bogati poduzetnik

Jako Andabak: U Bizovačke ću uložiti više od 100 milijuna kuna

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Jako Andabak: U Bizovačke ću uložiti više od 100 milijuna kuna
26.10.2013.
u 20:21
Jako Andabak poznate je toplice uzeo u zakup, a pokaže li se da bi investicija mogla biti isplativa kupit će ih
Pogledaj originalni članak

Išli smo u zakup po želji upravitelja, a poslije, tko zna, možda uspijemo i kao najpovoljniji kupac, smije se jedan od najuspješnijih i najbogatijih hrvatskih poduzetnika Jako Andabak, koji je ovih dana portfelju Sunce koncerna pridodao i Bizovačke toplice. Tvrtka Salve Regina Marija Bistrica, koja posluje u sastavu koncerna, od 1. studenog gospodarit će, naime, hotelom Termia, kupališnim kompleksom Aquapolis i pansionom Stari hotel Sunce. Za njih će do završetka stečajnog postupka mjesečno plaćati 25 tisuća kuna, a u zakup dobiva i lječilište, tvrtku kćer Bizovačkih toplica, koja nije u stečaju.

Zasad je glavni cilj da se u postupku stečaja ne prekida posao pa Andabak u idućih godinu dana planira dubinsko snimanje tvrtke te najnužnije popravke i zahvate vrijedne 10-ak milijuna kuna. Svjestan je da u tom razdoblju neće puno zarađivati, a ni gubiti, objašnjava. Bizovačke su odavno pojele svoj kapital. No pokaže li se da su njegove procjene dobre i uđe li u privatizaciju, spreman je, tvrdi, na ozbiljne investicije veće od 100 milijuna kuna koje će u budućnosti garantirati profitabilnost tog projekta. Koliko će pak ponuditi za kupnju zasad je, naravno, tajna, no tko zna, možda od svake uložene kune i tu u narednih nekoliko godina napravi euro, kako je svojedobno najavljivao.

Dva nova hotela s pet zvjezdica

Svoj prvi milijun tadašnjih maraka, Andabak je zaradio radeći za Winner Stedische, nakon čega je 1991., zajedno s četiri partnera, osnovao Helios osiguranje. Nekoliko godina kasnije, pošto su ga partneri izgurali iz Heliosa, osniva i vlastitu osiguravajuću tvrtku Sunce osiguranje u Hrvatskoj i BiH, a nakon što je nju prodao koncernu Agram - i za 236 milijuna kuna kupio udjele u hotelima Zlatni rat, Brela i Tučepi – širi carstvo u tvrtki Sunce koncern. Na Forbesovoj listi 50 najbogatijih Hrvata Jako Andabak lani je bio “težak” oko 450 milijuna kuna. No, on tvrdi kako ga bogatstvo ne zanima koliko užitak kad nešto stvara. To je prevagnulo i prije nekoliko godina kad se premišljao hoće li grčkom fondu Marfin Investment Group (MIG) prodati 75 posto udjela u Sunce koncernu.

– Mogao sam uzeti novac, staviti ga na banku i uživati. No smatram da je, dok je čovjek zdrav, njegova obaveza da doprinosi – tvrdi Andabak, koji je MIG-u na kraju prodao 49 posto dionica koncerna koje se odnose samo na tri velike hotelske kuće Bol, Brela i Tučepi. U isto vrijeme s Krapinsko-zagorskom županijom potpisao je i 110 milijuna eura težak “joint venture” projekt Zdravstveno-turističkog projekta Stubičke toplice, koji bi kao najmoderniji, najkvalitetniji i najluksuzniji takav projekt u Europi trebao dati potpuno novu dimenziju hrvatskom kontinentalnom turizmu.

– Sve ide osjetno sporije nego sam zamišljao. No konačno smo riješili problem tople i hladne vode, bez kojih nema daljeg razvoja. Nedostaju još dopune urbanističkog plana i detaljnog uređenja – kaže Andabak. U specijalnu bolnicu u Stubakima, modernu zdravstvenu ustanovu za pacijente visoke platežne moći, ulaže 30 milijuna eura, dok druga faza, turistički dio vrijedan 70-ak milijuna eura podrazumijeva tri hotela s oko 700 ležaja, veliki wellness centar s oazama uljepšavanja i rekreiranja, eko-etno selo te vodeni park kapaciteta 1000 posjetitelja.

Za ovogodišnju turističku sezonu Andabak kaže kako je bila u rangu lanjske godine, sa simboličnim prebačajem. “Rupu” u turizmu krajem lipnja i početkom srpnja uspjeli su zakrpati u jesenskim mjesecima. Tvrdi kako njegovi hoteli s oko 6000 ležaja imaju dobru popunjenost, do 180 dana. No cilj je najmanje 200. Za to je tu, među ostalim, projekt “10 u 10”.

