REFORMACIJA

Jesu li hrvatski protestanti na pragu zajedništva?

Foto: Borna Filić/PIXSELL
Centar u Zagrebu Evangelička crkvena općina u Zagrebu
Foto: Goran Ferbežar/PIXSELL
Dr. Jasmin Milić, biskup Protestantske reformirane kršćanske crkve u Hrvatskoj iz Tordinaca koje je 2011. posjetio Ivo Josipović
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
U Sloveniji je Dan reformacije državni blagdan, a kod nas se i ne spomene. Ovo će biti poticajno da se spomenemo da smo dio Europe 500 godina
08.12.2016.
u 22:45
To nije američka “uvezena” sekta, već su kod nas od 16. st.
Pogledaj originalni članak

Hrvatska će u sljedećih godinu dana imati priliku još bolje upoznati svoje protestante, koji su u našoj zemlji u kršćanskoj manjini, ali snažno pridonose i društvenom i vjerskom životu. Primjerice, protestanti su preveli Bibliju na narodni jezik, što se najčešće ističe kao njihov veliki kako vjerski tako i nacionalni doprinos. No ono što najčešće zbunjuje kada se o protestantima govori u našoj javnosti su tvrdnje da su oni nešto novo u vjerskoj ponudi, a oni su u Hrvatskoj već gotovo 500 godina.

– Protestantizam u Hrvatskoj nije od jučer. Ne radi se o nekakvoj američkoj, uvezenoj sekti ni o „novoj vjeri“. Protestantizam u Hrvatskoj prisutan je od vremena protestantske reformacije, dakle od 16. stoljeća. Ponosan sam da sam kao biskup ujedno i upravitelj najstarije hrvatske protestantske župe u Tordincima gdje je još 1551. godine održana prva protestantska sinoda ovih prostora. U ovome slavonskom mjestu žive Hrvati protestanti već šesto stoljeće – kaže dr. Jasmin Milić, biskup Protestantske reformirane kršćanske crkve u Hrvatskoj iz Tordinaca, navodeći kako se nedaleko od njegova mjesta, na baranjskoj strani, u Kneževim Vinogradima, još uvijek nalazi crkva u kojoj je održana slavna sinoda 1576. godine na kojoj su usvojeni tzv. Kanoni iz Kneževih Vinograda, a u baranjskom mjestu Zmajevac u 16. stoljeću djelovalo je i teološko učilište na kojem su se pripremali protestantski svećenici koji su služili na ovim prostorima.

Odnosi su loši i narušeni

– Nažalost, danas protestantske župe, tordinačka, kneževovinogradska, zmajevačka i ona u Lugu, djeluju u tri različite protestantske denominacije; Tordinci unutar Protestantske reformirane kršćanske crkve u RH (Reformirana crkva episkopalnog ustrojstva), Kneževi Vinogradi i Zmajevac unutar Reformatske kršćanske crkve Mađara u Hrvatskoj, a Lug unutar Reformirane kršćanske kalvinske crkve u Hrvatskoj (Reformirane crkve sinodalno-prezbiterijalnog ustrojstva i etnički većinske mađarske župe). Reformirane crkve u narodu su poznate i kao kalvinske, po reformatoru Jeanu Calvinu.

Još je jedna crkva na ovim prostorima tradicionalna protestantska crkva, Evangelička ili u narodu poznata kao Luteranska crkva po reformatoru Martinu Lutheru. Evangelici su također u 16. stoljeću značajno djelovali na današnjem hrvatskom prostoru iako, nažalost, ni jedna evangelička župa ne djeluje kontinuirano od 16. stoljeća. Najznačajniji evangelik ovih prostora svakako je Matija Vlačić Ilirik koji je u 16. stoljeću značajno obilježio reformacijsku misao, posebice hermeneutiku – navodi Milić, objašnjavajući kako dvije tradicionalne protestantske konfesije (Reformirana i Evangelička)  djeluju u četiri denominacije, u Hrvatskoj te da, osim tradicionalnih protestantskih crkava, u Hrvatskoj djeluju i brojne tzv. crkve reformacijske baštine.

Protestantske crkve odlučile su se na zajedničku proslavu 500. obljetnice reformacije u Hrvatskoj, što neki smatraju čak simboličkim početkom rada na njihovu zajedništvu i približavanju, što je biskupu iz Tordinaca dr. Miliću osobito na srcu.

– Iako među tradicionalnim protestantima u mnogim zemljama postoji tijesna suradnja, pa čak i formalno ujedinjenje, čini se da je kod nas u Hrvatskoj nekakva i elementarna suradnja još prilično daleko. Odnosi ne samo da su loši već su opterećeni i narušenim međuljudskim odnosima, međuetničkim napetostima pa čak i sudskim sporovima između protestantskih crkava. Svatko će se složiti kako je situacija takva da zahtijeva nužne promjene.

