Na natječaj za savjetnika za davanje hrvatskih autoceste u koncesiju, koji je 5. rujna raspisalo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, stiglo je ukupno osam ponuda koje su jučer javno otvorene. Među kandidatima za savjetnika i renomirane su svjetske i domaće banke, investicijske i konzultantske kuće te odvjetnička društva poput Goldman Sachsa, JP Morgana, Macquariea.... Oni za svoje usluge savjetovanja traže između 50,8 milijuna kuna i 86,2 milijuna kuna (s PDV-om).
Odlučuje Hajdaš Dončić
A u natječajnoj je dokumentaciji kao procijenjena vrijednost usluge bio naveden iznos od 80 milijuna kuna, ali bez PDV-a. No iznosi ponuda neće biti jedini kriteriji kod odlučivanja tko će biti savjetnik za monetizaciju autocesta nego, kako je to rekla predsjednica Povjerenstva Marija Hrebac, odluka će biti donesena po kriteriju ekonomski najpovoljnije ponude. Povjerenstvo pak ima rok od 45 dana za analizu i ocjenu pristiglih ponuda, a onda će odluku o izboru savjetnika donijeti ministar Siniša Hajdaš Dončić.
>>Pogledajte koliko je u autoceste uloženo, a koliko je zarađeno
Vlada očekuje da će savjetnici za davanje autocesta u koncesiju do rujna sljedeće godine pronaći model i potencijalnog koncesionara koji bi za 30-godišnji najam autocesta kojima sada upravljaju Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka – Zagreb, odjednom platio između 2,5 i tri milijarde eura.
Time se planira otplatiti dio duga koji su nakupili HAC i ARZ, a koji iznosi oko 4 milijarde eura. U koncesiju bi se dale već sagrađene autoceste Zagreb – Split – Ravča, Zagreb – Goričan, Bregana – Zagreb – Lipovac te Zagreb – Rijeka i Rupa Rijeka, dok smjerovi prema Sisku, Pločama i na koridoru 5C ne idu u koncesiju jer još nisu dovršeni. U smjerove koji će biti dani u koncesiju, ako se za to nađe ulagač, uložena je dosad ukupno 41 milijarda kuna. Potencijalni savjetnici s kojima smo razgovarali kazali su da postoji interes stranih investitora za uzimanje hrvatskih autocesta pod koncesiju. No oni smatraju da je realno očekivati najviše 2,5 milijarde eura. Prema njihovim riječima, najviše interesa imaju u tome strani mirovinski fondovi kojima bi 30-godišnja koncesija nad autocestama značila stalne godišnje visoke prinose.
A među ponuditeljima za savjetnike za davanje autocesta u koncesiju su i banke, kod kojih su se dosad ARZ i HAC zaduživali po prilično visokim kamatama, poput Zagrebačke banke i Este banke, ali i JP Morgana, koji im je davao kredite s kamatom od čak 9,3 posto.
Svjedok u slučaju Pukanić
A na otvaranju ponuda bio je i poduzetnik Ratko Knežević, poznat kao svjedok u procesu za ubojstvo Ive Pukanića, za što je optužio crnogorskog premijera Milu Đukanovića i Stanka Subotića Canu. Knežević radi za Macquarie, koji je već prije iskazao interes za koncesije hrvatskih autocesta.
Kuzim, mirovinski fondovi znaju bolje upravljati autocestama nego pajdas Hajdas... ...da puknes od smijeha kakvi cirkus se sada dogadaju na racun koncesije. ...ako drzava zna upravljati cestama - nije mi jasno kako nezna upravljati autocestama. ...a mirovinski fondovi neka investiraju u nove "Autoceste" koje neka onda uzmu u koncesiju sto se mene tice za 40 godina. ...ako se zaista mirovinski fondovi zanimaju za koncesiju - ne shvacam da drugovima jos nije zazvonilo.