– Poanta je da našim gostima zajedno s liječnicima, nutricionistima i kineziolozima, koji su se odlučili na korištenje hrvatskih blagodati izvan sezone, u 10 dana za 10% podignemo opće zdravstveno stanje. Testne skupine dale su već izvanredne rezultate – tvrdi Andabak. Orijentirani su i prema sportašima i prema rekreativcima, svjesni kako za veću popunjenost i dodanu vrijednost turizmu trebaju kreativnost i inovacije, a ne samo kvalitetan smještaj i hranu.

Andabakovi hoteli jedini su u svijetu koji su protekle sezone uveli elektronsku spremačicu. Svaka spremačica u hotelu nosi sa sobom tablet uređaj putem kojega dojavljuje koji je posao obavila, fotografira sobu kad završi s poslom, popunjenost mini-bara, kvarove... kako bi se eventualni nedostaci što prije riješili.

Andabak je uvjeren kako Hrvatsku treba pozicionirati kao destinaciju s pet zvjezdica. No da bismo išli naprijed, nužno je više investirati u hrvatski turizam, omogućiti i stranim investitorima da tu ulažu, imati stabilnu poreznu politiku, manje birokratskih i administrativnih barijera..., nabraja. Za strateško partnerstvo Agrokora i meksičke grupacije Karisma Hotels, kaže kako na njih ne gleda kao na konkurenciju nego kao poticaj, kakvih treba puno više u hrvatskom turizmu. A i sam će mu dati vjetar u leđa – s dva nova hotela s pet zvjezdica u Tučepima i Splitu. Za Jadran u Tučepima, koji je dijelom rekonstrukcija starog, već je jasna papirologija. Radovi bi trebali početi u ožujku iduće godine, a završiti u svibnju 2015., dok se za Dioklecijan u splitskoj uvali Trstenik početak gradnje očekuje ujesen 2014.

– Riječ je o investicijama vrijednim 60 milijuna eura, 250 soba i 900 ležaja – otkriva Andabak, koji je niz godina bio zainteresiran i za hotele Makarska. Sa 144.000 dionica ili 12,85% udjela donedavno je bio treći po veličini dioničar te turističke tvrtke, a onda ih je prodao braći Pivac. Umorio se, kaže, od čekanja privatizacije i okrenuo drugim projektima poput kvalitetne ekološke teletine na tanjurima svojih hotela.

U Grđevcu tisuću krava

U Malom Grđevcu između Bjelovara i Grubišnog Polja podiže, naime, farmu goveda Sunčane livade u koju je uložio 30-ak milijuna kuna. U planu je 1000 grla osnovnog stada krava pasmine charolais i oko 1500 junadi i teladi, no nedostaje mu zemlje. U 60 hektara bračkih vinograda uložio je pak više od 100 milijuna kuna, uzorao kamen, podigao suhozide... i danas proizvodi 160 tisuća butelja plavca malog i pošipa.

– Kad vinogradi dođu u puni rod bit će i 500 tisuća butelja – hvali se Andabak.

Ni bocu ne proda u trgovačkim centrima već u ugostiteljstvu, vlastitim hotelima, a dio i u izvozu u Francusku, Belgiju, Švicarsku, Njemačku, Veliku Britaniju i Crnu Goru. Cijena – od 11 do 30 eura. Izvoz u Belgiju i Francusku krenuo je sasvim slučajno, kao dar šogoru i prijatelju, za koje se ispostavilo da se bave vinima i znaju cijeniti njegov brend Stinu, Plavac mali barrique Francuzi su nagradili i zlatom u Bordeauxu i žele otkupiti svu proizvodnju plavca, a za pošipom luduju u Londonu.

Na upit ima li on u vinu svoje prste, Jako Andabak odgovara kako kod njega općenito odlučuje struka. Njegova je zasluga što u svoje ljude ima povjerenje kako bi njihova kreativnost došla do izražaja. Nikad nije bio zainteresiran za brzoobrtne djelatnosti poput trgovine, građevine ili benzinskih postaja, pa tako u Sunčanim šumama gospodari sa 9000 hektara šuma Đakovačko-osječke nadbiskupije, koje je preuzeo od Hrvatskih šuma, te 800 ha vlastitih. Direktorica tvrtke je supruga bivšeg hadezeova ministra gospodarstva Marina Popijač, koja mu je partnerica i u novom projektu energane na vlastitu šumsku biomasu snage 2 MW u industrijskoj zoni Podravske Slatine. Projekt se naslanja i na pilanu koja se bavi izradom furnira, a vrijedan je 10 milijuna eura.

>>Jako Andabak: Stubaki će se završiti, nema odustajanja

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.