Konzumerizam je Božić proširio po cijelom svijetu

Foto: AFP
Konzumerizam je Božić proširio po cijelom svijetu
12.12.2009.
u 11:19
Globalno tržište komercijalirizalo je božićne blagdane i proširilo ih na cijeli svijet, no svijet je na kraju ipak uspio shvatiti što je Božić kršćanima doista
Pogledaj originalni članak

Dom je obasjan stotinama blještavih lampica, “drvo svjetlosti” okićeno je lancima i drugim ukrasima od papira i prekrasnim papirnatim lampionima, stol je pun biranih jela, a djeca su objesila svoje muslinske čizmice kako bi u njih Dun Che Lao Ren stavio svoje darove... Gradovi su okićeni, drvca svijetle, ulice su pune ljudi koji kupuju darove, a pred velikim robnim kućama stoje djedice odjeveni u crveno-bijele kostime. Božić nije legalan blagdan upisan u kalendare, ali se slavi. Ljudi uživaju u prisnosti te noći dijeleći s članovima obitelji bliskost, veselje, najraskošnija i najukusnija jela te odmatajući darove.

Svemu tomu prije dvadesetak godina nije bilo ni traga jer je riječ o Kini. Začetak svega toga pada u vrijeme kad su strani turisti počeli pritjecati u tu daleku zemlju, a gostoljubivi domaćini shvatili da bi za posao bilo dobro da onim gostima koji slave Božić serviraju dodatnu ponudu. No ta se ponuda svidjela i Kinezima. Iako je kineska nova godina i dalje najveći blagdan, Božić se uvukao u srca Kineza pa se danas slavi kao blagdan darivanja, zajedništva, izražavanja ljubavi prema najmilijima...

Vole ga i muslimani
Božić je blagdan mlađih Kineza. Mladići i djevojke kupuju sitne darove i razmjenjuju ih. Kažu da vrijednost dara nije bitna – darivanje za Božić tako je romantično. Usto, ističu da je od darivanja bitniji način na koji provode taj dan. Nastoje na Božić jesti zapadnjačka jela, uživati u božićnim pjesmama, filmovima, pa i božićnoj glazbi iz pera velikih europskih skladatelja. Čak i oni koji se ne ubrajaju među 10 milijuna kineskih kršćana vole otići u crkve i uživati u polnoćki.

Slično je i u ne tako dalekoj Indoneziji, najnapučenijoj muslimaskoj zemlji na planetu. Iako kršćani čine samo osam posto stanovništva, Božić se slavi naveliko. Vole ga muslimani, hinduisti i animisti. Iako su neki muslimanski klerici žestoki protivnici ovoga slavlja, narod ih uglavnom ignorira i slavi sve u šesnaest – scenografija nimalo ne odskače od one, primjerice u Beču ili New Yorku, a natraženija hrana su purice i druge “zapadnjačke” namirnice.

U Japanu obitelj na Božić jede poseban božićni kolač koji otac ili majka kupe vraćajući se s posla. I ovdje, kao i u Kini, mladi božićne darove smatraju romantičnom, intimnom i toplom gestom. Darovi se daju samo djeci – samo ona vjeruju u postojanje Djeda Mraza. Za neudane djevojke i žene idealan je to dan da se na zabavama pojave s odabranikom svoga srca i da ga dobro pokažu društvu.

Božić slave i u Tajlandu, zemlji u kojoj su gotovo svi stanovnici budisti. No kažu da se oni vole veseliti i slaviti, ali i prijateljski otvarati prema drugim religijama i njihovim blagdanima i običajima.

Popis priča o slavlju Božića u zemljama koje baš i nemaju previše veze s kršćanstvom mogao bi biti beskrajan, no jedno im je zajedničko – svjetlo i glamur Božića u te zemlje stigao je kao dio potrošačkog ludila, no ipak su mnogi od tih naroda, ispod naslaga konzumerizma i kiča, uspio namirisati univerzalnu bit Božića kao blagdana radosti, nade, svjetlosti, topline, prisnosti i ljubavi. Usto, mnogi su, čak više od nas koji smo duboko ukorijenjeni u kršćanskoj tradiciji, uspjeli odvojiti sve negativne popratne pojave koje su se u posljednjih pedesetak godina vezale uz Božić i doprijeti do duboke ljudske poruke koju je prenosio i sam Isus Krist.

I tako se dogodilo paradoksalno – globalno tržište komercijalirizalo je blagdan Božića i proširilo ga na cijeli svijet, no taj je svijet na kraju ipak uspio shvatiti što je Božić kršćanima doista i zašto ga oni slave. Prilagodili su ga sebi i stvorili vlastite običaje.

