ZARADA NOVOG DOBA

Igraju igre, snimaju se, smiju i zabavljaju i na tome zarađuju milijune

Foto: PewDiePie/Facebook
PewDiePie
Foto: PewDiePie/Facebook
PewDiePie
Foto: PewDiePie/Facebook
PewDiePie
Foto: PewDiePie/Facebook
PewDiePie
24.11.2016.
u 23:00
Kako generacija novih milijunaša koristi internet-platforme za stjecanje bogatstva
Pogledaj originalni članak

Jeste li ikada čuli za Felixa Arvida Ulfa Kjellberga znanog i kao PewDiePie? A za Rhetta & Linka? Ne? Možda ste trebali, pogotovo ako barem povremeno koristite YouTube. Velika je šansa da su se ta imena pojavila pod nekim hashtagom ili u nekoj ponudi, nekom meniju.

Riječ je, naime, o ljudima koji na YouTubeu zarađuju doslovno milijune dolara godišnje. Ne radeći pri tome ništa specijalno. Nisu glazbene zvijezde, nisu popularni glumci, nisu ni TV voditelji. Oni jednostavno rade ono što vole.

I pritom se snimaju. Felix Kjellberg je Šveđanin koji godišnje putem YouTubea zaradi oko 12 milijuna dolara, ili na toliko barem njegovu prošlogodišnju zaradu procjenjuje Forbes.

Čini to dok igra računalne igre i pri tome se snima. Navodno mu je najomiljenije igrati The Walking Dead. Uklopilo bi se to u priču o tome da je riječ o izuzetno introvertiranom liku koji u pravilu ne daje intervjue, nema ga ni na kakvim konferencijama, nikada nije posjetio YouTube.

Ha, pa možda uopće ne zna gdje se ta kompanija zapravo nalazi! I da joj je vlasnik Google. Službeno, PewDiePie najgledaniji je na YouTubeu. Rhett & Link također su zanimljiva priča. Nisu tako uspješni kao Šveđanin, “tek” su peti na Forbesovoj listi.

No, riječ je o dvojici inženjera koji su radili u korporacijama prije nego što su shvatili da im se više sviđa biti komičarima na YouTubeu. I to tek s 37, odnosno 38 godina. Što je to u tom YouTubeu da ga se toliko gleda, a onda i da se toliko zarađuje?

– Odlučio sam se baviti YouTubeom iz jednog razloga, a to je da zabavim i nasmijem gledatelje bilo svojim humorom bilo pozitivnom energijom. Od kada znam za sebe, znam i za videoigre te je bilo poprilično jednostavno odabrati smjer sadržaja – “gaming”.

Budući da je njime obilježeno moje djetinjstvo, u njemu se osjećam slobodno, ne osjećam stres dok komentiram, uživam u svojem radu, a kada imate takav odnos prema onome što radite, rezultat može biti samo pozitivan – kaže jedan od najuspješnijih naših youtubera Marko KOFS. Ovo KOFS znači “King of Fails Show”.

Kolika je popularnost Marka i njegovih kolega iz država nekadašnje Jugoslavije, mogli smo se ne tako davno uvjeriti i sami. Bili su gosti InfoGamera i Gaming lige koju je podupirao i Večernjak. Za razgovor s njima ili autogram čekalo se u redovima.

Dakle, po onoj staroj Richarda Bransona da se ne može biti uspješan u nečemu u čemu ne uživate, to vrijedi i za YouTube. Samo, nemojte misliti da je riječ o laganom poslu, ako se to tako može nazvati.

– Sve ovisi o sadržaju. Imate neka videa koja možete napraviti u sat vremena, a imate i ona koja radite i po tjedan dana. Što se tiče mog radnog dana, radim i po deset sati na dan, a za izradu jednog običnog videa treba mi minimalno četiri do šest sati, dok za izradu epizode iz nekog većeg serijala na kanalu trebam i po 20-30 sati.

Ne volim objavljivati nešto čime nisam zadovoljan tako da često provedem dosta vremena gledajući i po nekoliko puta svoj video. Vodim se time da, ako se na njih mogu nasmijati, onda smiju ići na kanal – opisuje Marko kako izgleda radni dan jednog youtubera.

