PAD MIGOVA

Istražitelji: Čini se, bio je dodir Piloti: Turbulencija, a ne sudar

Foto: ''
Istražitelji: Čini se, bio je dodir Piloti: Turbulencija, a ne sudar
25.09.2010.
u 23:25
Dvojbe oko pada MiG-ova trebala bi riješiti snimka iz trećeg aviona i iskaz pilota koji je naredio iskakanje svojim kolegama.
Pogledaj originalni članak

Istraga o uzroku pada dvaju MIG-ova 21 HRZ-a neće trajati dugo. Postoji snimka događaja jer je treći MiG-21, dvosjed, zvani “mongol” u nastavne svrhe snimao akciju prednjeg para MiG-ova. A vrhovni zapovjednik, predsjednik Ivo Josipović također je, čuje se, vojnicima poručio kako želi brze rezultate istrage. Iako još nije sa sigurnošću utvrđeno zbog čega su se u četvrtak nedaleko od Plaškog srušila dva MiG-a, dio istražitelja pretpostavlja kako je do rušenja došlo zbog međusobnog kontakta aviona, nakon toga je kabina jednoga odletjela prema drugom MiG-u.

Snimke su zapečaćene


Međutim, piloti Igor Trošelj i Marijan Kudlik, koji su nakon katapultiranja srećom tek lakše ozlijeđeni, navodno su u iskazu danom u petak kao uzrok pada zrakoplova naveli turbulenciju u koju je “upao” jedan od aviona. Sudar negiraju. Ispitani su u Zagrebu, a još trojica pilota koji su sudjelovali u ovoj vježbi (u formaciji su bila ukupno četiri MiG-a sa pet pilota) iskaz su trebali dati u Puli, kamo su nakon nesreće odletjeli. Istražitelji će u ponedjeljak komisijski pregledati snimke (4 zapečaćene vrpce).Predio na kojem su se srušili avioni i jučer je pregledavan, kako bi se uklonile eventualne mine zaostale iz Domovinskog rata (za koje stanovnici tvrde da ih nije ni bilo), ali i da bi se pronašle eventualno neeksplodirane rakete koje su bile na MiG-ovima. Treba utvrditi i jesu li piloti prije katapultiranja “ispraznili” avione od naoružanja. Premda se taj postupak provodi samo ako ima vremena (odbacivanje lansera raketa, “pasivizacija” bombi, usmjeravanje aviona na nenaseljeno mjesto i sl.). Ne i u slučaju kada se piloti moraju katapultirati u djeliću sekunde. Na osnovi tih informacija, uz ogradu da ne voli špekulirati, bivši zapovjednik HRZ-a general Josip Štimac kaže kako je njemu najzanimljivije doznati od pilota trećeg MiG-a u formaciji zašto je uzviknuo: “Iskoči, iskoči!”.

– Sigurno da on zna zašto im je to rekao – kaže. Tu se, očito, nalazi odgovor na pitanje “što se dogodilo”. Teza o turbulenciji, u koju je upao jedan od MiG-ova, nije baš uvjerljiva jer da se radi bilo o turbulenciji uzrokovanoj vremenskim prilikama, ili ulijetanjem jednog MiG-a, u ispuh drugog, to još nije razlog za katapultiranje.

– Nije niti odstranjivanje kupole – kaže Štimac. Iskusnim pilotima je pak čudno zašto bi piloti iskočili iz MiG-ova ako nije bilo kontakta. Štimac nudi eventualni odgovor; možda je treći, iskusni pilot vidio da su prednji MiG-ovi u velikoj opasnosti da se sudare, da su, nakon odbacivanja bombi, u manevru ispravljanja i penjanja, izgubili razmak, približili se jedan drugome previše, a to nisu uočili, što je lako moguće u takvim situacijama.

Brzina i do 800 km/h

– Ako je bilo tako, onda je iskusni pilot napravio pametan potez kada je poručio: “Iskoči!”. MiG-ovi, inače, kada su jako blizu jedan drugome lete u tzv. smaknutom poretku, dakle bočno. Kada kreću u napad, gađajući istu metu, kao što su izvodili na Slunju, kreću se jedan iza drugoga, a zbog opasnosti od ulaska u mlaz prednjeg aviona, drugi mora biti udaljen najmanje 300 m iza njega. A to je, kada MiG leti sa 700-800 km/h udaljenost od “djelića sekunde”. Štimac objašnjava da je, u takvim slučajevima kada se sraz aviona čini izglednim, normalno sačuvati pilote, a ne “stare kante od aviona”. Nesreće se, naime, događaju, kao i previdi i u poslu pilota. Činjenica jest da naši piloti imaju, zbog štednje i nedovoljnog broja zrakoplova, premali fond sati leta (u 5 godina 200-tinjak sati ), umjesto 500-600, ali zato je izbor kandidata za pilote supersonika u Hrvatskoj rigorozniji. Priliku letjeti na lovcu-presretaču tako dobivaju samo oni doista najbolji. To pak ne jamči da se neće dogodi ovakav događaj kao na slunjskoj vježbi. Izgleda da mnogi, a posebice oni u vrhu HRZ-a i MORH-a, nakon izjava pilota i moguće, pregleda snimki, već znaju ili naslućuju što je uzrok pada MiG-ova.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 20

MA
masterblaster
08:42 26.09.2010.

jesu im napravili alkotest?

JU
Jurek
23:31 25.09.2010.

Da, turbolencija... eruptivna turbolencija.

DT
dtraxi
08:39 26.09.2010.

bilderberg! nisi u pravu. To nisu kante,to su let lampe.