Kolumna

Imaju li pravoslavni Hrvati pravo na HPC?

Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Imaju li pravoslavni Hrvati pravo na HPC?
11.01.2017.
u 21:12
"Ono što je najbitnije kod pravoslavnih crkava i što pravoslavnu crkvu razlikuje od drugih crkvenih organizacija, njezina je pripadnost jednoj državi", piše Petar Požar.
Pogledaj originalni članak

Prošlotjedni izlazak episkopa Hrvatske pravoslavne crkve na Preradovićev trg u središtu Zagreba razbuktao je strasti oko te vjerske zajednice, koja formalno nije priznata u Hrvatskoj, no očito postoji i ne može se ignorirati. Upravo ignoriranje i guranje stvarnosti pod tepih može u budućnosti stvoriti veće probleme od onih za koje higijeničari hrvatske javnosti misle da bi mogli nastati, pa iz opreza etiketiraju i eliminiraju iz javnosti sve koji bi je, po njihovu sudu, mogli okužiti.

HPC, zbog svoje endehazijske hipoteke i osnutka 1942. za Pavelićeva režima, itekako ima takve predispozicije. No, kako je izbrisana s lica zemlje 1945. i “uskrsnula” kao ideja s prvim godinama hrvatske neovisnosti te posljednjih godina dobila i konkretne oblike, očito je se ne može izbjeći. To pokazuje i pomalo nervozna reakcija Srpske pravoslavne crkve pred spomenuti blagoslov, koja se dosad uglavnom nije previše osvrtala na pojavu HPC-a. No, kako joj je ovo ukazanje bilo priređeno doslovce ispred crkvenog prozora, na sam Badnjak, i ta se nervoza mogla shvatiti. HPC, zacijelo, ima pravo registrirati se kao i svaka druga vjerska zajednica u Hrvatskoj. To se čini upisom u evidencijski registar, gdje se dokazuje da ima minimalno 500 članova, da ima vjerske akte i da je prije toga egzistirala kao udruga najmanje pet godina. U HPC-u kažu da su zahtjev predali 2014. i da je odbijen, pa su se žalili Ustavnom sudu. No, kako su u istom registru npr. Crnogorska, Makedonska i Bugarska pravoslavna crkva, zacijelo bi jednoga dana mogla biti i Hrvatska. No, premda za zakonsku registraciju zacijelo ne bi trebalo biti prepreka, priznanje autokefalnosti sasvim je drugi par rukava, jer to moraju učiniti ostale pravoslavne crkve, koje su joj to, kao i ovima spomenutima, uskratile.

Međutim, od spomenutih zakonskih i crkvenih uvjeta za budućnost HPC-a važniji su oni politički. A oni su se u tom predstavljanju na Cvjetnom trgu pokazali nakaradnima, jer se (konkurentsku) SPC nazivalo “uljezom”, čule su se psovke i poziv na obračun te je sve nekako mirisalo upravo na oživljavanje onog mrtvog HPC-a iz prošlosti. I to nije dobro. Nije dobro baš uime onih 16.700 Hrvata koji su se na posljednjem popisu izjasnili kao pravoslavci i na koje se pozivaju predstavljači HPC-a, a koji upravo po logici pravoslavnog organiziranja crkvenosti u državnim granicama mogu, poput Rusa u Rusiji, Srba u Srbiji i npr. Rumunja u Rumunjskoj, polagati pravo na svoju Hrvatsku pravoslavnu crkvu. “Ono što je najbitnije kod pravoslavnih crkava i što pravoslavnu crkvu razlikuje od drugih crkvenih organizacija, njezina je pripadnost jednoj državi”, piše Petar Požar u knjizi “Hrvatska pravoslavna crkva u prošlosti i budućnosti”, koja je izašla još 1996. i još je korisno štivo za razumijevanje barem dijela problema HPC-a. No, HPC njegovi tvorci ne smiju željeti kao Hrvatsku politikantsku crkvu. Bila bi to Crkva bez vjere i vjernika. I ponovno u opasnosti da bude marioneta u političkim rukama, čega se svaka Crkva s ovih prostora mora kloniti.  

>>Zloporaba pravoslavnog Božića: U pravu je episkop Gerasim koji želi da političari stanu

>>Hrvatski pravoslavci traže priznanje, SPC ih negira

USUSRET VELIKOM KATOLIČKOM BLAGDANU

Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića

- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 16

DI
dixie
21:42 11.01.2017.

U čemu je uopće problem? Srbi će ići i dalje u crkve SPC-a, a pravoslavni Hrvati u crve HPC-a. Već stolječima imamo sunarodnjake grkokatolike, evangeliste i muslimane koji se jednako osjećaju Hrvatima kao i rimokatolici ili ateisti.

Avatar arba_arba
arba_arba
21:51 11.01.2017.

Nadam se da se da za Paveliceva rezima nije propagirano pranje ruku poslije uriniranja, jer ako je, odmah zabranite tu ndhazijsku hipoteku. Logicno je da Hrvati pravoslavne vjere imaju svoju pravoslavnu crkvu.

BA
bakulušić
21:50 11.01.2017.

Osnovni problem Hrvatske pravoslavne Crkve je percepcija da je to ustaška organizacija a kao glavni argument se ističe "antifašistička" osuda da je surađivala sa fašističkim režimom. Kada su i kako pogubljeni vjernici, svećenici i vodstvo HPC nitko ne pita i ne smatra važnim. Važno je spriječiti "ustašku" organizaciju da ne uskrsne. I na tome svi gorljivo rade. Vrlo uspješno sve prikazuju kao lakrdiju "hrvatskih radikala". Nikoga ne zanima pravda i istina.