Poticanje pozitivnih promjena.
Velik je to i važan zadatak koji sve češće postavljamo pred sebe s ciljem izgradnje boljeg svijeta te odgovornijeg, pravednijeg i održivijeg društva za sadašnje i buduće generacije. Ključni uvjeti održivog razvoja podrazumijevaju promjenu neodrživih i promicanje održivih obrazaca potrošnje i proizvodnje te zaštitu prirodnih resursa kao temelja gospodarskog i društvenog razvoja. Znamo da su pozitivne promjene u smjeru održivosti nužne, no pitanje je kako ih najučinkovitije potaknuti.
Na taj se zadatak odvažila kompanija Mastercard u Hrvatskoj te se povezala s lokalnim poduzetnicima kako bi na platformi Priceless.com korisnicima pokazali kako jednostavne održive prakse mogu uvesti u svoju rutinu. U toj su se misiji povezali i s influencerima te kao ambasadore kampanje odabrali one s kojima dijele zajedničku viziju – svestrana glazbenica i voditeljica Ida Prester, uspješan gastro bloger Mile Butorac i jedna od najpoznatijih domaćih modnih blogerica i YouTuberica Matea Frajsberger, otkrili su nam koje su njihove održive prakse i na koji ih način promoviraju.
Poticanje promjena kroz djelovanje
Suradnja s Mastercardom kroz Priceless platformu nije novitet za Idu Prester koja rado ističe da je već imala priliku isprobati nekoliko njihovih iskustava koja prezentiraju najbolje od naše zemlje: „Upoznala sam otok Obonjan, brala masline u Istri, istraživala muzeje i aqua parkove, a ovaj zaokret prema održivosti mi se posebno sviđa. Svi njihovi novi projekti i partneri baziraju poslovanje isključivo na održivom modelu i to je važan korak naprijed“, poručuje Prester.
Uvijek otvorena po pitanju svojih stavova, ova svestrana i društveno angažirana umjetnica odavno ekologiju i održivost kao teme pokušava što više ubaciti, ne samo na svoje mreže, nego i u privatan život: „Već godinama promoviram second hand odjeću i kupovanje u vintage dućanima, surađujem s održivim brendovima, pišem puno o reciklaži i plastici. Trudim se. Nisam savršena, teško je biti apsolutno održiv i ne proizvoditi nikakakav otpad s našim načinom života. Ali što više pričamo o tome i učimo, to smo svjesniji i radimo manje grešaka“.
Prester pozitivne promjene nastoji potaknuti kroz vlastito djelovanje pa svima koji žele dati svoj doprinos održivosti, ali ne znaju kako to učiniti, savjetuje: „Prvo, izbaciti plastiku iz života što je više moguće – reciklaža plastike je mit. Manje od 10 posto plastike se reciklira, to je jako skupo, a i stvaraju se otrovni kemijski spojevi. Potom je tu i modna industrija, koja je jedan od najvećih zagađivača. Zbog posla mi treba jako puno odjeće, za razne medijske prilike. Barem pola mog ormara je kupljeno kao second hand. Na vintage odjeću sam ‘navukla’ i sve svoje prijateljice. Što manje nove odjeće se proizvodi, to se manje zagađuje. Osim toga, nosite unikatne komade koje više nitko nema. Bacanje hrane je također loša navika. Pokušavam ne kupovati više od onog sto mi treba i iskoristiti namirnice i nakon roka trajanja koje piše na pakiranju. Kad god ne vozim djecu, trudim se voziti romobilom. Romobil, bicikl, pješice… sve je za prirodu bolje od auspuha. Pored toga je i praktično, parkiranje u gradu je i onako gotovo nemoguće“.
Kao ambasadorica platforme Priceless.com, smatra da je promjena prema održivom načinu razmišljanja moguća i nužna, a kao pozitivne primjere izdvaja Ljubljanu koja je postala europska predvodnica u očuvanju okoliša i skandinavske zemlje koje potvrđuju da je itekako moguće živjeti održivo. „Ta promjena će se morati dogoditi. Jednostavno nemamo izbora. Ili ćemo svi birati vođe koji nas vode putem održivosti ili ćemo našoj djeci ostaviti svijet bez nade. Vjerujem da će čovječanstvo izabrati pravi put“, zaključuje Prester.
Buđenje svijesti o održivosti
Njegovanje koncepta održivosti povezalo je i Milu Butorca s platformom Priceless.com – ovaj uspješan gastro bloger prakticira i promovira zero waste način kuhanja, a podršku velikih tvrtki poput Mastercarda smatra ključnom u promociji ovakvog načina života. Začetnik je pokreta „Hrana se ne baca, hrana se voli“ u sklopu kojega kroz brojne savjete i recepte na društvenim mrežama donosi ideje kako maksimalno iskoristiti namirnice, što s ostacima od ručka, što s prezrelim voćem i povrćem te kako čuvati namirnice, ali i koje namirnice kupovati.
