Boris Johnson želi sagraditi vlastiti “Galeb”. Odnosno novi nacionalni admiralski brod koji bi naslijedio sadašnji, “Royal Yacht Britannia”. Njime bi, kaže, želio promovirati britansku trgovinu i industriju u svijetu. Planira za novi brod potrošiti čak 280 milijuna dolara, a bio bi opremljen tako da se na njemu mogu održavati i sajmovi, susreti ministara i diplomatski pregovori. Velikoj Britaniji to treba, uvjerava Johnson, jer zemlja nakon što je izašla iz Europske unije sada mora jačati diplomatske i trgovinske veze sa svijetom. Nije da nije u pravu, jer “Britannia” je izvan uporabe još od 1997. i bila je prvenstveno luksuzna jahta, a novo bi plovilo bilo ozbiljan brod.
Populistička glupost
Nema još imena, ali ima pritiska da se taj novi brod nazove po vojvodi od Edinburgha koji je sudjelovao i u dizajniranju “Britannie”.
– Ovaj novi nacionalni admiralski brod bio bi prvo plovilo svoje vrste u svijetu, a odražavao bi snažan status Velike Britanije kao jake, neovisne i pomorske trgovačke nacije – rekao je Johnson prije otprilike mjesec dana kada je ideja o brodu i objavljena. Naravno, odmah se javila i opozicija, pa je tako Bridget Philipson, laburistička ministrica financija u sjeni, odmah izrazila sumnju i tražila da vlada točno navede na koji će to način tim brodom povećavati gospodarske aktivnosti. Barem gradnjom u britanskim brodogradilištima.
– Želimo da se taj brod gradi u Britaniji kako bi se održala radna mjesta i zanati u brodogradilištima, da fokus bude vrijednost dobivena za novac u svakoj etapi gradnje – rekla je Philipson.
Međutim, više od konkretne namjene broda danas je tema kako bi on izgledao te da li uopće obitelj vojvode od Edinburgha, odnosno kraljevsku obitelj, zanima Johnsonova ideja. Pa, čini se da je i u jednom i u drugom slučaju situacija za britanskog premijera nepovoljna. U javnosti su se pojavile kritike, da ne kažemo ismijavanja, navodnog predloženog izbora izgleda konstrukcije broda. Ima ih koji ga uspoređuju s predimenzioniranom koćaricom kakve su se radile pedesetih godina prošlog stoljeća.
Jedan je umirovljeni admiral planirani izgled budućeg stožernog broda usporedio s jahtom kakvog oligarha. Veteran konzervativaca ismijao ga je kao potpuni gubitak vremena, populističku glupost. Velikim dijelom je to i zbog toga što je Boris Johnson prilično zasitio britansku javnost grandioznim planovima, od koji je neke i dovršio, ali neke nije, kao na primjer otočni aerodrom na ušću rijeke Temze koji bi zamijenio Heathrow. I bolje, jer se procjenjivalo da bi takvo što stajalo milijarde dolara. A tu je i nova flota modernih dvokatnih autobusa za London što jest napravljeno. No, u pandemijskim uvjetima odnosno nastojanjima za oporavak gospodarstva gradnja 280 milijuna dolara vrijednog državnog broda nema previše pristalica.
Most s drvećem i vrtovima
No, pamte se i luckastiji Johnsonovi projekti, poput ideje o pješačkom mostu preko Temze koji bi bio urešen drvećem i vrtovima, što je zastupao kao gradonačelnik. Nikada taj most nije otišao dalje nacrta, ali je svejedno koštao 70 milijuna dolara koliko je otišlo za projekt i nabavu materijala. A navodno mu je još u glavi ideja o gradnji 50-kilometarskog mosta koji bi povezivao matični otok Velike Britanije sa Sjevernom Irskom.
Kraljevska obitelj o svemu šuti, nije komentirala čak ni ideju da se novi brod nazove imenom nedavno preminulog princa Philipa, iako neslužbeno odbacuje takvu ideju. Također, princ Charles nesklon je da se javni novac troši na nešto što bi koristila kraljevska obitelj, a kraljici Elizabeti ionako je 95 godina i više ne putuje.
Bolje da kupi Galeb.