U redu, i Felix, i Rhett & Link i Marko uživaju u tome što rade. Uobičajeno je da takve ljubavi imaju svoj vijek trajanja, a obično se on može produljiti ako ta ljubav počne biti isplativa. Dalibor Šumiga direktor je tvrtke Promosapiens, ali i certificirani YouTube-specijalist. Na vrlo konkretan način objasnio nam je kako se trud uložen u taj web-servis konkretno može isplatiti.

– Zaradu preko YouTubea moguće je ostvariti putem Google AdSense računa, gdje putem Adwordsa ulazite u YouTube Partners Program. Zaraditi se može i sklapanjem partnerstva s oglašivačima, odnosno klijentima ili putem drugih platformi koje su povezane s YouTubeom, kao što je to primjerice Patreon – opisuje Šumiga pa ističe da je povezivanjem određenog YouTube-kanala i Google AdSense računa, putem YouTube Partners programa, moguće zarađivati isključivo prikazivanjem Adwords oglasa na vlastitom kanalu.

– Partnerstva s oglašivačima, odnosno klijentima moguće je sklopiti tako da vas sami oglašivači kontaktiraju ako im je vaš YouTube-kanal povoljan za oglašavanje. To može, primjerice, biti zbog velikog broja pregleda YouTubeovih videa ili pretplatnika na kanal ili jednostavno sami možete ponuditi partnerstvo određenom oglašivaču ili klijentu.

Ovdje je najčešće riječ o vanjskom sponzorstvu te takvo sponzorstvo, primjerice, može uključivati stavljanje linka u opis videa koji vas vodi na kupnju uređaja ili proizvoda klijenta koji je, recimo, upravo recenziran u videu.

Načini plaćenih sponzorstava brojni su – od toga da vam kompanije plaćaju da navodite ili recenzirate određene proizvode do toga da proizvode dobivate besplatno i recenzirate ih. Čest primjer za to su make-up proizvodi ili recenzije smartphonea – poučava nas certificirani YouTube-specijalist.

– Treća je varijanta uključiti se u program drugih platformi, poput Patreona, koji je svojevrsna “crowdfunding” platforma za vlasnike kanala koji im omogućuje dobivanje sredstava izravno od svojih gledatelja i pokrovitelja – zaključuje Dalibor Šumiga. Odlično, no ovaj je autor malo prestar za igranje, pogotovo da se pri tome snima, a šminka mu je ipak stran pojam. Bez obzira na moderne trendove. Što sada?

– Svaki sadržaj može biti isplativ ako je zanimljiv publici, kvalitetno isproduciran i dovoljno promoviran. Tri glavna razloga zašto Hrvati idu na YouTube su: inspiracija, opuštanje i zabava. Najlakši je put do zarade da kreirate sadržaj koji se i najviše traži i pregledava na YouTubeu.

Daleko najgledaniji sadržaj na YouTubeu je glazba. Uz gaming, najpopularniji sadržaji su filmski sadržaj, sport, kuhanje, fitness i “how-to” savjeti – ohrabruje nas Dalibor iz Promosapiensa. Dobro, sada smo već na putu da kupimo web-kamericu, a nakon nekoliko posjeta lokalnim ugostiteljskim objektima (onima koji još rade) možda pritisnemo i crvenu tipku “record”. Samo, mi smo u Hrvatskoj koja nije neko veliko tržište. Ima li nade za nas?

– Moguće je zarađivati i iz Hrvatske, na isti način kao što je navedeno u odgovoru na pitanje kako se općenito zarađuje na YouTubeu. Bitno je naglasiti da je zarada po klikovima na oglase emitirane na YouTube-videu, kao i zarada prema broju pregleda videa puno manja u Hrvatskoj i susjednim zemljama nego u zemljama poput SAD-a, Kanade, Velike Britanije itd. – kaže Dalibor Šumiga.

Dakle, možemo zaraditi, ali vjerojatno ne toliko da ćemo prestići zvijezde YouTubea ili one druge, poput nedavnog zagrebačkog gosta Justina Biebera. Logično je za pretpostaviti, a doista i jest tako, da su glazbena videa u vrhu gledanosti YouTubea.

Na ovom servisu formiran je prije nekoliko godina i kanal posvećen samo glazbi pod imenom VEVO. Tomo in der Mühlen i njegova tvrtka IDM Music autorskim se pravima u glazbi, pa tako i njihovim ostvarenjem na servisima poput YouTubea bave godinama. Potvrdit će da je YouTube zamijenio klasične nosače zvuka.

