Istarski ipsilon

Istarski ipsilon - Bina Istri država dala 1,3 milijarde kuna

Foto: 'Dusko Marusic/PIXSELL'
Istarski ipsilon - Bina Istri država dala 1,3 milijarde kuna
14.02.2011.
u 12:00
U Ministarstvu prometa navode da je Bina Istra dosad investirala 600 milijuna eura u gradnju novih dionica te 100 milijuna eura u održavanje i obnovu postojeće ceste i tunela
Pogledaj originalni članak

Koncesionar u većinskom privatnom vlasništvu na Istarskom ipsilonu Bina Istra ne samo da do sada nije uplatio ni kune koncesijske naknade, o čemu je Večernji list nedavno pisao, nego je toj tvrtki Republika Hrvatska dosad dala čak 1,3 milijarde kuna poreznih obveznika za financijske doprinose!

U Bina Istri 51 posto vlasništva ima francuska tvrtka Bouygues koja je koncesionar na Istarskom ipsilonu od 1995. Navedeni podaci o koncesijskoj naknadi i financijskim doprinosima govore dovoljno da je ideja o davanju autocesta u koncesiju kao brz način dolaska do velike količine novca za državni proračun, kako to vide neki premijerkini savjetnici, apsolutni promašaj.

U Ministarstvu prometa, mora i infrastrukture kažu da država, koja ima 49-postotni udio u Bina Istri, financijski doprinos tom koncesionaru uplaćuje od 2000., a prosječan godišnji iznos je 17 milijuna eura. Tako je u posljednjih 11 godina država tom koncesionaru nepovratno dala 187 milijuna eura. Ali i dalje će ga plaćati jer, navode u Ministarstvu, plaćanje financijskog doprinosa u budućnosti će uglavnom ovisiti o rastu prometa na Istarskom ipsilonu, ali se očekuje da će se ovaj prosjek održati do kraja koncesijskog razdoblja.

S obzirom na to da će Istarski ipsilon pod koncesijom biti do 2027., to znači da će država koncesionaru u sljedećih 17 godina dati još 2,1 milijardu kuna. Ukupno će to na kraju iznositi gotovo 3,5 milijardi kuna.

Nova ulaganja

No u Ministarstvu taj iznos uspoređuju s ulaganjima i troškovima koje snosi koncesionar pa tako navode da je Bina Istra do sada investirala 600 milijuna eura u gradnju novih dionica te 100 milijuna e-ura u održavanje i obnovu postojeće ceste i tunela. U budućnosti bi Bina Istra, otkrivaju u Ministarstvu, trebala investirati dodatnih 300 milijuna eura u gradnju novih dionica te 150 milijuna eura u troškove obnove i održavanja.

– Dakle, kad se zbroje podaci, Bina Istra će ukupno u projekt uložiti 1,15 milijardi eura, a državu će to stajati 17 milijuna eura godišnje. Interes države je da privatni partner u cijelosti snosi troškove te investicije – objašnjavaju u Ministarstvu.

Dodaju da za razliku od projekata gdje država putem javnog društva financira gradnju autoceste, u ovom slučaju cijeli dug glasi na privatnog partnera i ne opterećuje ukupni dug RH. Pritom naglašavaju i da se na kraju koncesijskog razdoblja infrastruktura izravno prenosi bez ikakve naknade u vlasništvo RH koja može ubirati prihode od naplate cestarine.

Prihod od 38 mil. eura

U resornom ministarstvu kažu da Bina Istra neće vratiti financijski doprinos državi, a to pravdaju time što je taj doprinos vezan uz činjenicu da je prosječni godišnji promet u Istri nizak te je rentabilnost autoceste na rok koncesije od 32 godine granična. No očekuju da će godišnji prihod Bina Istre, kad Ipsilon pripadne državi 2027., biti 60 milijuna eura, za razliku od sadašnjih 38 milijuna eura.

Uza sve to, Bina Istra je oslobođena i plaćanja PDV-a jer, kako navode u Ministarstvu, kad je potpisivan koncesijski ugovor, PDV nije postojao. A kako se ne bi povećala cestarina kad je PDV uveden, jer bi u tom slučaju bila previsoka, donesena je odluka da se korisnicima Bina Istre neće naplaćivati PDV.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 32

EL
elfenomeno77
12:10 14.02.2011.

Interes države je da privatni partner u cijelosti snosi troškove te investicije

RA
RA95MA
13:02 14.02.2011.

Neka Istre i svih žitelja u Istri. To je jedla lijepi dio Hrvatske poštenih i radišnih ljudi. Mi u Hrvatskoj nismo isključivi, mi smo, htjeli to priznati ili ne europski narod s europskom kulturom i prošlošću.

PI
PIDOČA
14:02 14.02.2011.

Hrvatska je guska debelog perja,...