Butorac primjećuje da se u zadnje vrijeme svijest ljudi o održivosti sve više budi te smatra velikom prednošću to što kroz društvene mreže relativno brzo možemo doći do velikog broja ljudi: „Ljudima nedostaje edukacije, ali i ideja. Imaju neka prenesena znanja koja više možda nisu niti relevantna – od usađenih navika da se neki dijelovi voća i povrća bacaju i da nisu jestivi ili apsolutno ne razumiju oznake najbolje upotrijebiti do i upotrijebiti do, a s današnjim užurbanim načinom života možda niti nemaju vremena istraživati“, pojašnjava Mile, dodajući kako upravo zato kroz svoj profil nastoji ponuditi kreativne ideje kako iskoristiti nešto, uz provjerene recepte i savjete, što polako dovodi do pozitivnih promjena.
Ističe važnost odgovornije kupnje i smanjenja količine hrane koju kupujemo jer velik dio završi u smeću, a da uopće nije stigla na red za konzumaciju: „To je najviše vidljivo kod voća i povrća jer ga ljudi kupe previše, pošto je jeftinije od većine drugih namirnica, a ono se jako brzo kvari, plus nepravilno ga čuvaju. Često se baca već na prve znakove promjena jer nije lijepo, ne izgleda sočno, hrskavo... a zapravo se još uvijek može iskoristiti. Odgovornija kupnja će automatski dovesti i do planiranja obroka, do razmišljanja o tome što će se i koliko skuhati“, poručuje Butorac.
Kao prvi korak do održivih praksi predlaže upoznavanje s oznakama „najbolje upotrijebiti do“ i „upotrijebiti do“ – prva oznaka ukazuje na datum do kada hrana zadržava svoja svojstva, ali je i nakon tog datuma sigurna za korištenje, dok druga označava datum nakon kojeg se hrana smatra nesigurnom za jelo.
Budućnost kakvu želimo
Temi održivosti posljednjih se godina posvetila i modna blogerica i YouTuberica Matea Frajsberger, poznata pod nadimkom Click4Chic, a sve je krenulo s projektom „Mala promjena čini veliku razliku“ kroz koji je na svojim kanalima pratiteljima željela pokazati kakvim sve sitnicama poput reciklaže tekstila i odvajanja otpada mogu utjecati na svijet oko sebe.
„Uvijek mi je bilo važno da pazim i poštujem prirodu te biram proizvode koji ostavljaju manji trag na okoliš, međutim najveća promjena je došla kada sam prije tri godine posadila svoj vrt. Tada sam uistinu shvatila koliko je važna ta priroda i da moramo dizati glas i napraviti sve da ju zaštitimo”, poručuje Frajsberger.
Iako se na početku susretala s komentarima da takav sadržaj neće dobro proći kod ljudi, Matea ističe da se dogodilo upravo suprotno: „Danas takve teme na mojim kanalima najbolje prolaze. I jako sam sretna zbog toga”.
Savjet koji posebno izdvaja za sve koji žele živjeti održivo je: “Pazite što kupujete! Danas bar za većinu stvari možemo pronaći alternative. Malo je potrebno, stvarno malo. Nitko vas ne traži da se odselite u šumu i počnete uzgajati hranu i životinje, živeći tako zero waste. Kupujte rađe stvari koje nisu u jednokratnim plastičnim ambalažama, nosite platnenu vrećicu, otiđite nekad u second hand i nađite novu garderobu... primjera je toliko puno i mislim da nitko ne smije imati izgovor”, čvrsta je u svojim stavovima Frajsberger.
Smatra da se promjena u globalnom smislu prema održivom načinu razmišljanja već događa, iako jako kasni: “Bilo da se radi o trendu, zakonskoj regulativi ili odluci pojednica, svima nam je ta promjena nužna i krajnji cilj je onaj bitan. Svatko neka krene od sebe i već je napravio puno”, poručuje Frajsberger.
Poruke su to ambasadora platforme Priceless.com koja ih je ujedinila u zajedničkim nastojanjima da publici približe važnost koncepta održivosti i jednostavnost njegove primjene kroz uvođenje malih promjena u svoju svakodnevicu. Tako korisnici Mastercard kartica imaju mogućnost proživjeti jedinstvena digitalna i fizička iskustva te pritom naučiti kako reciklirati, smanjiti otpad, bacati manje hrane i uživati u prirodi, a pritom ne zagađivati okoliš nego dati direktan doprinos njegovoj zaštiti.
Odabirom renomiranih domaćih influencera kao ambasadora za svoju kampanju, kompanija Mastercard potvrdila je da utjecaj na društvenim mrežama danas ima ključnu ulogu u prenošenju važnih poruka do ciljane publike. Autentični influenceri poput imena s kojima surađuje Mastercard na svojim profilima okupljaju publiku koja ih prati upravo zato što dijele zajedničke vrijednosti i interese, pa doista i vjeruju sadržaju koji im plasiraju. Upravo zato, jedna od izuzetno važnih taktika za uspjeh društveno-odgovornih kampanja leži u odabiru pravih partnera među influencerima koji okupljaju publiku do koje želimo doprijeti – jer na taj način influenceri, kreatori sadržaja kao nezaobilazni kanal za današnju promociju proizvoda, usluga i projekata, zaista koriste svoj utjecaj odgovorno i za jedan viši cilj.
Sadržaj nastao u suradnji s Mastercard Hrvatska.