osnivač alibabe

Jack Ma, vladar Kine: Ja sam krokodil u Jangceu

Foto: Reuters/PIXSELL
Jack Ma
Foto: Reuters/PIXSELL
Jack Ma
Foto: XinHua/PIXSELL
Kina,vjenčanje,Alibaba
01.10.2014.
u 09:00
Kad su osnivaču Alibabe rekli da je eBay morski pas u oceanu, on je hladno odvratio: Ja sam onda krokodil u Jangceu
Pogledaj originalni članak

Jack Ma ili Ma Yun prvi je čovjek Alibabe, kineske grupacije koja je proteklog tjedna osvojila newyoršku burzu i odradila najveću javnu ponudu dionica u povijesti Sjedinjenih Država. Jack Ma, osnivač grupe, tako je postao najbogatiji Kinez koji sada vrijedi 25 milijardi dolara i ušao je u prvih deset tehnovladara svijeta iako, po svom priznanju, uopće ne poznaje tehnologiju, no cijeni inženjere. Alibaba se vinuo u vrh i sada prema tržišnoj kapitalizaciji stoji uz bok tehnoloških divova izlistanih na burzi poput Googlea, Applea, Microsofta, a preskočio je, primjerice, Facebook. Alibaba vrijedi 231 milijardu dolara, u prvim minutama trgovanja njegovom dionicom bilo je 200 transakcija s porastom cijene od 38 posto.

Premda Alibabu mnogi uspoređuju s Amazonom, Alibaba je u svojim počecima bio B2B (business to business) servis. Točnije, povezivao je internetom kineske tvrtke s ostatkom svijeta, no u grupaciji je i Taobao.com, servis nalik na eBay na kojem se obavi 80 posto kineskih online kupnji. Kada su mu jednom rekli da je eBay morski pas u oceanu, on je hladno odvratio: “Ja sam onda krokodil u Jangceu.” A tu i Alipay, servis za e-plaćanje, nalik na Paypal, AliCloud (cloud-computing podatkovnih usluga) i Yu’E Bao, usluga koja milijunima korisnika Alipaya nudi opciju izravnog prebacivanja viška novca sa svojih računa u fondove koji nude visoke prinose.

Foto: Reuters/PIXSELL

Moj muž nije lijep, no zaljubila sam se u njega jer on može puno stvari koje zgodni ljudi ne mogu, kazala je njegova supruga

Ime Alibaba jest iz zbirke “Tisuću i jedna noć” i doista mu je i bila namjera da naziv asocira na izreku “sezame, otvori se” jer je htio kineske tvrtke otvoriti zapadnom tržištu, a sada želi i dio zapadnog tržišta. Naime, kinesko je pokoreno. Dijelom zahvaljujući i rigidnoj politici prema stranim online servisima, ograničenjima poput zabrana Googlea i Facebooka i, naravno, golemom tržištu koje je imao pred sobom.

No priliku su imali i ostali, a ipak je Jack Ma uspio iskoristiti prednosti koje su mu se pružile i kapitalizirati ih. Nije mu baš sve lako išlo u životu, barem tako pišu oni koji su imali prilike razgovarati s njim.

Ma je rođen u Hangzhou 1964. godine i 15. listopada navršit će 50 godina. Krasi ga velika upornost, čak dva puta nije, primjerice, prošao prijamni za sveučilište, no naposljetku ga je upisao i završio, postao je profesor engleskog jezika. Engleski jezik odlučio je pošto-poto savršeno savladati i to tako da je skoro otimao turiste pred hotelima nudeći im besplatne usluge vodiča u zamjenu za konverzaciju. Ma se zaposlio u ministarstvu vanjskih poslova kao lektor za engleski jezik, a 1995. godine, kad je poslan u trgovinsku misiju u Sjedinjene Države, prvi se put susreo s osobnim računalom i internetom. Jedna jednostavna stvar pokrenula je njegovu inicijativu. U tražilicu je unio „pivo” tražeći informacije o američkim i njemačkim brendovima. I tada mu se rodila ideja da je internet pravo mjesto gdje se svijet može upoznati s kineskim tvrtkama.

