Ni nakon cjeloljetnog učenja, 7415 gimnazijalaca i strukovnjaka, koji su izašli na jesenski, ponovljeni rok državne mature, nema razloga da budu ponosni.
Matematiku je na osnovnoj razini za odličan znalo njih 13, na višoj razini njih troje, hrvatski jezik na višoj razini za odličan je znalo devetero maturanata, na osnovnoj razini tek njih dvoje.
Opet najbolji u – engleskom
Takvi rezultati, nažalost, samo potvrđuju ono što je zaključeno nakon provedbe državne mature još ljetos – zaključne ocjene u školi ne prate razinu i kvalitetu obrazovanja na ujednačenom ispitu, a usvojeno znanje u školama nije na razini, zbog čega je ovogodišnja generacija maturanata etiketirana – najgorom generacijom maturanata u posljednjih deset godina.
Baš kao i ljetos najbolje rezultate maturanti su i na jesenskom roku ostvarili u engleskom jeziku – u tome predmetu, i to na osnovnoj razini, bilo je dvoje učenika koji su ispit uspjeli riješiti bez ijedne pogreške, a stotinu njih koji su dobili odličan. Tih dvoje učenika u jesenskom roku jedini su učenici na cijelom jesenskom roku državne mature koji su uspjeli na nekom od predmeta ostvariti stopostotni rezultat.
Promatramo li nasuprot engleskom matematiku, i to matematiku više razine koju traže brojni fakulteti, onda ova jesen možda najbolje ocrtava školski sustav koji se doslovce sveo na “ples po bodovnoj granici” – naime, 464 učenika ponovno nije uspjelo prijeći bodovni prag i dobiti dovoljan, dok su se za dvojku, riječima maturanata, izborila 464 učenika – isto onoliko koliko ih je ponovno palo taj obvezni predmet.
Na osnovnoj razini toga predmeta novu jedinicu dobilo je 1228 maturanata, od čega 35 gimnazijalaca, a za dvojku su se izborila 1894 učenika, od kojih je 1505 učenika strukovnih škola.
Materinski jezik čini se da je noćna mora maturantima – najzastupljenija ocjena na tome predmetu više razine je dvojka – njome je ocijenjen 741 učenik, a 291 učenik morat će ponovno – nisu uspjeli ostvariti prag prolaznosti. Dvojka je najzastupljenija ocjena i na ispitu hrvatskog jezika osnovne razine – dobilo ju je 1007 maturanata, trojku su na tome ispitu dobila 522 učenika i strukovnih škola i gimnazija.
Fizika – ispit s najviše jedinica
Rezultati nisu bolji ni u izbornim predmetima. Njih su naime ispravljala i ponavljala 1294 učenika, a među rezultatima odlična se ocjena doslovce može tražiti povećalom. Nema ni jedne petice na ispitu biologije, kemije i informatike, a samo je jedan učenik dobio peticu na ispitu iz fizike. Taj je predmet baš kao i u ljetnom roku imao najviše pristupnika i nažalost najviše jedinica. Od 432 maturanta koji su sada na jesen odlučili popravljati ocjenu s ljetnog roka, njih 328 dobilo je jedinicu, a tek sedmero četvorku.
Psihologija je jedini izborni predmet koji na jesenskom roku ima najviše petica – od 121 pristupnika tome ispitu njih šestero dobilo je odličan, njih 57 nažalost nije uspjelo riješiti dovoljan broj zadataka za prijelaz bodovnog praga.
Jesenske ispite ispravljala su je 224 ocjenjivača, a bilo je angažirano i 26 osobnih pomagača koji su pružali stručnu podršku pristupnicima s prilagodbom ispitne tehnologije jer je jesenskom roku pristupilo i 211 pristupnika s teškoćama. Unatoč desetogodišnjoj tradiciji i jasnim pravilima, i sada na jesenskom roku bilo je onih koji su na prijevaru željeli položiti državnu maturu. Naime, kod jednog je maturanta za vrijeme ispita pronađen nedopušteni materijal ispod klupe, pa je kažnjen poništavanjem svih ispita s jesenskog roka. Istu kaznu dobilo je i troje maturanata koji su se međusobno dogovorili da zamijene ispite, što je pri ocjenjivanju i utvrđeno.
– Uočene su nepravilnosti kod tri učenika te je zatraženo objašnjenje školskog ispitnog povjerenstva. Tim su učenicima na temelju Pravilnika o polaganju državne mature poništeni ispiti jesenskoga roka – potvrdili su iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
Sve dok se "ganja" prosjek ocjena a ne znanje nema tu nekog pomaka. Stalno se vrši pritisak na profesore za peticu bez obzira na znanje pa se naravno ide linijom manjeg otpora i dijele se petice šakom i kapom samo da se nema problema sa roditeljima, inspekcijama, novinarima.... i na kraju se to vrati kao bumerang na maturi. Još nisam nigdje čuo da se roditelj ili učenik buni zbog slabije prenijetog znanja a i samo ministarstvo ide roditeljima niz dlaku i pritišće učitelje da se ne smiju dijeliti ocjene manje od četiri jer to utječe na dječju psihu i sigurnost (ne mogu ni zamisliti koji su to biseri u ministarstvu donijeli takvu odluku). Dok ministarstvo ne zauzme čvršći stav i ne napiše konkretne pravilnike, a ne da ih svaka škola piše za sebe prema nekom svojem tumačenju nedorečenog zakona, kojeg se moraju svi pridržavati, dok se ne uvede reda među učenicima (razrede slagati prema znanjima učenika a ne sve trpati u isti koš), dok se konkretno ne zaštite nastavnici od "neodgojenih" roditelja (takvih je sve više), dok se u imenik ne počne stvarno upisivati znanje učenika (sada je zabranjeno upisivanje negativnih rečenica jer to utječe na psihu roditelja - čitaj trče u školu maltretirati učiteljicu za peticu bez obzira na neznanje svoje princeze ili princa) i još puno drugih "sitnijih " stvari koje se ministrici ne čine dovoljno važnima već "ganja" reformu kao da će promjena naslova i premještanje riječi u rečenicama nešto promjeniti možemo samo očekivati loše mature.