja u željezničku infrastrukturu.
– Radnici HŽ Infrastrukture imaju od sedam do 40 posto veće plaće od prosjeka Republike Hrvatske, ovisno o stručnoj spremi. Od godišnjeg budžeta koji tvrtka dobiva iz državnog proračuna za održavanje, regulaciju prometa i upravljanje, više od 70 posto koristi se za isplatu troškova radnika – kažu u upravi.
Dodaju da su istodobno ulaganja u željezničku mrežu i infrastrukturu na minimalnim razinama i nedovoljna za održanje postojećeg stanja. Napominju da je prosječna dopuštena brzina prometovanja na pruzi 80 kilometara na sat, što je ispod svih prihvatljivih standarda. Stoga kažu da im je, s obzirom na ograničena sredstva iz proračuna koja su HŽ Infrastrukturi na raspolaganju, prioritet povećati ulaganja u željezničku infrastrukturu, a ne u operativne troškove odnosno troškove plaća. Samo poboljšanjem mreže, navode, opravdavaju temeljno poslovanje tvrtke i stvaraju dugoročno održiv sustav.
U upravi HŽ Infrastrukture kažu da je prosječna mjesečna bruto plaća u tvrtki za 2016. godinu, gledajući ukupni broj radnika, iznosila 9334 kune. Navode i da je prosječna mjesečna bruto plaća radnika srednje stručne spreme iznosila 8833 kune, a to je 36 posto više od hrvatskog prosjeka za SSS.
Dijalog s partnerima
Ta državna tvrtka inače zapošljava ukupno 4860 radnika, a prema projekcijama uprave, rast plaća od šest posto značio bi godišnji porast ukupne bruto mase za plaće za 32,3 milijuna kuna. Ukupni je trošak za bruto plaće u toj tvrtki u 2016. iznosio 553 milijuna kuna.
Uprava HŽ Infrastrukture smatra da se sva otvorena pitanja važna za poslovanje i radnike trebaju rješavati unutar kuće i za pregovaračkim stolom, u dijalogu sa socijalnim partnerima, poručuju iz HŽI-ja.
Ajoj, radili smo nešto za njih. Već u 10h prestaje se s radom, stavljaju se kotlići i kuha gablec. A tko će raditi nakon gableca... Gubitaši, koji ne mogu niti održavati postojeće stanje infrastrukture, gdje već sad sav novac ide na plaće i nagrade. A krađa u svim segmentima je svakodnevna pojava... Ovo samo pokazuje koliko se ti svi ljudi na proračunu toliko daleko od stvarnosti, ne shvaćaju da netko taj novac mora zaraditi, njima to sve pada s neba. A sa svakim takvim zahtjevom, koji se, naravno ispuni radi izborne baze, naraste neki porez, izmisli se novi parafisklani namet, gleda se kome i koliko uzeti ili se jednostavno zaduži praunuke... Komunizam na djelu...