Istraga o uzroku pada dvaju MIG-ova 21 HRZ-a neće trajati dugo. Postoji snimka događaja jer je treći MiG-21, dvosjed, zvani “mongol” u nastavne svrhe snimao akciju prednjeg para MiG-ova. A vrhovni zapovjednik, predsjednik Ivo Josipović također je, čuje se, vojnicima poručio kako želi brze rezultate istrage. Iako još nije sa sigurnošću utvrđeno zbog čega su se u četvrtak nedaleko od Plaškog srušila dva MiG-a, dio istražitelja pretpostavlja kako je do rušenja došlo zbog međusobnog kontakta aviona, nakon toga je kabina jednoga odletjela prema drugom MiG-u.
Snimke su zapečaćene
Međutim, piloti Igor Trošelj i Marijan Kudlik, koji su nakon katapultiranja srećom tek lakše ozlijeđeni, navodno su u iskazu danom u petak kao uzrok pada zrakoplova naveli turbulenciju u koju je “upao” jedan od aviona. Sudar negiraju. Ispitani su u Zagrebu, a još trojica pilota koji su sudjelovali u ovoj vježbi (u formaciji su bila ukupno četiri MiG-a sa pet pilota) iskaz su trebali dati u Puli, kamo su nakon nesreće odletjeli. Istražitelji će u ponedjeljak komisijski pregledati snimke (4 zapečaćene vrpce).Predio na kojem su se srušili avioni i jučer je pregledavan, kako bi se uklonile eventualne mine zaostale iz Domovinskog rata (za koje stanovnici tvrde da ih nije ni bilo), ali i da bi se pronašle eventualno neeksplodirane rakete koje su bile na MiG-ovima. Treba utvrditi i jesu li piloti prije katapultiranja “ispraznili” avione od naoružanja. Premda se taj postupak provodi samo ako ima vremena (odbacivanje lansera raketa, “pasivizacija” bombi, usmjeravanje aviona na nenaseljeno mjesto i sl.). Ne i u slučaju kada se piloti moraju katapultirati u djeliću sekunde. Na osnovi tih informacija, uz ogradu da ne voli špekulirati, bivši zapovjednik HRZ-a general Josip Štimac kaže kako je njemu najzanimljivije doznati od pilota trećeg MiG-a u formaciji zašto je uzviknuo: “Iskoči, iskoči!”.
– Sigurno da on zna zašto im je to rekao – kaže. Tu se, očito, nalazi odgovor na pitanje “što se dogodilo”. Teza o turbulenciji, u koju je upao jedan od MiG-ova, nije baš uvjerljiva jer da se radi bilo o turbulenciji uzrokovanoj vremenskim prilikama, ili ulijetanjem jednog MiG-a, u ispuh drugog, to još nije razlog za katapultiranje.
– Nije niti odstranjivanje kupole – kaže Štimac. Iskusnim pilotima je pak čudno zašto bi piloti iskočili iz MiG-ova ako nije bilo kontakta. Štimac nudi eventualni odgovor; možda je treći, iskusni pilot vidio da su prednji MiG-ovi u velikoj opasnosti da se sudare, da su, nakon odbacivanja bombi, u manevru ispravljanja i penjanja, izgubili razmak, približili se jedan drugome previše, a to nisu uočili, što je lako moguće u takvim situacijama.
Brzina i do 800 km/h
– Ako je bilo tako, onda je iskusni pilot napravio pametan potez kada je poručio: “Iskoči!”. MiG-ovi, inače, kada su jako blizu jedan drugome lete u tzv. smaknutom poretku, dakle bočno. Kada kreću u napad, gađajući istu metu, kao što su izvodili na Slunju, kreću se jedan iza drugoga, a zbog opasnosti od ulaska u mlaz prednjeg aviona, drugi mora biti udaljen najmanje 300 m iza njega. A to je, kada MiG leti sa 700-800 km/h udaljenost od “djelića sekunde”. Štimac objašnjava da je, u takvim slučajevima kada se sraz aviona čini izglednim, normalno sačuvati pilote, a ne “stare kante od aviona”. Nesreće se, naime, događaju, kao i previdi i u poslu pilota. Činjenica jest da naši piloti imaju, zbog štednje i nedovoljnog broja zrakoplova, premali fond sati leta (u 5 godina 200-tinjak sati ), umjesto 500-600, ali zato je izbor kandidata za pilote supersonika u Hrvatskoj rigorozniji. Priliku letjeti na lovcu-presretaču tako dobivaju samo oni doista najbolji. To pak ne jamči da se neće dogodi ovakav događaj kao na slunjskoj vježbi. Izgleda da mnogi, a posebice oni u vrhu HRZ-a i MORH-a, nakon izjava pilota i moguće, pregleda snimki, već znaju ili naslućuju što je uzrok pada MiG-ova.
Istražitelji: Čini se, bio je dodir Piloti: Turbulencija, a ne sudar
Šibenik zabio bizaran gol Hajduku, Skomina: Čim to vidim, prekidam utakmicu
- Da ja sudim, čim vidim baklju, prekidam. No, vidimo da bijeli igrač ne može napadati igrača. Ali ostali igrači su prati akciju. Moje mišljenje je da bi svakako bilo bolje da je prekinuo utakmicu.
VIDEO Ovako izgleda kuhinja eurozastupnice Biljane Borzan: Moderni uređaji i otok prekriven granitom
Biljana Borzan, koja je po struci liječnica, svoj je životni put započela na Medicinskom fakultetu, gdje je upoznala supruga Vladimira.
FOTO Nikad ne znate kada će trebati: Znate li što sve treba biti u ruksaku za preživljavanje?
Upoznajte ostale ukućane s pripremom kompleta za evakuaciju i pomozite im u pripremi. Ako u kućanstvu imate bebe, starije osobe ili osobe s invaliditetom ne zaboravite pripremiti stvari i za njihove potrebe. piše Ravnateljstvo civilna zaštita.
Testirali smo Xiaomi Smart Air Purifier Elite u uredu i evo što mislimo
Zrak koji dišemo često uzimamo zdravo za gotovo, no njegova kvaliteta ima značajan utjecaj na naše zdravlje.
Jedna vrsta štednje je hit među studentima: 'Studenti nisu bespomoćni kad su u pitanju financije'
jesu im napravili alkotest?