Pet je mogućih uzroka pada JAT-ova zrakoplova DC-9 s visine od 10.000
metara 26. siječnja 1972. godine koji je preživjela samo stjuardesa
Vesna Vulović. Dokučili su ih novinari iz Njemačke, Češke i Srbije –
Peter Hornung Andersen, Pavel Tejner i Jovan Milović. Ipak, točan uzrok
pada još ne znaju.
Nije bomba
Jedino što sa sigurnošću mogu potvrditi jest to da avion nije srušila
bomba hrvatskih emigranata, već projektil izvana, kaže Jovan Milević,
jedan od novinara koji su godinu i pol istraživali dokumente
čehoslovačke tajne službe. Tvrde također da avion nije oboren s visine
od 10.000 metara, već s visine od 700 do najviše 1100 metara. Oni tvrde
da je DC-9 na letu iz Kopenhagena u Zagreb na visini od 10.000 metara
imao problema, ali je pogođen na deset puna manjoj visini, i to u
prednji dio trupa.
– Utvrdili smo da se nešto dogodilo na 10.000 metara, a nakon toga i na
1100. Prema prvoj verziji, avion je gađan raketama zemlja-zrak. Ako je
tako, nije nam jasno zašto se nije raspao od eksplozije. Tadašnje
rakete imale su otprilike 20 kilograma eksploziva. Nadalje, postoji
teorija da je pilot otkrio neke probleme, pa se javio u rusku bazu
Memon koja mu je odbila dati dozvolu za slijetanje zbog uskladištenih
nuklearnih glava.
Kad je pilot to ignorirao, gađali su ga da bi spriječili nuklearnu
katastrofu – objašnjava novinar časopisa Vreme Jovan Milević. Nije
nemoguće ni to da je DC-9 pogođen jednim od četiriju projektila s
istočnonjemačkog MIG-a 21 koji je toga dana imao nekoliko
problematičnih trenutaka.
Prema nekim je dokumentima pilot MIG-a, ničim izazvan, ispalio četiri
rakete zrak-zrak, no u toj teoriji, kaže Milević, ima previše rupa.
Slično kao i u priči da je bomba hrvatske emigracije izmišljena kako bi
se prikrila greška na rutinskom servisu. S nekima od tih teorija slaže
se i Zlatan Krovinović, umirovljeni kapetan JAT-a koji je trebao
upravljati kobnim letom da mu se dan prije nije razboljela kćer.
Ulazna “rana”
– Avion je pogodio projektil sa zemlje. U presjeku motora koji sam
vidio jasno se vidi ulazna “rana” koja dolazi izvana. Ali sve je to
bilo na 10.000 metara, notorna je glupost da je riječ o visini od 700
do 1100 metara. To je nemoguće. Putnički avioni na međunarodnim
linijama nikada ne lete tako nisko – objasnio je kapetan Krovinović,
uvjeren da je avion pogodio projektil koji je osiguravao čehoslovačko
nebo kako bi se njime sigurno vozili dužnosnici Varšavskog pakta sa
sastanka u Berlinu.
‘Rusi su htjeli zataškati cijelu priču’
– Vidjela sam tijelo svoje majke i tijela drugih poginulih putnika nakon nesreće. Jedina ozljeda bila je rana poviše oka. Ništa drugo im se nije dogodilo – ispričala nam je gospođa čija je majka poginula u nesreći JAT-ova zrakoplova. Zamolila nas je da ne objavljujemo njezin identitet jer je, kaže, stara i ne želi da je uznemiravaju zbog priče koja joj je već nanijela dovoljno boli. – Da je avion eksplodirao na 10 tisuća metara visine, tijela bi bila masakrirana. Liječnik koji je obavio obdukciju potvrdio mi je da im ni pluća nisu kolabirala – rekla je. Po njezinoj verziji događaja, JAT-ov zrakoplov pogodila je ruska raketa jer je letio zabranjenim područjem, na kojem su se održavali vojni manevri. Pokušavajući zataškati cijelu priču, Česi i Rusi nisu nikome dopuštali da vidi tijela, no naša se sugovornica pukim slučajem uspjela uvući u bolnicu u kojoj se oporavljala i Vesna Vulović i vidjeti leševe. No, kada je malo poslije kanila preuzeti tijelo svoje majke, potjerali su je iz Čehoslovačke. – Tijelo su kremirali i poslali mi urnu – ispričala je. Njoj i njezinu suprugu jugoslavenska vlada zabranila je da se raspituju i govore o nesreći. (Vo. M.)