Kolumna

Ideje naše, a Hrvati plaćaju - njemački benzin

Foto: Borna Filic/PIXSELL
Autobusni kolodvor Zagreb gotovo je prazan
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Malobrojni putnici na Zagrebačkom glavnom kolodvoru bez zaštitnih maski
09.09.2020.
u 11:50
Idu potpore za kupnju električnih automobila, a autoindustrije nemamo, za stambenu štednju, a štedionice su strane...
Pogledaj originalni članak

Temeljni sraz u političkoj ekonomiji, koji se posljednjih godina sveo na dihotomiju privatno versus državno, odnosno društveno ili javno, dobiva u hrvatskoj gospodarskoj zbilji novi podmodel: onaj u kojem naša država pomaže drugu. Najmoćniju u Europi. Onu koja svoje gospodarstvo štiti protekcionistički tako da osniva fond iz kojeg će financirati ostajanje u domaćem vlasništvu strateški bitnih kompanija dođu li u situaciju potencijalnog neprijateljskog preuzimanja.

U fokusu nacionalizacije su industrije koje Njemačka smatra bitnima: autoindustrija, bankarstvo, telekomunikacije, medicinska oprema, zelene tehnologije, zrakoplovstvo... Zašto smo na Njemačkoj? Pa eto zato što Hrvatska, koja subvencionira 50% putničkog željezničkog prijevoza, upravlja svojim željeznicama tako da nadopunu lokalnog željezničkog prijevoza cestovnim, tamo gdje nema pruga, povjerava – Arrivi, tvrtki u vlasništvu Deutsche Bahna, njemačkog nacionalnog željezničkog prijevoznika. Na taj se način subvencije izravno prelijevaju u – njemačko gospodarstvo.

Da, da, što se tu može kad je Arriva konkurentnija od Croatia busa ili Samoborčeka, reći će zagovornici libertarijanske ekonomske misli, oni isti koji su u krizi apel za privatizacijom zamijenili etatizacijom i – zavapili za pomoći države. Pa i moglo bi se da se u hrvatskim bespućima privatizacije prijevoznika nisu pojavljivali razni Leoni Sulići. Hrvatska, ponajprije zbog korupcije i lošeg pravosuđa, koje je upravo oslobodilo i Miroslava Kutlu, ima neefikasnu ekonomiju koja subvencionira – tuđe ekonomije. Pa tako državne potpore idu za kupnju električnih auta, a autoindustrije nemamo (Rimac automobili samo su element u tragovima, zapravo – niša), za stambenu štednju, a stambene su nam štedionice u većinskom austrijskom i talijanskom vlasništvu, u energetiku, a Inu smo predali Mađarima...

Dok u SAD-u stvaraju lažnu sliku samoregulirajućeg tržišta na način da se javnim novcem financiraju inovacije, a onda ih privatnici monetiziraju, dobivajući uz to goleme subvencije (Tesla, Apple, Google...), kod nas društveni novac ne ostaje čak ni povlaštenim pripadnicima našeg društva. Ideje su naše, a plaća se – njemački benzin.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

Avatar WoodySheriff
WoodySheriff
12:01 09.09.2020.

Gdje je nestalo - Mijić?!

TP
tpljmažešupakpoticanimmedom
11:58 09.09.2020.

a koliko od tih subvencija koje dobiju od države njemačko poduzeće vrati u džepove mozgova sve lopovštine u hrvatskoj-gregurića,mateše.šeksa i ekipe?to je ključno pitanje....... što mislite radi čega su onako veliki ,,demokrati,, iz njemačke ieurope slegnuli ramenima kad je plenković rekao sauchi ,,ili buksa u kojoj će te pojebat bataljon sociopata ili glas za hdz,,....... i nemamo ,,mi,, nikakvu odgovornost za to......taj model su prihvatili škegrini,matešini i šeksovi poltroni i provode ga a u hrvatskoj akademiji,crkvi,medijima nema intelekta i poštenja da javno kažu da taj model ne valja i da ljudi koji su u tom kolu ne mogu lizat oltare,predavat na fakultetima,imat počasne lože na stadionima,pisat u novinama........tu je naša tragedija.........

ČE
četvrti
11:32 10.09.2020.

Sljedeći moj komentar je izbrisan: "... piše novinarka u austrijskim novinama". Zašto? Nešto je krivo ili uvredljivo rečeno?