– Apsolutno da. YouTube je mjesto broj 1 za glazbu, ali i za druge audiovizualne sadržaje. Jedino ograničenje je da pokušaji streaminga duljih formata nisu baš zaživjeli, ali za sadržaj kraći od deset minuta YouTube je prvo mjesto za gledanje – govori In der Mühlen, ali dodaje i da digitalni svijet nije promijenio samo jednu stvar.

– Sada je puno je lakše doći do fanova, pogotovo u međunarodnom smislu, ali i dalje je najvažniji dobar sadržaj, čitaj – zanimljiv. Također, postoje i dolaze stotine različitih servisa koji svi doprinose zaradi glazbenika.

Problem je jedino što je zarada koju autor ostvaruje premala. Svi streaming modeli zapravo su disruptivni modeli kao i Uber, što znači da cilj nije da vlasnici sadržaja zarade, nego da zarađuju sami servisi nudeći jeftiniju uslugu od drugih.

Financijski izvještaji pokazali su da svi streaming servisi rastom broja korisnika također bilježe rast negativnog poslovanja, što znači da model nije da cijeli posao bude u pozitivi, već nada da će se servis prodati nekoj drugoj, većoj tvrtki i na taj način ostvariti zaradu – reći će In der Mühlen. Upravo tako nešto dogodilo se s YouTubeom koji je prije nekoliko godina prodan Googleu. Unatoč tome, zaključujemo, glazbenik na YouTubeu može ostvariti zaradu. Kako?

– Na YouTubeu se već relativno dugo ostvaruju sva prava, što uključuje autorska prava, prava snimke i monetizaciju samog kanala. Autorskim pravima pripada najmanja naknada, dok većina ide za snimku i za kanal. Razlog tome, nažalost, loši su dogovori. Z

arada se ostvaruje kroz oglase koje konzument vidi na manje-više svakom YouTube-videu. Također, postoji mogućnost da nositelji prava ne dozvole reklame, odnosno monetizaciju sadržaja, a u tom slučaju nema naknade. Isto tako, važno je znati da se plaća samo reklama koja se pogleda do kraja, dakle na kojoj korisnik ne stisne “skip” – objašnjava jedan od članova žirija uspješnog showa “Tvoje lice zvuči poznato”. Hrvatski glazbenici?

– Mi već godinama monetiziramo domaće i regionalne glazbenike i glumce, odnosno komičare. Tek odnedavno klikovi se mogu monetizirati i u Hrvatskoj, ali s obzirom na to da su online reklame vrlo jeftine u Hrvatskoj, većina zarade dolazi izvan Hrvatske, a najviše iz SAD-a – reći će Tomo iz IDM Musica. S ove naše, papirnate, strane YouTube i slični internetski servisi imaju ulogu u padu prihoda konvencionalnih medija.

– Točno je, ali to ovisi i o industriji o kojoj je riječ, ali i brendovima. Neki brendovi prepoznali su potencijal digitalnih kanala i pokrenuli promjene u marketinškoj strategiji, ali ima i onih koji se slažu da je internet vodeća platforma na kojoj se nalaze njihovi kupci, no još uvijek digitalu daju mrvice budžeta – kaže Dalibor Šumiga. Na kraju, jesu li youtuberi doista zvijezde?

– Ja zvijezda? Ha ha, nikako se ne mogu vidjeti na taj način. Dok u tom “YouTube-svijetu” imam popularan kanal, moj cilj nikada neće biti popularnost, već smijeh i zabava. Vjerujem da je tako i s većinom mojih kolega. Iako ponekad zna biti problem dok se vozite u javnom prijevozu ili kupujete hranu u nekom supermarketu, uvijek vas netko zaustavi u najgorem trenutku – uz smijeh će reći Marko KOFS.

– Za tjedan dana slavim svoju treću godinu na YouTubeu. Iako je to dugo razdoblje s puno uspona i padova, ne mogu ni zamisliti da radim išta drugo. Zabavljanje gledatelja, pozitivni komentari, smijeh... to su one stvari koje će me motivirati dokle god YouTube postoji.

A ako u jednom trenutku propadne, vjerujem da će se otvoriti nešto slično te ću svoje znanje i rad samo prenijeti tamo. No trenutačno sam 24-godišnjak s energijom koja će potrajati još jako dugo – završava popularni youtuber.

>> Ludiranje u virtualnom svijetu donosi milijune dolara

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.