Kolumnist Večernjeg lista Milan Račić prošlog je tjedna bio na intervjuu kao kandidat za ministra gospodarstva u novoj Vladi koju sastavlja mandatar Tihomir Orešković.
Svaki od kandidata trebao je pripremiti plan za Ministarstvo od oko pet točaka, a za izradu plana, kako je rekao Račić, imao je 48 sati. Elemente plana koje Račić smatra ključnima za budućnost Ministarstva donosimo u nastavku:
Hrvatskoj je očajnički potrebna nova vizija kako bi se građani pokrenuli. Ako ne promijenimo smjer u kojem se krećemo, naša će ekonomska budućnost biti poput naše prošlosti. Potrebna nam je vizija bolje verzije Hrvatske gdje smo razboriti, odgovorni i mudro iskorištavamo ukazane prilike. Hrvatska mora postati zemlja nade, pravde i prilika, a to je moguće uz pravo vodstvo. Posao je novog Ministarstva gospodarstva da osigura rast i omogući pretvaranje ove vizije u stvarnost – a to možemo učiniti izbavljenjem privatnog sektora iz okova jer „plima podiže sve brodove“ (JFK, 1963.).
Ne postoji čarobni štapić kojim ćemo jednim pokretom izliječiti posrnulu ekonomiju. Procvat u Hrvatskoj nije izostao zbog jedne ključne loše odluke, već zbog čitavog niza loših odluka – čitav naš pristup bio je pogrešan. Lijek predstavlja promjena perspektive zasnovana na izvrsnom vodstvu uz odgovoran i racionalan pristup upravljanju našim gospodarstvom. Također, iako Hrvatska ima pristup fondovima Europske unije za infrastrukturne projekte u iznosu od oko 10 milijardi eura, moramo biti svjesni da je takvih sredstava sve manje te da dugoročno nitko osim Hrvata ne može spasiti Hrvatsku.
Komunikacija će ili podići ili srušiti ovu Vladu. Nova će Vlada postići uspjeh samo ukoliko bude u stanju uspješno prenijeti i prodati svoju viziju i daljnje mjere sljedećim grupacijama:
1) hrvatskim glasačima,
2) hrvatskim poduzetnicima,
3) međunarodnim ulagačima te
4) agencijama za kreditni rejting i međunarodnim institucijama.
Kako bi malena zemlja poput Hrvatske postala konkurentna, mora postati pametnija, brža i bolja od konkurencije – a trenutno smo daleko od toga.
Pravi je pristup „bez puno mudrovanja“ (KISS - ˝keep it simple, stupid˝). Hrvatski problemi nisu tako strašni kao što nas uvjeravaju – ne ako zaista želite provesti reforme. Uz Einsteinov poznati citat: „Ako nešto ne možete jednostavno objasniti, to znači da ni sami ne razumijete“, dodao bih i da to onda ne možete ni prodati. Koliko god mi priželjkivali rezultate, moramo početi od procjene svojih ljudskih i kapitalnih sredstava, a zatim trebamo poraditi na njihovoj boljoj primjeni. Mjere koje se ovdje predlažu osmišljene su kako bi promaknule učinkovitost, financijsku dobit za investicije, zdrave poslovne prakse, ekonomski rast te i porast samopouzdanja u vođenju unutar Hrvatske i u svjetskim financijskim centrima. Rokovi za izvedbu su u zagradama.
1. Ljudski resursi
Moramo povisiti očekivanja od naših djelatnika tako da konstantno pokazuju profesionalnost u odnosima s klijentima, predstavljaju i promiču stav „mi to možemo“, postignu izvanredne rezultate i sustavno promoviraju inovacije. A za takav pristup radu trebamo ih poticati i usmjeravati s poštovanjem, što uključuje: · Jasnu i iskrenu komunikaciju (uvijek) · Dosljednost u porukama (uvijek) · Vođenje primjerom (uvijek) · Poticanje sugestija i svježih ideja na svim razinama uprave; priznavanje i nagrađivanje izvanrednih rezultata i sustavne inovacije; osiguravanje povratne informacije u najkraćem mogućem roku te brza primjena odluka (rok : 6-8 mjeseci) · 3% prirodni odljev radnika u mirovinu, primanje maksimalno 0.5% novih
2. Sredstva pod kontrolom Vlade
Hrvatska ima iznadprosječno puno imovine pod kontrolom Vlade, a Ministarstvo gospodarstva upravlja dobrim dijelom te imovine. Nužno je da se Ministarstvo usredotoči na efikasnu kontrolu imovine, upravljanje i osiguravanje maksimalnih prinosa pomoću sljedećih mjera:
Popisivanje fizičke i korporativne imovine (rok: 3-6 mjeseci)
Imenovanje profesionalnog/nestranačkog vodstva putem agencija za upravljanje ljudskim resursima, prioritetno popunjavanje odbora za najvažnija poduzeća (rok : 3-6 mjeseci)
Definiranje kriterija za vlasništvo – što je Hrvatskoj doista potrebno i zašto (rok: 6-8 mjeseci)
Prodaja sekundarne i strateški nebitne imovine, idealno putem IPO-a kako bi građani Hrvatske dobili priliku financijskog i emotivnog vezanja za tu odluku (rok : 12-18 mjeseci)
Definiranje dugoročnih kriterija upravljanja za poduzeća koja će ostati u državnom vlasništvu (rok : 3-6 mjeseci)
3. Izbavljenje privatnog sektora iz okova
Kako stvari danas stoje, naši poduzetnici gube previše vremena na birokraciju. Ministarstvo gospodarstva mora ih osloboditi kako bi mogli voditi vlastita poduzeća umjesto beskonačnog tumaranja birokratskim labirintima. Evo kako je to moguće postići:
