Udruga Franak je uputila inicijativu za izmjene Zakona o potrošačkom kreditiranju Vladi RH, Ministarstvu financija, svim saborskim zastupnicima te saborskim odborima za financije i za zakonodavstvo.
Početkom godine stupile su na snagu odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju koje propisuju da banke moraju odrediti, uskladiti i ugovoriti promjenjivi parametar i fiksni dio promjenjive kamate u kreditima u kojima to nije ugovoreno na početku ugovornoga odnosa. Predviđena je i novčana kazna od 80.000 do 200.000 kuna za svaku banku koja s dužnikom ne ugovori promjenjivi i fiksni dio kamate. U skladu s tim kaznenim odredbama Udruga Franak pokrenula je prema dužnicima inicijativu za pokretanje optužnih prijedloga za prekršajne postupke protiv banaka.
U pravilu su jednostrano određeni fiksni dijelovi kamate veći nego početno ugovorene kamate – a to je nonsens – postavlja se pitanje kako to da je fiksni dio kamate veći od ugovorene redovne kamate. Po kojim je to matematičkim, ekonomskim i pravnim principima moguće da fiksni dio kamate bude veći od same ugovorene kamate? Po kojim je to matematičkim, ekonomskim i pravnim principima moguće da se kao vrijednost za određivanje kamate koja je ugovorena prije nekoliko godina uzima vrijednost promjenjivog parametra u trenutku određivanja fiksnoga dijela kamate?
Za takvo protupravno postupanje prema dužnicima odgovorne su i izvršna i zakonodavna vlast Republike Hrvatske, jer kod predlaganja i donošenja izmjena ZPK-a nije propisana metodologija za iznalaženje promjenjivog i fiksnoga dijela kamate, kao što su to npr. učinili naši susjedi u Srbiji još 2011. donošenjem Zakona o zaštiti korisnika financijskih usluga.
Udruga Franak insistirala je u javnoj raspravi o izmjenama ZPK-a na primjeni jednostavne formule za iznalaženje fiksnoga dijela kamate, na način da se od početno ugovorene kamate oduzme vrijednost promjenjivog parametra u trenutku ugovaranja kredita. Međutim, tadašnji ministar Linić nije prihvatio predloženo rješenje problema, pa je umjesto toga predložio privremeno ograničenje visine kamate u stambenim CHF kreditima.
Budući da takvo stanje traje i dalje, da državna tijela ne poduzimaju ništa da bi spriječila nezakonito ponašanja banaka, da HNB i dalje drži ljestve bankama u njihovu nezakonitu postupanju, Udruga Franak pokrenula je novu inicijativu za izmjene ZPK-a.
Predloženi zakon potrebno je hitno donijeti iz sljedećih razloga:
1. Radi utvrđivanja metodologije određivanja promjenjivog parametra i fiksnoga dijela kamate u svim kreditima u kojima to nije ugovoreno. Ako se to ne učini, tako nešto neće biti moguće odrediti drugačije nego samo sudski, jer banke će i dalje insistirati na određivanju fiksnoga dijela kamate na temelju zatečenih nezakonitih kamata dok će dužnici insistirati na određivanju fiksnoga dijela kamate na temelju početno ugovorene kamate, što je svakako pravilan način određivanja fiksnoga dijela kamate.
2. Radi otklanjanja diskriminacije koja evidentno postoji kada se uspoređuju stambeni krediti i drugi hipotekarni krediti, jer se privremena mjera ograničenja kamatnih stopa u kreditima s valutnom klauzulom primjenjuje samo na stambene kredite. Privremena mjera ograničenja kamata u kreditima s valutnom klauzulom jednostavno mora biti primijenjena na sve potrošačke ugovore s valutnom klauzulom i hipotekom.