Dok se taksisti u Hrvatskoj bore protiv vozača Ubera koji obavljaju usluge taksija bez potrebnih dozvola i licencija, kamionski prijevoznici suočavaju se sa sličnim problemom.
Ne plaćaju licenciju
Oni se žale da u Hrvatskoj bilo tko može kupiti kamion mase od 3,5 do 12 tona i registrirati ga za vlastite potrebe i onda raditi na crno.
Tako nam jedan od prijevoznika objašnjava da, primjerice, kiper u Hrvatskoj može kupiti bilo tko na B i C kategoriju vozačke dozvole i da nitko ne traži pritom objašnjenje za koju namjeru je kupljen taj kamion. Tvrdi da se u drugim državama EU kamion registriran za vlastite potrebe ne može koristiti samo na ime i prezime nego je potrebno doznačiti namjenu, obrt ili tvrtku, a vozilo mora biti licencirano. Taj prijevoznik, koji nije htio da mu objavimo ime i prezime, kaže da u Šibensko-kninskoj županiji ima samo 50 kamiona kipera registriranih za javni cestovni prijevoz, a ostalih 470 registrirano je za osobne i vlastite potrebe i rade nelegalno. Ističe da je tako u svim gradovima i županijama. I njegov kolega kaže da oni koji su registrirali kamion za vlastite potrebe ne plaćaju licenciju kao prijevoznici koji su registrirani za javni prijevoz, a to je oko 3000 kuna troškova, a dodatno gubi i država jer ne plaćaju poreze s obzirom na to da rade na crno. Prijevoznici se žale i da nitko ne kontrolira javni prijevoz tereta u kojem, tvrde, vlada anarhija.
No u resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da prometna inspekcija u sklopu svojih redovitih aktivnosti poduzima mjere inspekcijskog nadzora obavljanja prijevoza za vlastite potrebe. Tako su inspektori u 2016. izdali 33 prekršajna naloga, dok je zasad u 2017. godini, izdano 12 prekršajnih naloga. Usto, lani su izdana tri rješenja o zabrani djelatnosti i sedam rješenja u otklanjaju nedostataka. Ove godine je izdano pet rješenja o zabrani djelatnosti i šest rješenja o otklanjaju nedostataka. Inspektori su izdali i pet rješenja o privremenom isključenju vozila iz prometa te ispisali više stotina tisuća kuna kazni. U Ministarstvu kažu da, prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, vozila koja se koriste za prijevoz za vlastite potrebe moraju biti u vlasništvu pravne ili fizičke osobe ili moraju biti uzeta u zakup.
Novi zakon stiže najesen
– Iz zakonskih odredbi proizlazi i mogućnost registracije takvih vozila, s obzirom na to da nadležna stanica za tehnički pregled izdaje potvrdu da takva vozila zadovoljavaju pravilnikom propisane posebne uvjete, što se prilikom kontrole prijevoza za vlastite potrebe provjerava – objašnjavaju u Ministarstvu u kojem su svjesni problema sa zloupotrebom kamiona registriranih za vlastite potrebe pa će taj problem pokušati riješiti novim Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu, čije donošenje očekuju najesen.
U Ministarstvu navode da reguliranje obavljanja prijevoza za vlastite potrebe rješavaju zemlje članice EU i nema unificiranih zakonskih rješenja. U nekim zemljama obavljanje prijevoza za vlastite potrebe ograničeno je na pojedine kategorije vozila. Na primjer, u Njemačkoj je najveća dopuštena masa 7,5 tona, a vozilo može biti na udaljenosti od sjedišta tvrtke do 100 kilometara, dok je u drugima državama to potpuno liberalizirano. U MUP-u kažu da su u Hrvatskoj registrirana 56.603 kamiona od 3,5 do 12 tona, od kojih je 5361 vozilo kiper, ali oni ne razlikuju vozila za cestovni prijevoz i za osobne potrebe.
netko je stvorio zakonski okvir da se to može, a " inspe. izdala 33 prekršajna naloga." Koliko ih je odbačeno, koliko je bilo opomena..... jer su "nezaposleni plakali" a oni koji su registrirali djelatnost " moraju biti ko po špagi , pa udri i naplati od njih".