Motokroseri, bolje rečeno enduro vozači, i to stranci, godinama stvaraju probleme u sjevernoj Istri, a nitko ne zna kako im stati na kraj. Naime, nepoznati vozači bez licencije voze po državnim i privatnim šumama, po vodozaštitnom području, ali i zasađenim poljoprivrednim površinama uništavajući urod. Takvi “turisti” često borave na buzetskom području, i to uvijek u grupama od deset pa i više motokrosera. Najčešće su to Austrijanci jer je u njihovoj domovini takav sport, odnosno divljanje, zabranjen. No dolaze i iz drugih zapadnoeuropskih zemalja.
Ilegalni organizatori
I Dorjan Prodan iz Sv. Martina, kao i mnogi drugi poljoprivrednici, imao je problema sa stranim motokroserima. Motorima su vozili preko njegovih oranica i uništili mu urod. Neshvatljivo je, kaže, kako može biti dopušten takav sport, odnosno kako to da ga vlast ne može zabraniti.
I mnogi se tartufari i lovci bune jer bučni motori plaše njihove pse. Prije nekoliko dana na trgu u Buzetu susreli smo dvanaesteročlanu skupinu Austrijanac, Švicaraca, Nijemaca i Slovaka. U Istri su boravili četiri dana, a došli su se, kažu, provozati zelenim istarskim krajolikom. Na pitanje kuda sve voze, Slovak Matej Zat’ko kazao je da voze po šumama, riječnim nasipima, kanalima, jednostavno rečeno – svuda! Vođa grupe bio je Hrvat, koji se nije htio predstaviti, no otkrio je da ga je angažirala TZ Istarske županije. Trebao je, kazao je, grupu voditi po stazama koje bi iduće godine trebale biti legalizirane.
Više štete nego koristi
Informaciju smo provjerili u TZ-u i doznali da su od tog projekta, iako im je cilj imati što više turista, odustali prije tri godine, uvidjevši da takva ponuda šteti domaćem stanovništvu.
– TZ nikoga nije angažirao da vodi takve grupe. To su uglavnom prevaranti koji zarađuju na stranim državljanima, koje dakako ne upozore da je taj sport nelegalan – kazao je djelatnik TZ-a Marino Brečević.
A mogu li i hrvatski enduro vozači i motokroseri slobodno voziti u inozemstvu? Na to pitanje odgovor nam je dao čelnik hrvatskih motokrosera Ivan Bertović: “Nema šanse!” U Hrvatskoj, očito, netko masno zarađuje pozivajući ih na slobodnu vožnju. Općine Grožnjan i Oprtalj, primjerice, zabranile su taj sport na svom području.