Kolumna

I naši nakladnici trebali bi se pozabaviti literarnim radom Franka Schätzinga

Foto: Federico Gambarini/DPA
I naši nakladnici trebali bi se pozabaviti literarnim radom Franka Schätzinga
13.03.2023.
u 07:02
Serija temeljena na Schätzingovu romanu “Roj” mogla bi biti ekološki jezičac na vagi koji će i običnim ljudima dočarati sve opasnosti koje nemilosrdno iscrpljivanje oceanskih resursa donosi našoj civilizaciji
Pogledaj originalni članak

U Austriji i Njemačkoj proteklog su tjedna televizijske kuće ORF i ZDF ekskluzivno prikazale mini seriju “Roj” snimljenu prema popularnom znanstvenofantastičnom romanu njemačkog pisca Franka Schätzinga. Serija je stajala 44 milijuna eura i nastala je u velikoj europskoj, ali i ne samo europskoj televizijskoj koprodukciji. Prva epizoda premijerno je prikazana i na nedavnom Berlinaleu, a u rad na nastajanju ove serije uključena su dva redatelja i jedna redateljica.

Tema i romana i serije (o kojoj autor romana navodno nema pretjerano pozitivno mišljenje) tiče se metaforične pobune oceana protiv ljudske civilizacije koja je iznimno brutalna, ali i na neki način očekivana. Stoljećima ljudi bezobzirno iskorištavaju i oceane i mora, zagađuju ih i uzimaju zdravo za gotovo, sve do trenutka kada vodeni jednostanični i nepoznati organizmi iz oceanskih i morskih dubina ne krenu u borbu protiv ljudi. E upravo tu neravnopravnu borbu opisuje Schätzing, a neke scene iz serije neodoljivo podsjećaju i na nedavnu koronsku pandemiju (pojava tajnovite bolesti na francuskoj rivijeri koja se širi i pomoću jastoga te usmrćuje poznatog chefa i njegove pomoćnike koji su došli u kontakt sa zaraženim rakovima) iako je u seriji prisutan i smrtonosan cunami koji je zadesio veće dijelove svijeta, pa i škotsku, ali i afričku obalu, rušeći sve pred sobom.

Zanimljivo, Schätzingov hit roman pojavio se na proljeće 2004. godine, dok se onaj strahovito moćan azijsko-afrički postpotresni cunami pojavio tek u prosincu te godine i usmrtio oko 300.000 ljudi. Ima u televizijskom “Roju” i efektnih scena u kojima razljućeni divovski kit uništava turistički brod uz obalu Kanade ili kada deseci tisuća rakova kreću u invaziju iz oceana po ljudskim nastambama i ljudima u Africi. Tajanstveni organizmi zbog svog katastrofičnog potencijala vrlo brzo postaju predmet interesa znanstvenika koji su povezani s korporacijama, ali i s bogatim filantropima, a serija “Roj” prikazuje borbu između čovjeka i prirode koja se otela kontroli, i to na krajnje neugodan način. Iako ima potencijal, serija je u cjelini prilično statična, pa čak i na mahove monotona. Preintenzivno se bavi emocionalnim odnosima glavnih likova, koji su opisani odveć plošno i predvidljivo (što ide na dušu scenarista, a donekle i glumaca). I granica između mogućega i izmaštanoga vrlo je često zamorno proizvoljna te se doima kao plod slučajnosti, a ne redateljskog promišljanja.

Iako je kraj maksimalno poetičan i kao takav prihvatljiv, teško se uživjeti u radnju ove serije koja je snimana u koronsko vrijeme u Italiji, što je možda odvuklo fokus sa stvarne teme Schätzingova romana, koji je u svijetu prodan u 4,5 milijuna primjeraka te preveden na dvadeset i sedam jezika. Televizijska serija svakako će mu biti novi vjetar u leđa te se mogu očekivati i novi prijevodi i nova izdanja. Zanimljivo je da je upravo početkom prošlog tjedna, kada je u Njemačkoj i Austriji počelo prikazivanje “Roja”, u Ujedinjenim narodima nakon desetljeća pregovora donesen prvi i stoga povijesni sporazum o zaštiti svjetskih oceana, dakle ugovor o otvorenom moru koji obuhvaća trideset posto svjetskih oceana. Taj se sporazum odnosi na zaštitu tzv. otvorenog mora, koje se nemilice eksploatira i to u svim smjerovima. Zbog svega toga pati i klima, pate morski organizmi, kako oni životinjski tako i biljni. Time svijet u globalu, i to bez obzira na političke, vjerske i ideološke razlike, postaje sve opasnije mjesto za život. Naravno, sporazum tek trebaju prihvatiti zemlje članice UN-a, a kako se on tiče i ribarstva i energetike, jasno je da smo tu na skliskom i prilično osjetljivom terenu.

No, serija “Roj” mogla bi biti ekološki jezičac na vagi koji će i običnim ljudima dočarati sve opasnosti koje nemilosrdno iscrpljivanje oceanskih resursa donosi našoj civilizaciji. Stoga pomalo čudi da nijedan hrvatski nakladnik (ako sam u pravu) nije kupio prava za objavljivanje i više nego aktualnoga Schätzingova romana, koji će uskoro proslaviti dvadeset godina od svoga prvog ukoričenja u Njemačkoj. U hrvatskim se boljim knjižnicama, doduše, može čitati “Roj” na njemačkom ili engleskom jeziku, ali ne bi bilo zgorega da su se i naši nakladnici pozabavili literarnim radom Franka Schätzinga, koji osim “Roja” ima i druge zanimljive romane te ga kritičari uvrštavaju među najvažnije suvremene njemačke književnike. Nadalje, ne treba nikada zaboraviti da je i Hrvatska pomorska zemlja čije preživljavanje u proteklih nekoliko desetljeća vitalno ovisi o turističkoj sezoni. A cijelo se to vrijeme ta ista Hrvatska prema svojoj obali ponaša i više nego maćehinski, pomalo čak i kao ovisnik o teškim drogama, što je za zemlju poput Hrvatske smrtonosna klopka. U koju sve više srljamo.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.