JANAF je u subotu ponovno odlučno odbacio tvrdnje MOL grupe o visini transportnih tarifa kao neosnovane i neutemeljene, navodeći uz ostalo kako se cijena transporta nafte definira u pregovaračkom postupku prema utvrđenoj metodologiji, a koja je predstavljena predstavnicima MOL-a na zajedničkom sastanku.
"Uz postojeći tarifni sustav i regulatorni nadzor na nacionalnoj i EU razini, JANAF svim svojim korisnicima definira cijene transporta u pregovaračkom postupku na pravedan i transparentan način. Cijena transporta nafte definira se u pregovaračkom postupku prema utvrđenoj metodologiji koja nije vezana za pojedinu pravnu osobu, nego za duljine i iskorištenost kapaciteta dionica naftovoda. Metodologija formiranja cijena prezentirana je predstavnicima MOL grupe na zajedničkom sastanku s predstavnicima JANAF-a", navodi se u priopćenju Jadranskog naftovoda (JANAF).
Time su iz JANAF-a reagirali na priopćenje koje je MOL objavio u petak, a u kojem su iz mađarske kompanije ponovno ustvrdili da je cjenovna politika JANAF-a i dalje nepravedna i podrazumijeva previsoke cijene odnosno transportne tarife. Iz MOL-a su pritom naveli i kako već dugo istražuju "razloge iznimno visoke naknade koju traži JANAF", ali do sada nisu uspjeli pronaći uvjerljivo objašnjenje te ponovili kako je cijena kilometra koju primjenjuje JANAF nesrazmjerno i nerazumno skupa.
Niz čimbenika utječe na cijenu transporta nafte Iz JANAFA u priopćenju među čimbenicima koji utječu na cijenu transporta nafte ističu cijenu električne energije, navode kako im je značajan trošak bilo i ulaganje u povećanje protoka na dionici Omišalj-mađarska granica, kako se njihova cijena transporta utvrđuje kao jedinstvena cijena koja uključuje transport nafte, iskrcaj/pretovar u luci Omišalj, tehnološko skladištenje i manipulaciju nafte na terminalima, kako cijena ovisi i o količini transportirane nafte, itd.
"Među čimbenicima koji utječu na cijenu transporta nafte važno je istaknuti cijenu električne energije, koja u ukupnim troškovima transporta sudjeluje s 20 posto, a koja je u 2023. godini porasla za pet puta u odnosu na 2022. godinu. Kako je u 2024. godini trend cijena električne energije silazan, JANAF je ponudio uvjete transporta za 2024. godinu akceptirajući tržišne okolnosti uključivo i pad cijene energije", objašnjavaju iz JANAF-a.
Dodaju i kako im je značajan trošak predstavljalo i povećanje protoka na dionici Omišalj-mađarska granica, što je ulaganje koje je JANAF izvršio u 2023. godini.
"Uz to, konfiguracija naftovoda i utjecaj okruženja (more, sunce, vjetar, voda) stavlja JANAF u nepovoljniji položaj naprama drugih naftovodnih sustava što se tiče održavanja strateškog huba za prihvat tankera, kao i cijele trase koja prolazi različitim terenima - nizinom, pod morem, kroz planine i sl. jer sustav zahtjeva mnogostruka veća ulaganja u održavanje sigurnosti sustava te zaštite i očuvanja okoliša", ističu iz JANAF-a.
JANAF-ova cijena transporta nafte, kako nadalje navode, "utvrđuje se kao jedinstvena cijena koja uključuje transport nafte, iskrcaj/pretovar nafte u tankerskoj luci Omišalj, tehnološko skladištenje i manipulaciju nafte na terminalima, dok konkurenti iz Bjelorusije i Ukrajine ne pružaju lučke usluge".
"Sukladno tome, ne postoji mjerilo usporedbe cijena transporta nafte naftovodnim sustavima, niti je moguće uspoređivati pojedine naftovode zbog različitosti njihovog geografskog položaja. Uz to, ne postoji usporedba za cijene transporta naftovodima zbog prirode vlasništva. Naime, naftovodi su dobrim dijelom u vlasništvu rafinerija i njima vlasnici najčešće određuju tarifu sa minimalnim profitnim zahtjevima ako ih uopće ima jer transportiraju naftu do vlastite rafinerije", objašnjavaju iz JANAF-a.
Na cijenu utječu i transportirane količine
Kao još jedan čimbenik koji značajno utječe na cijenu transporta nafte ističu i količine transportirane nafte. "Kada bi MOL ujednačio količine koje se transportiraju JANAF-om i konkurentskim dobavnim pravcem, uvidjelo bi se da su JANAF-ove cijene transporta i više nego konkurentne. U ovom trenutku MOL grupa na južnom kraku naftovoda Družba transportira šesterostruko veću količinu nafte nego kroz JANAF-ov sustav", navode iz JANAF-a.
Također, snažno naglašavaju kako su se cijene transporta nafte naftovodnim sustavom JANAF-a dosljedno utvrđivale na temelju iste metodologije za sve partnere, a JANAF i MOL su za sve godine nakon obnove transporta sklopili ugovore o transportu po zajednički utvrđenim komercijalnim uvjetima, kontinuirano izgrađujući partnerski odnos uz međusobno uvažavanje. "Uvjereni smo kako ćemo kao i dosad postići dogovor za nastavak suradnje i partnerskog odnosa jer u potpunosti možemo zadovoljiti potrebe MOL-ovih rafinerija, za što smo dali garanciju kako MOL-u, tako i Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji", zaključuje se u priopćenju JANAF-a.
Inače, s najnovijim primjedbama na visoke transportne tarife JANAF-a u srijedu je izišao čelnik MOL-a Zsolt Hernadi u opširnom intervjuu mađarskom portalu Index, a iz MOL-a su ih ponovili i u priopćenju u petak. Janaf je još u srijedu odbacio Hernadijeve tvrdnje o visini transportnih tarifa, ističući da u izračunu tih tarifa upotrebljava verificiranu metodologiju koja osigurava jednak tretman svih korisnika i nije vezana za pravne osobe, nego za dionice naftovoda, s čime je upoznat i MOL.
Prigovore na visoke tranzitne naknade za energente, i četiri puta više od tržišnih, što otežavaju diversifikaciju nabave i opskrbu energijom Mađarske i Slovačke, početkom srpnja prošle godine iznio je mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto. Na to su, također početkom srpnja 2023. reagirali iz Janafa iz kojeg su te izjave ocijenili netočnim te su se odlučno suprotstavili svim tvrdnjama koje upućuju na mogući neravnopravan položaj bilo kojeg korisnika svojih usluga.