· Prenošenjem poruke privatnom sektoru da je razlog našega postojanja pomoć u razvoju njihovih poslova – nismo tu da vodimo njihove poslove, glumimo dadilje ili usporavamo njihov razvoj, nego kako bismo im pomogli da dugoročno ostvare rast. Prvi koraci uključuju porezno i regulativno rasterećenje (rok: 0-3 mjeseca) · Zauzvrat treba potaknuti vlasnike poduzeća da pokažu stvarnu volju na sljedeći način: usredotočenjem na izgradnju svojih poduzeća umjesto kukanja – prioritet treba dati izvozu, proširenju stranih tržišta, spajanju tvrtki te istraživanju i razvoju (rok: 0-3 mjeseca)
· Smanjiti potraživanja za 161 parafiskalni namet za 30% (rok: 0-3 mjeseca), uz najavu dodatnoga reza od 20% (rok: 12-18 mjeseci) u suradnji s drugim ministarstvima. Brzo financijsko i psihološko olakšanje i priprema agencija (primatelja) za drastična rezanja troškova. · Predstavljanje inicijative za pametnu regulaciju koju predlaže udruga LIPA u suradnji s Uredom premijera i drugim ministarstvima (rok: 6-8 mjeseci)
Analiza isplativosti troškova za sve nove propise
Identifikacija propisa koji predstavljaju najveći teret
Prosijavanje postojećih propisa
o Digitalna lokacija za pristup informacijama o svim propisima
· Svi bi poslovni subjekti dobili sažetak regulatornih propisa koje moraju zadovoljiti (rok: 6-8 mjeseci). Od toga perioda nadalje, ove bi se informacije dobivale po osnutku poduzeća. Prenošenje tereta praćenja našeg regulativnog labirinta na birokraciju, spas vlasnika poduzeća od igre pogađanja. · Mogućnost plaćanja PDV-a nakon što potraživanja sjednu na račun – suradnja s Ministarstvom financija. Kazne za lažno predstavljanje nenaplativih potraživanja bile bi utrostručene kako bi se stalo na kraj prevarantima (rok: 0-3 mjeseca) · Inspekcije bi imale preventivnu prirodu. Ne bi bilo nametnutih kazni sve dok se ne izda prethodno spomenuti sažetak regulatornih propisa, osim u slučaju zdravstvenih i sigurnosnih propusta. Prvo bi se uručivala opomena s rokom od 60 dana za ispravljanje nepravilnosti. Drugo kršenje pravila dovelo bi do uručenja opomene s rokom od 15 dana, a treće kršenje bilo bi popraćeno kaznom (rok: 3-6 mjeseci) · Bolje iskorištavanje tehnologije, big data sustava i statistike (npr. Benfordov zakon) u istragama u slučaju prijevare i drugih pokušaja manipulacije umjesto fizičke istrage – manje nametljivosti, više učinkovitosti (rok: 6-8 mjeseci)
4. Poučavanje poduzeća metodama međunarodne prodaje
Izvještaji ukazuju na to da čitav svijet voli naše proizvode, samo nam izvozna statistika baš i ne djeluje uvjerljivo. Sve se bolje snalazimo u izvoznoj igri, ali moramo ubrzati proces prilagodbe konkurentnom međunarodnom okruženju (neprestano).
Usredotočenje na poticanje poslovnih aktivnosti koje vode do konkretnih rezultata, a ne onih koje imaju malo utjecaja, ali imaju široku primjenu Omotnice s novcem su stvar prošlosti i ilegalne su, a Amerikanci (FCPA), Britanci, Kanađani i ostali prate situaciju Tehnologija smanjuje udaljenosti, ukida potrebu za posrednicima i daje moć manjim igračima
5. Hrvatska poduzeća moraju se proširiti izvan granica Hrvatske i regije Hrvatska prema izvješću
Svjetske banke više ne pripada zapadnom Balkanu: sada smo grupirani s EU-11 zemljama. Loša je vijest da smo stopom rasta ostali čvrsto usidreni u regiji i trenutno se nalazimo na zapadno-balkanskoj putanji slabog rasta zajedno sa Srbijom te Bosnom i Hercegovinom. Ukoliko želimo ubrzati rast, moramo se usredotočiti na tržišta koja brže rastu, a mi se izvan regije ne osjećamo ugodno. Ministarstvo gospodarstva mora pomoći našim tvrtkama da postanu svjesni svojih opcija i uspješno izvedu ovakvu agresivniju ekspanziju (neprestano). Hrvatska se neće sama prometnuti u zemlju nade, pravde i prilika, neće se sama izgraditi, niti će nam rezlutati doći preko noći – ali možemo uspjeti uz pravo vodstvo, pristup i mukotrpan rad. Naše će Ministarstvo gospodarstva odigrati ključnu ulogu u tom procesu.
Treba raditi! Jug treba početi raditi, ne može se živjeti od iznajmljivanja apartmana dva mjeseca u godini! Treba se i mijenjati, prilagođavati tržištu i potrebama. Ne može se raditi kako se radilo prije 100 godina. Ali najbitnije od svega je da se prestane krasti, da se prestanje uhljebljivati i da se vrati što je pokradeno. Koliko novca je pokrao Sanader? Koliko je pokrao Vidošević Nije li prodaja i mito ispod stola za Inu nacionalna izdaja? Nebi li zbog nacionalne isdaje Sanader trebao biti obješen na sred Trga Bana J. Jelačića??? Krenite gospodo kažnjavati i ispravljati od vrha, dno će se srediti po inerciji.