Kada se vratio u Kinu, Ma je posudio 2000 dolara kako bi napravio jednu od prvih komercijalnih internetskih stranica u Kini. Osnovao je kineske žute stranice koje su bile, prema internetskim izvorima, neuspješan projekt, no nije odustajao. A 1999. Ma Yun osnovao je Alibaba.com s još 16 ljudi, posudio je 60.000 dolara i uspio. Uz njega je cijelo vrijeme bila i njegova supruga Zhang Ying, koju je upoznao još na studiju. Zajedno su stvarali carstvo. U jednom intervjuu kazala je o svom suprugu “Ma nije zgodan čovjek, no zaljubila sam se jer on može mnogo stvari koje zgodni ljudi ne mogu”. Zhang je također bila u upravi tvrtke i, kako oboje kažu, u to ime žrtvovali su odgoj svog sina kojeg su mnogi čuvali pa je do 10. godine postao pravi ovisnik o videoigrama. Tada je Jack Ma zamolio suprugu da ostavi posao i posveti se sinu.

Jack Ma specifičan je lider, najčešća zgoda koja se prepričava jest kako je pjevao na 10. obljetnici tvrtke s platinastom perikom i ružem na usnama. Kada se pak radi o upravljanju, ne priznaje konkurenciju te je pobornik podučavanja. A u posljednje vrijeme u fokusu mu je filantropska uloga kao i uloga velikog zaštitnika okoliša. Primjerice, iako je poznata kineska delikatesa, juhu od peraje morskog psa izbacio je iz svog jelovnika. Učinili su to i svi u Alibabi. Poslovni ljudi i lideri s vremena na vrijeme moraju se zapitati koji je bio njihov prvotni san. Novac je i odgovornost, a poslovanje samo zbog rezultata nije život. Promjene društva nabolje ili očuvanje okoliša za nas i budućnost naše djece trebale bi biti prirodna težnja, smatra Jack Ma koji vjeruje da je Kina na pravom putu da se počne obračunavati sa zagađenjem okoliša. Svatko to mora pokrenuti u svom dvorištu i svaka takva aktivnost čini promjenu. Oni koji imaju novca imaju i odgovornost prema njemu kao i prema društvu i prema zajednici u cjelini.

>>Alibaba završila trgovanje s cijenom od 93,89 dolara po dionici

>>Alibaba.com otkupljuje vlastite dionice za 2,5 milijardi dolara

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

BA
bajo2
09:28 01.10.2014.

kad ide,ide.da ja prodam samo jedan par sandala svakom kinezu,ni ja ni moja djeca, niti unuci ne bi moraali vise raditi.veliko trziste.vi mladji ucite kineski,pa necete biti nezaposleni!

Avatar Neanderthalac
Neanderthalac
17:08 01.10.2014.

U Hrvatistanu nemamo Alibabu, ali zato imamo "divan" izbor hajduka i drumskih razbojnika.

ZA
zagabria1
12:55 04.10.2014.

Ovaj lik proslavio se nekim vrlo neodmjerenim izjavama. A Alibaba je sasvim prosječan sajt koji se uzdigao na oridaji robe iz bezbrojnih kineskih tvornica zapadu. Naravno daleko je od pouzdanosti i efikasnosti eBaya ili Amazona, naime bio je čest je slučaj da se oglašavaju lažni prodavači pa da naručiš fotoaparat i nikad ga ne dobiješ. O tome su i kružila upozorenja na Internetu. Zbog krize i robotizacije u svijetu Kina će biti sve manje konkurentna. Ovaj projekat će biti najveći fjasko u povijesti uvrštenja Internet kompanija na burzu jer nema nijednu drugu prednost osim dostupa do kineskih proizvođača. No to organizatore ne brine jer će napuhati dionicu i zaraditi a kada bude pala račun će snositi mali dioničari-naivci, kao i toliko puta dosad