Dampinška cijena

Kinezi odbijeni iako su najjeftiniji, Strabagu posao od 1,71 mlrd. kuna

Foto: Dominik Grguric/PIXSELL
Vlak
Foto: Vjeran Zganec Rogulja/Robert Anic/PIXSELL
Ilustracija
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Ilustracija
26.01.2022.
u 18:45
Kako neslužbeno doznajemo, kod kineske ponude moguć je problem, s obzirom na cijene materijala i trenutačna kretanja na globalnom tržištu, dobava materijala propisane kvalitete
Pogledaj originalni članak

HŽ Infrastruktura odlučila je da radove na građevinskom i elektroenergetskom željezničkom infrastrukturnom podsustavu projekta rekonstrukcije postojećeg i gradnje drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac dobije austrijski Strabag. Procijenjena vrijednost tih radova iznosila je 2,04 milijarde kuna plus PDV, a Strabag je ponudio da će taj posao obaviti za 1,71 milijardu kuna.

Nisu dokazali sve elemente

No, to nije bila najniža ponuda na tom natječaju na koji je stiglo ukupno 15 ponuda. Najnižu ponudu dao je kineski konzorcij koji predvodi China Railway Eryuan Engineering Group - 1,28 milijardi kuna. Ta je ponuda, pak, ocijenjena dampinškom, odnosno kao ponuda neuobičajeno niske cijene, pa su Kinezi, sukladno Zakonu o javnoj nabavi, diskvalificirani. Kineska je cijena, naime, 37 posto niža od procijenjene vrijednosti radova te gotovo 25 posto niža od drugorangirane ponude po cijeni i za 36 posto niža od prosjeka cijene preostalih ponuda. HŽI je stoga, sukladno Zakonu o javnoj nabavi, pozvao Kineze da objasne znatno niže cijene nekih stavki u troškovniku koje su najmanje 20 posto jeftinije od Strabagovih, a ponuda Austrijanaca bila je drugorangirana.

Kinezi su, kako neslužbeno doznajemo, dostavili tražene analize cijena za određene stavke, no nisu dostavili dokaze za visinu cijena sata rada strojeva i opreme. U HŽ Infrastrukturi zaključili su da kineski konzrocij nije vjerodostojno prikazao i dokazao sve elemente analize cijena. Također, kako neslužbeno doznajemo, zaključeno je da Kinezi nisu dostavili svu traženu dokumentaciju, unatoč dodatnom pojašnjenju HŽI-ja i produljenju roka dostave na traženje ponuditelja.

Kako neslužbeno doznajemo, kod kineske ponude moguć je problem, s obzirom na cijene materijala i trenutačna kretanja na globalnom tržištu, dobava materijala propisane kvalitete. Upitna je i sposobnost kineskog konzorcija da po ponuđenoj cijeni izvede pojedine vrste radova čiju cijenu u traženoj analizi nije uspio zadovoljavajuće dokazati. Kinezima nije išlo u prilog ni to što se reference za dokazivanje tehničke sposobnosti koje su dali odnose na gradnju pruga u Kini te je upitno poznavanje europske regulative, normi, zakona o interoperabilnosti… U slučaju odabira kineske ponude, mogli bi se pojaviti i problemi u komunikaciji, koordinaciji i poznavanju regulative EU. Upitna je i količina posla koju bi dobili hrvatski podugovaratelji s obzirom na način na koji su Kinezi dosad poslovali u Hrvatskoj, a posebice s obzirom na niske ponuđene cijene. Upitno je i otklanjanje nedostataka u jamstvenom roku nakon završetka radova, s obzirom na to da tvrtke koje čine kineski konzorcij nemaju bazu u Hrvatskoj ni u bližem okruženju.

Unutar procijenjene vrijednosti

S druge strane, Strabagovoj ponudi u prilog je išlo to što je riječ o europskoj tvrtki, što znači da novac ostaje u Europi. Strabag u Hrvatskoj posluje od 1994. i zapošljava hrvatske inženjere. Austrijska ponuda od 1,71 milijardu kuna je oko 25 posto viša od kineske ponude i, kako neslužbeno doznajemo, prema procjeni HŽI-ja realna je za izvođenje radova na spomenutoj pruzi i unutar procijenjene vrijednosti. Strabagove reference za dokazivanje tehničke sposobnosti odnose se na gradnju europskih pruga te je dokazano poznavanje europske regulative, normi, zakona o interoperabilnosti…

Strabagu u prilog ide i to što u provedbi projekata u Hrvatskoj zapošljava hrvatske podugovaratelje te što je s tom tvrtkom lakša komunikacija, koordinacija i provedba projekta s obzirom na poznavanje europskih normi poslovanja te hrvatske i europske regulative. Izborom Strabaga lakše je i moguće otklanjanje nedostataka u jamstvenom roku jer ta tvrtka ima bazu u Hrvatskoj i bližem okruženju. Nakon odluke o odabiru, svi neizabrani ponuditelji na natječaju imaju pravo žalbe Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave. 

Hrvatski Rading dao najskuplju ponudu

Slovenski konzorcij kojeg predvodi Kolektor Koling dao je ponudu vrijednu 2, 3 milijarde kuna, austrijski Swietelsky ponudio je 1,9 milijardi kuna. Španjolska Comsa ponudila je 1,92 milijarde kuna, a Aldesa, također iz Španjolske 1,75 milijardi. Turska tvrtke Alsim Alrko ponudila je 2,45 milijardi kuna, a njihovi zemljaci iz tvrtke Celikler 1,94 milijardi kuna. Još jedna turska tvrtka, Kolin Insaat ponudila je 1,72 milijarde kuna, a Cengiz, također iz Turske, taj posao bi odradio za 2,4 milijarde kuna. Hrvatski Rading dao je najskuplju ponudu - 2,9 milijardi kuna. Konzorcij kojeg predvodi hrvatski DIV ponudio je 1,81 milijardi kuna, a grčki Avax 2,21 milijardi kuna. Ponuda tvrtke China Road nad Bridge Corpoation vrijedna je 2,29, a konzorcija kojeg predvodi turski Tasyapi 1,8 milijardi kuna.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

BI
Biouskoli91
21:49 26.01.2022.

Sad Strabag moze podugovoriti kineze i samo pokupiti razliku u cijeni.

LI
liliZG
21:28 26.01.2022.

Umrijet ću od smijeha.... ne garantiraju kvalitetu materijala, a od kuda mislite da će Starbag naručiti metalne tračnice,...??? iz kine dragi moji , iz kine....

OV
ovcalila
09:47 27.01.2022.

Normalno da su ih odbili tu nemogu ukrasti 10 posto, a ako je upitan čelik iz kine šta je onda sa pelješkim mostom. Problem je što kinezi neznaju napraviti sporu prugu oni prave pruge za 250 km/h i više.