Inovacije u prometu

Kako u EU kažnjavaju vozače koji ne poštuju pravila? Tko prekorači brzinu, mora na ‘hlađenje’

Foto: Matthias Balk/DPA/PIXSELL
Mjerenje brzine
Foto: Carmen Jaspersen/DPA/PIXSELL
Mjerenje brzine
14.11.2019.
u 20:26
Estonski eksperiment nastao je u sklopu vladinog programa poticanja inovativnosti u javnim službama i još je u fazi testiranja, ali poanta slanja vozača na “timeout” je u tome da mnogi vozači plate kaznu i zaborave, nastavljajući činiti isti prekršaj.
Pogledaj originalni članak

Zanimljive inovacije u regulaciji prometa događaju se po Europi. U Estoniji policija testira novi način kažnjavanja prebrze vožnje tako što vozače ne šalje u zatvor niti im uzima eure, nego ih šalje na predah od vožnje u trajanju od sat vremena, odnosno uzima im minute dragocjenog vremena koje je dragocjeno nekome tko juri jer je “u žurbi”.

U Nizozemskoj je vlada prekjučer odlučila ograničiti najvišu dopuštenu brzinu na svim autocestama u državi na 100 kilometara na sat tijekom dana. A u Belgiji je jedan od trikova za obeshrabrivanje vozača u prebrzoj vožnji taj da im display pokraj ceste pokaže trenutnu brzinu i koliko bi ih eura njihovo prekoračenje koštalo kad bi ih kojim slučajem uhvatila policijska kamera.

“Timeout” za vozače

Taj belgijski primjer djeluje jer je veća vjerojatnost da će vozač smanjiti brzinu kad vidi da bi mogao izgubiti 50 ili 100 eura, nego kad vidi običnu informaciju da mu je brzina iznad dopuštene.

Estonski eksperiment nastao je u sklopu vladinog programa poticanja inovativnosti u javnim službama i još je u fazi testiranja, ali poanta slanja vozača na “timeout” je u tome da mnogi vozači plate kaznu i zaborave, nastavljajući činiti isti prekršaj. A neki od njih najviše se žale na to što, kad ih zaustavi policija, moraju čekati da završe razgovor s policajcima, pa da se kazna napiše, i da ih policajac pusti da idu dalje. Inovativni Estonci sjetili su se da bi takvim vozačima možda veća kazna bila da ih se zaustavi na 45 do 60 minuta, ovisno o prekoračenju. Pa ako se već nekamo tako žure da ugrožavaju sigurnost u prometu, onda da im kazna bude da zakasne kako bi shvatili da su mogli stići na vrijeme da su vozili po propisima. Takvo kažnjavanje zahtijeva prisutnost policajca, pa nije sigurno da je ovaj eksperiment održiv i provediv u masovnijoj primjeni. No reakcije Estonaca su pozitivne.

Foto: Carmen Jaspersen/DPA/PIXSELL
Mjerenje brzine

U Nizozemskoj su već postojali dijelovi prometnijih autocesta, poput onih oko Amsterdama, na kojima je tijekom dana ograničenje brzine bilo 100 km/h umjesto uobičajenih 130 km/h, koliko je ostalo ograničenje tijekom večeri i noći. Sada je, međutim, vlada odlučila da će takav režim vrijediti na svim nizozemskim autocestama od početka sljedeće godine. Razlog za takvu mjeru je smanjenje zagađenja.

Nemoguće pretjecanje

Nizozemska vlada bila je prisiljena djelovati nakon svibanjske presude koja je utvrdila da ta zemlja krši europska ograničenja o razini dozvoljenog dušika. Dušikovi oksidi štetni su za ljudsko zdravlje i okoliš, a nizozemska je vlada nakon presude najprije planirala smanjiti njihovu emisiju tako što bi natjerala poljoprivrednike da smanje broj svinja za šest milijuna i pilića za 50 milijuna. No to je izazvalo veliku pobunu seljaka.

Nizozemska je veliki proizvođač i izvoznik poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda. Suženog manevarskog prostora, vlada se odlučila na smanjenje emisije dušikovih oksida ograničenjem brzine na autocestama. Treći način za smanjenje emisije bilo bi zaustavljanje daljnjih investicija u stanogradnju i velike infrastrukturne projekte poput novih cesta, vjetroelektrana ili zračne luke, a to je vlada željela izbjeći jer bi odustajanje od tih investicija usporilo rast i dovelo do gubitka radnih mjesta.

– Ovo je trulo rješenje, nikome se neće svidjeti, ali služi većem interesu općeg dobra – rekao je nizozemski premijer Mark Rutte.

Na nizozemskim autocestama na kojima je i dosad vrijedilo dnevno ograničenje na 100 km/h vozači su znali biti frustrirani jer je pretjecanje praktički nemoguće, budući da svi, od kamiona do najsporijeg i najbržeg automobila, voze jednakom brzinom.

VIDEO Prometno kritične točke u Zagrebu oko osnovnih škola i vrtića

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 10

OB
ObrenM
21:05 14.11.2019.

Vise jedan zrakoplov ispusti stetnih tvari u atmosferu na interkontinentalnom letu,nego sav cestovni promet grada od 50 tisuca stanovnika kroz godinu.Avioloby je jak i veliki izvor prihoda zemljama proizvodjaca aviona.Ima tipova zrakoplova koji lete ,lako je radi tvornicke greske bilo tragedija.Sada bi zeleni ubijali zivotinje,radi smanjivanja zagadjenja i svoje zarade- ajmo Greta,nema te par dana na naslovnicama.

DU
Deleted user
21:46 14.11.2019.

Kazne za prometne prekršaje u svim navedenim državama su manje nego u Hrvatskoj, vrijeme je da se pokrene pitanje ustavnosti kamera na prometnicama, kazni koje višestruko premašuju prosječna mjesečna, a u nekim slučajevima i godišnja primanja. Da je državi stalo do smanjenja broja nesreća na cestama, ulagala bi u cestovnu infrastrukturu, edukaciju vozača i smanjila trošarine na nove aute s modernim sigurnosnim sustavima. Umjesto toga, država licemjerno lupa milijune u nabavu kamera kako bi pisala kasne i punila blagajnu, dok ljudi i dalje svakodnevno ginu na cestama.

DU
Deleted user
05:07 15.11.2019.

treba usavrsiti motore na prirodni plin to je za sada po vecini srucnjaka najbolje rjesenje puno bolje nego elektricni, mada elektricni nemaju zagadjenja okolisa samom upotrebom ali sav popratni proces zapravo zagadjuje skoro vise nego benzinski motori