Sagledavajući sadašnju situaciju, to čak može izgledati i nemoguće jer opterećujući odnosi još su uvijek prisutni. No moramo zastati i shvatiti da smo mi, u različitim protestantskim crkvama, oni koji naviještaju Kristovo evanđelje koje poziva na pomirenje, prihvaćanje, a posebice na zajedničko evanđeosko djelovanje. Ove bi činjenice trebale biti dovoljna motivacija da se pokrenemo i već jednom učinimo nešto kako bi evanđeoska poruka, za koju su reformatori bili spremni i život dati, s naše strane bila autentično predstavljena javnosti – iskren je Milić tvrdeći kako svaka od četiri tradicionalne protestantske denominacije u Hrvatskoj ima sposobne ljude, kako među klericima, tako i među vjernicima te da mnogo mogu dati po pitanju teološkog obrazovanja, misijskog, evangelizacijskog i humanitarnog rada.

Pomirenje ne znači stapanje

– Pomirenje i suradnja ne znači da ćemo se stopiti u jednu denominaciju, premda ne bi ni to bilo loše, već da ćemo zajedno djelovati u ovim zadaćama. Ekumenski pokret i jest nastao prvo među protestantima kako bi isti koordinirali svoje, posebice misijske aktivnosti.

No tu je i ona ljudska strana opterećena ponosom, ljubomorom, nepraštanjem, netolerancijom. Uostalom, podjele u Crkvi, koliko god da su kroz povijest pravdane i dogmatskim razlozima, uglavnom su nastajale zbog ljudskog faktora – priznaje Milić dodajući da upravo proslava 500. obljetnice reformacije daje priliku da se poradi na zajedništvu među protestantima u Hrvatskoj.

– Mi u Hrvatskoj se ne spominjemo samo što se događalo u Njemačkoj, Ženevi, Engleskoj. Mi imamo svoju baštinu, svoju tradiciju, svoju protestantsku povijest. Eto nam izazova, da budemo odgovorni prema naslijeđu koje baštinimo, da nadiđemo naše podjele i naš ljudski ego te da u vremenu koje je pred nama poradimo i konkretno nešto uradimo na našem zbližavanju. Bit će prava šteta ako nakon 2017. godine ostanemo tu gdje smo sad.

To će govoriti o našoj nezrelosti da plamen reformacije očuvamo i novim ga generacijama predamo – tvrdi Milić koji je jučer u Zagrebu sudjelovao na zajedničkom predstavljanju protestantskih crkava za 500. obljetnicu reformacije u Hrvatskoj, koja će završiti svečanim zajedničkim bogoslužjem svih protestantskih crkava 29. listopada 2017. u Osijeku i svečanom akademijom u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski 31. listopada 2017. u Zagrebu.

Tijekom cijele 2017. godine održavat će se okrugli stolovi, predavanja i predstavljanja knjiga kako bi hrvatska javnost što bolje upoznala svoje protestante, koji u Hrvatskoj nisu nikakva novina, nego već gotovo 500 godina zajedno ostalim vjerskim zajednicama daju svoj doprinos vjerskom, kulturnom i nacionalnom bogatstvu naše zemlje.

>> Reformirane crkve dio su naše vjerske i nacionalne baštine

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

Avatar kakomijetakomije
kakomijetakomije
08:28 09.12.2016.

nakon pada čovječanstva u pobunu i pokvarenost,grijeh Isus Krist je najveći reformator i njega trebamo slijediti ako želimo vječni život jer je on jedini put do Oca Nebeskog od kojeg je sve stvoreno kroz Krista(Riječ).dakle ako ne slijedimo Isusovu riječ nećemo stići u kraljevstvo njegovo

MK
mksdk
12:15 09.12.2016.

Nije da me pretjerano zanimaju unutarprotestantski odnosi, no izjava dr. Jasmina Milića da ne bi imao ništa protiv niti ujedinjenja protestanata u jednu denominaciju (što bipo njemu bilo u skladu sa ekumenizmom koji i jeste proizašao iz protestantizma), te njegovo karakteriziranje protivnika takvoj ideji unutar samog protestantizma kao onih koji su opterećeni "ponosom, ljubomorom, nepraštanjem, netolerancijom", je uistinu besmislena. Jer, budimo realni, sklonost k kompromisu u vjerskim pitanjima nikada nije bila smatrana vrlinom, nego je oduvijek smatrano kao teškim grijehom i praktički djelom apostazije. Kompromis u vjerskim pitanjima je i u Starom Zavjetu i u Novom Zavjetu uvijek bio osuđivan. Što ne treba čuditi jer, ako ćemo biti ozbiljni, nije svejedno da li je Isus pravi Bog ili nije, ili jeli Isus pravi čovjek ili nije, ili jeli treba održavati subotu ili nedjelju, ili štogod. Svima je jasno da je Istina samo jedna i svima je jasno da Božja objava podrazumjeva jednu jedinu ispravnu vjeru, od koje svako odstupanje predstavlja izraz vlastite nevjere (zavedenosti). To nije stvar emocionalne privrženosti nekom određenom učenju, nego je stvar pristajanja uz objektivnu objavljenu Istinu.

UM
umnjak
06:56 09.12.2016.

Obzirom na ovog papu danas i njegov odnos prema nama, hrvatski protestanti ce imati povecani broj vjernika!