Vlasti države Bosne i Hercegovine protive se gradnji Pelješkog mosta prije rješavanja graničnog pitanja s Hrvatskom i to je nepromijenjeno stajalište već više od deset godina, stoji u izjavi koja je u povodu potpisivanja ugovora o početku gradnje Pelješkog mosta u ponedjeljak dostavljena medijima iz ureda predsjedatelja Predsjedništva BiH Bakira Izetbegovića.
U izjavi stoji kako je Predsjedništvo BiH 2007. godine usvojilo zaključak i službeno zatražilo od Hrvatske da zaustavi gradnju Pelješkog mosta dok se ne riješi otvoreno pitanje vezano za identifikaciju morske granične crte i pristupa BiH otvorenome moru, što je pravo koje joj pripada Konvencijom Ujedinjenih naroda o pravu mora.
Navedeno je kako je Hrvatska o tome u nekoliko navrata službeno obaviještena, uz ostalo i pismom iz 2009. tadašnjeg predsjedatelja Predsjedništva BiH Nebojše Radmanovića. To stajalište potvrdio je prošle godine Zastupnički dom parlamenta BiH tražeći od Vijeća ministara BiH da Hrvatskoj uputi notu i zatraži da se obustave sve aktivnosti na izgradnji mosta dok se ne postigne potpuna obostrana suglasnost.
Vlasti Hrvatske također su krajem prošle godine dobile pismo Europske komisije u kojem su eksplicitno upozorene da prije početka gradnje Pelješkog mosta moraju riješiti spor s Bosnom i Hercegovinom, navode iz Izetbegovićeva ureda.
"Unatoč svim upozorenjima Hrvatska je potpisivanjem ugovora o izgradnji mosta nastavila s implementacijom spornog projekta, a Bosna i Hercegovina o tome će obavijestiti Europsku komisiju koja financira izgradnju mosta te poduzeti druge korake kako bi zaštitila svoje pravo koje joj pripada po Konvenciji UN-a o pravu mora", stoji u izjavi.
I SDA ocijenila nedopustivim potpisivanje ugovora o izgradnji Pelješkog mosta
I vladajuća bošnjačka Stranka demokratske akcije (SDA) ocijenila je u priopćenju objavljenom u Sarajevu nedopustivim potpisivanje ugovora o gradnji Pelješkog mosta prije nego što su riješena otvorena granična pitanja između Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Upozorila je pritom da bi vlasti BiH, ako gradnja ipak počne, mogle pokrenuti postupak protiv Hrvatske pred nekim od međunarodnih sudova.
U priopćenju iz SDA ističu kako je neprihvatljivo početi gradnju mosta "na štetu teritorijalnog integriteta i suvereniteta Bosne i Hercegovine".
"Prije početka gradnje mora se ratificirati ugovor o granici BiH i Hrvatske koji su 1999. potpisali tadašnji predsjednici BiH i Hrvatske Alija Izetbegović i Franjo Tuđman", stoji u priopćenju.
U SDA drže kako BiH mora imati osiguran pristup otvorenome moru sukladno Međunarodnoj konvenciji o pravu mora.
Kako drže u najvećoj bošnjačkoj stranci, gradnja mosta bila bi zakonita i legalna tek kada BiH utvrdi da pristup otvorenom moru odgovara toj konvenciji i kada BiH na to da suglasnost.
Iz SDA su pozvali Europsku komisiju da se aktivno uključi u rješavanje ovog pitanja. Ne dogodi li se to, Bosna i Hercegovina bit će prisiljena putem međunarodnih sudova tražiti zaštitu svojih prava, dodali su.
Zvizdić: Nekorektan i nedobrosusjedski postupak Hrvatske
Predsjedatelj Vijeća ministara Bosne i Hercegovine Denis Zvizidić najavio je u ponedjeljak kako će osobno tražiti od hrvatskog premijera Andreja Plenkovića da Hrvatska ne gradi Pelješki most sve dok se ne riješi otvoreno granično pitanje između dvije zemlje, kao i da će to isto zatražiti od Europske komisije.
U Zvizdićevoj izjavi dostavljenoj medijima u BiH u povodu potpisivanja ugovora o gradnji Pelješkog mosta ističe se kako je začuđujuće to što je Hrvatska odlučila ignorirati otvorena pitanja i upriličiti potpisivanje tog dokumenta.
"To predstavlja nekorektan i nedobrosusjedski postupak, koji ne uvažava međunarodne standarde i činjenice i interese države BiH", Zvizdićevo je stajalište.
Presjedatelj Vijeća ministara BiH podsjeća kako je u rujnu prošle godine uputio pismo hrvatskom premijeru Plenkoviću, predsjedniku Europske komisije Jean-Claudeu Junckeru i europskoj povjerenici za regionalnu politiku Corini Cretu izvijestivši ih da "ni jedno tijelo vlasti u BiH nikada nije dalo suglasnost za gradnju Pelješkog mosta i da utvrđivanje međudržavne granice na kopnu i moru jest i ostaje nužan preduvjet da bi se takav projekt uopće realizirao".
Zvizdić objašnjava kako je očekivao da će se nakon toga organizirati sastanak na stručnoj razini radi definiranja, verificiranja i prihvaćanja međunarodnog plovnog puta, odnosno koridora koji će fizički spajati bosanskohercegovačko more nad kojim BiH ima puni suverenitet s otvorenim morem, u skladu s Konvencijom UN-a o pravu mora.
"Začuđuje da je sve napore i BiH i Europske komisije da se ostvari dijalog i da se ovaj problem riješi u obostranom interesu, vlast u Hrvatskoj ignorirala i odlučila danas potpisati ugovor o izgradnji, ne obazirući se na relevantne činjenice i spor koji postoji i koji će se ovakvim odnosom susjeda samo komplicirati i uvećati jer ćemo svim dostupnim pravnim sredstvima uporno nastaviti tražiti zagarantirano pravo pristupa BiH otvorenom moru", stoji u Zvizdićevoj izjavi.
Predstavnici Hrvatskih cesta i kineskog konzorcija China Road and Bridge Corporation potpisali su u ponedjeljak ugovor za izgradnju mosta kopno-Pelješac s pristupnim cestama, vrijedan 2,08 milijardi kuna (bez PDV-a).
Ugovor su potpisali predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić i opunomoćeni predstavnik konzorcija / zajednice ponuditelja Zhang Xiaoyuan.
Premijer Andrej Plenković izjavio je uoči potpisivanja tog ugovora da je Pelješki most projekt kojim Hrvatska postaje jedinstvena.
Ove bolesne reakcije bosanskih političara zorno pokazuju u kakvim uvjetima zapravo žive hrvati u BiH.