Osamdeset radova iz isto toliko osnovnih škola diljem Hrvatske pristiglo je na natječaj u sklopu edukativnog projekta Male akademije financija: “Učim i štedim - znam da vrijedim” koji organizira Večernji list u suradnji s Udrugom društva za upravljanje mirovinskim fondovima, Ekonomskim fakultetom i Ministarstvom znanosti i obrazovanja kako bi u središte obrazovnog sustava podržali važnost financijskog opismenjivanja učenika. Znanje kao temelj natječaja prepoznali su učenici koji su se esejem na temu “Zašto je važna financijska pismenost” natjecali u dvije kategorije. Prvoj namijenjenoj učenicima petog i šestog razreda i drugoj kategoriji rezerviranoj za radove učenika sedmih i osmih razreda.
Među osamdeset pristiglih radova od kojih su se svi ocjenjivali u tri elementa - kreativnosti, poštovanju forme i kvaliteti ispisanog sadržaja - stručni žiri, koji čine Dijana Bojčeta Markoja, direktorica Udruge društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava, Eva Horvat, članica Uprave Raiffeisen društva za upravljanje obveznim i dobrovoljnim mirovinskim fondovima, Marko Košiček, glavni savjetnik Ministarstva znanosti i obrazovanja, Nevenka Lončarić Jelačić, viša savjetnica za nacionalne programe Agencije za odgoj i obrazovanje, Andrea Lučić, docentica Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, Dajana Barbić, docentica Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, Lana Kovačević, novinarka Večernjeg lista i Mislav Šimatović, zamjenik glavnog urednika Večernjeg lista, imali su nimalo lak zadatak. Izabrati najboljih deset radova u svakoj kategoriji koji ulaze u nastavak natječaja i koji su se izborili za edukaciju koja će se održavati u njihovoj školi, u timu koji se prijavio na natječaj.
Entuzijazam i kreativnost
Da financijsku pismenost učenici isključivo promatraju kroz ovrhe, kamate, kredite i štednju dokazali su u svojim radovima, a sada će ih o financijskoj pismenosti, tijekom veljače i ožujka, zanimljivim i jednostavnim primjerima podučavati docentice sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta – Dajana Barbić i Andrea Lučić, ujedno i autorice udžbenika o osobnim financijama za osnovne škole pod nazivom “Novac i ja”. Nakon edukacija koje će tek uslijediti sada izabranih dvadeset škola sudjelovat će u završnom natječaju u kojem će imati zadatak pokazati koliko su svladali financijsku pismenost kako bi se u konačnici izborili za glavnu nagradu - 15 tisuća kuna za školu i tablete za svakog učenika koji je dio pobjedničkog tima.
– Ne zove se naš projekt slučajno „Učim i štedim – znam da vrijedim“. Djeci moramo svakog dana objašnjavati i primjerima pokazivati da je financijska pismenost za njihovo dobro. Posebno raduje vidjeti da je ovaj projekt polučio veliki interes i kod učenika i njihovih nastavnika te entuzijazam i kreativnost koji su pokazali u pisanju eseja, ali i iznimnu želju za stjecanjem novih znanja. Čitajući njihove radove i kada vidite s kakvom ozbiljnošću i odgovornim promišljanjem su pristupili izradi eseja na zadanu temu, imate vjeru u bolje sutra. Sve pohvale i učenicima i njihovim nastavnicima mentorima koji su ih prijavili i radili s njima – poručila je tako Dijana Bojčeta Markoja, direktorica Udruge društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava, ujedno i članica žirija. Kako je naglasila, da bi djeca sutra znala prepoznati na koji način trebaju i zbog kojeg razloga štedjeti, kako upravljati osobnim financijama i u konačnici kako jednog dana donositi dobre odluke za svoju budućnost, potrebno ih je danas financijski obrazovati.
– Za dobrobit pojedinca i društva u cjelini važno je kontinuirano raditi na financijskoj pismenosti, a iskustva razvijenih zemalja poput Finske pokazuju da se najbolji efekti postižu ako se s financijskom edukacijom počne u najranijoj dobi. Što ranije steknu naviku štednje i razmišljanja o mogućnostima koje one otvara, to će im biti lakše suočiti se sa životnim izazovima. – poručila je Bojčeta Markoja.
Želja za učenjem
Da učenici jasno traže edukaciju o pismenosti poručila je i Nevenka Lončarić Jelačić, viša savjetnica za nacionalne programe Agencija za odgoj i obrazovanje.
– Čitajući i vrednujući učeničke eseje,osvjedočila sam se još više koliko je financijska pismenost važna mladim naraštajima. Oni su u svojim esejima davali izvrsnu argumentaciju zašto bi kroz ovaj natječaj za nagradu trebali dobiti mogućnost dodatne edukacije o financijama. Isticali su što bi željeli pitati i više saznati o raspolaganju novcem na osobnoj razini, obiteljskoj razini i šire. Učenici iz Slavonije povezali su financijsku pismenost i gospodarsko stanje u Slavoniji. Iznosili
su tvrdnje kako njihovi vršnjaci odlaze iz Slavonije, a oni žele bolju financijsku pismenost da znaju rješavati obiteljske i gospodarske probleme kako ne bi morali i oni jednog dana otići. Zajednički nazivnik svih osamdesetak eseja u obje kategorije je glas učenika koji vrlo argumentirano i jasno traže odgovarajuću edukaciju o financijama. – kazala je Lončarić Jelačić.
Da su učenici pokazali svu kreativnost i da je teško bilo izabrati tek deset najboljih, poručila je Eva Horvat, članica uprave Raiffeisen društva za upravljanje obveznim i dobrovoljnim mirovinskim fondovima.
– Oduševilo me s koliko su kreativnosti ovoj temi pristupila djeca u toj dobi. Već sada raspolažu određenim znanjem koje povezuju s primjerima iz svakodnevnog života. Svjesni su problema s kojima se susreću njihovi roditelji i oni već sada znaju da ne žele biti nespremni za ono što im život nosi. Sva djeca trebaju dobiti priliku učiti o financijama neovisno kojim zanimanjem će se baviti u budućnost i– kazala je Horvat. Istog je mišljenja i Marko Košiček, glavni savjetnik Ministarstva znanosti i obrazovanja.
– Temu financijske pismenosti većina učenika promatra kroz štednju, džeparac, troškove kredita, na žalost, i ovrhe i blokade. Pojmovi su to s kojima se oni susreću, pokušavaju ih na svoj način razmijeti i interpretirati. Neki su to napravili kroz vlastite primjere i projekte na kojima su radili u školi, drugi pak kroz ozbiljnije eseje, a treći kroz zamišljene scenarije i priče – kazao je Košiček.