Na jednom blogu piše i ovo: “Božić je kada se obitelj okuplja, kada su sva srca okrenuta miru i kada se ljudi, ispunjeni čovjekoljubljem i darežljivošću, okreću prema onima koji su imali puno manje sreće od njih. Za svakoga je Božić ono što sam od njega učini. Nigdje u svijetu ne postoji zakon koji bi branio onima koji nisu kršćani da slave Božić i u njemu uživaju!”

A da Božić slave i ateisti, pokazalo se nakon što su se u proljeće Londonom provezli tzv. ateistički autobusi. Na određeni broj glasovitih crvenih doubledeckera nalijepljeni su bili natpisi: “Bog ne postoji. Stoga se prestanite brinuti i počnite uživati u životu.” Kampanja je uzbunila duhove, to više što je iza nje stajao ugledni znanstvenik Richard Dawkins, poznat kao najžešći ateist današnjice te znanstvenik koji je napisao niz knjiga o svom svjetonazoru temeljenom na teoriji evolucije. No cijela ta akcija završila je vrlo zanimljivim uratkom – začetnica cijele kampanje Ariane Sherine okupila je istaknute britanske znanstvenike, intelektualce i umjetnike, sve redom deklarirane ateiste, i potaknula ih da daju svoj prilog za knjigu koja je nazvana “Ateistički vodič kroz Božić”. Rezultat je bio ponešto začuđujući – svi oni slave Božić i u blagdanu uživaju punim plućima! Jedan od njih, podrijetlom Židov, čak je i napisao da mu je žao što ove godine neće moći osobno izabrati drvce jer će biti na turneji na kojoj promovira svoju najnoviju knjigu o – ateizmu.

Obiteljski blagdan
Sam Richard Dawkins, jedan od najpoznatijih svjetskih ateista i profesor evolucijske biologije na sveučilištu Oxford, ima više zajedničkog s istinskim kršćanima koji neprekidno žale što je Božić pretvoren u komercijalizirani blagdan nego s onima koji se izjašnjavaju kao kršćani, a zapravo to nisu, i koji su glavni krivci što je Božić postao potrošačka svečanost.

“Božić već jako dugo nije vjerska svečanost. Ja ga slavim zbog obiteljskih razloga, a ono što bi me eventualno od njega odbijalo više je estetske nego ateističke prirode. Prezirem ‘Zvončiće’, ‘Bijeli Božić’, Djeda Mraza i sobove i sve to suludo trošenje novca koje započinje već u listopadu. Ali obožavam stare božićne pjesme i rado ih pjevam. Božić je postao tako udaljen od vjere da se više i ne trudim izgovarati ‘sretni blagdani’, već bez ikakvog oklijevanja svima, bez obzira na to jesu li ateisti ili vjernici, zaželim ‘sretan Božić’, piše Dawkins i dodaje da je sam Božić, bez obzira na to što je on još uvijek vjerski blagdan, postao tako moćna i nezaustavljiva snaga da ga je nemoguće ignorirati ili zaobići.

I tako je Božić u neku ruku postao “globalno vlasništvo”, prešao je granice svih država i vjera. Ljudi su u tom blagdanu prepoznali nešto svoje, zaodjenuli ga u svoje običaje i privinuli ga srcu.

Završimo pretpostavkom da je Isus Krist, čije se rođenje slavi, možda istinski sretan zato što je njegov rođendan na tako topao i intiman način praktično ujedinio većinu pripadnika ljudske rase.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 24

CR
Cristalina
13:56 13.12.2009.

Isus se rodio u štali, kao najsiromasnije dijete, ali Marija i Josip su se osjecali najbogatijima na svijetu jer su imali Njega- malog Boga. Danas smo manje-vise bogati, imamo sve, ali nemamo Boga. Kojeg li paradoksa!

PU
pinjuhda_urednik
12:02 13.12.2009.

Prije sam imao neki osječaj prije Božića i za Božić,bio sam zadovoljan sitnicama,a sad niti osječaja niti nekog zadovoljstva.

TR
trputac
17:13 12.12.2009.

POSTENI COVJEK I PRAVI VJERNIK: PLATI SVE RACUNE , ZAVRSI POSAO, ISPLATI DUGOVE I KREDITE I CEKA BOZIC SA SVOJOM PORODICOM T R I J E Z A N - TO JE PRAVI HRVAT