Ode hiperpotražnja

Kraj dvoznamenkastog rasta: Srpanj i kolovoz bez rasta dolazaka gostiju

Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Kraj dvoznamenkastog rasta: Srpanj i kolovoz bez rasta dolazaka gostiju
16.08.2018.
u 12:21
Cijela će ova godina završiti na razini lanjske ili uz rast od dva do tri posto. A to će biti dobar rezultat!
Pogledaj originalni članak

Hrvatska je u srpnju prošle godine zabilježila rast od 10,5 posto u dolascima turista u odnosu na isti mjesec 2016. U ovogodišnjem pak srpnju u Hrvatsku je došao gotovo isti broj turista kao u istom mjesecu 2017. Ista se priča ponavlja i u kolovozu ove godine.

Na razini cijele prošle godine Hrvatska je pak bila ostvarila povijesne turističke rezultate – broj dolazaka od 18,5 milijuna, što je bio rast od čak 13 posto u odnosu na 2016. Lani je ostvareno i ukupno 102 milijuna noćenja, 12 posto više nego godinu prije. No, turistički stručnjaci upozoravaju da trebamo zaboraviti na dvoznamenkasti turistički rast jer taj trend koji se u Hrvatskoj događao zadnjih nekoliko godina jednostavno nije bio normalan.

Za jedan krevet tri upita

Predsjednik uprave turističke kompanije Uniline Boris Žgomba kaže da u dosadašnjem dijelu ove turističke godine bilježimo rast, doduše ne prevelik, no on je u srpnju zaustavljen jer je u tom mjesecu ostvaren isti rezultat kao i lanjskog srpnja. Žgomba navodi da, prema trenutačnim podacima, za kolovoz bilježimo oko jedan posto minusa, no smatra da će cijeli mjesec biti na razini prošlogodišnjeg ili s 1-2 posto rasta.

FOTO Jedan od najbogatijih ljudi sa svoje tri žene plovi Jadranom 

Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell

– To govori da je u dva glavna turistička mjeseca definitivno došlo do izostanka hiperpotražnje iz prijašnjih godina, kad je za jedan krevet bilo dva do tri upita. Tako velika potražnja nije bila dugoročno održiva – objašnjava Žgomba. Dodaje da smo sad ušli u razdoblje da se moramo puno više potruditi za svakog gosta.

Na pitanje jesu li visoke cijene odbile goste, kaže da su cijene diskretno pravo privatnih subjekata te da su oni koji su lani povećali cijene na osnovi hiperpotražnje bili za neke svojevrsni heroji. No oni koji su s tim cijenama nastavili i ove godine, kad su osjetili smanjenu potražnju, korigirali su te cijene.

Žgomba očekuje da će cijela ova godina završiti na razini lanjske ili uz rast od dva do tri posto. A to će, napominje, biti dobar rezultat s obzirom na to da smo zadržali odlične rezultate iz prijašnjih godina. Za sljedeću godinu, kaže, predstoje nam novi izazovi u turističkoj promociji i komercijalnim nastupima na emitivnim tržištima kojima se moramo prilagoditi jačim direktnim marketingom.

– Ništa se dramatično ne događa, vraćamo se u normalu. Prijašnjih godina zbog geopolitičkih razloga bila je smanjena potražnja za Turskom i arapskim zemljama, a sad se one vraćaju. Dosad je bila lijepa situacija, ali ona nije bila normalna i održiva na dulji rok – kaže Žgomba.

I direktor Hrvatske udruge za turizam Veljko Ostojić kaže da je u hrvatskom turizmu u zadnje tri godine bila golema potražnja, ali da se ove godine na tržište vraćaju Turska, Egipat, Grčka i to s dvoznamenkastim rastom.

– Moramo se pozdraviti s dvoznamenkastim rastom, svaki rast je uspjeh, a zadnje tri godine bile su neuobičajene. Kad se situacija stabilizira, rast od nekoliko postotaka je u redu – smatra Ostojić. On navodi da u prvom redu moramo poraditi na konkurentnosti. To bi trebalo rezultirati novim investicijama i kvalitetnijim smještajem, zatim povoljnijim okvirom poslovanja, a tu ponajprije misli na niži PDV u turizmu, što će omogućiti dizanje plaća radnicima te na kraju prihvatljive cijene.

Dizanje plaća

Ostojić upozorava da Slovenija i vjerojatno Austrija od 1. siječnja 2019. otvaraju vrata svoja tržišta rada Hrvatima i to će biti veliki izazov za sljedeću turističku sezonu u Hrvatskoj. Pritom napominje da je jedini pravi odgovor na odlazak radne snage iz Hrvatske dizanje plaća, ali je pitanje odakle novac za to. Što se tiče prihvatljivijih cijena, kaže da ako okvir poslovanja bude povoljniji, onda će i dizanje cijene biti sporije u budućnosti. 

VIDEO Razuzdano na Zrću

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 137

IM
Immanuell
12:42 16.08.2018.

Pa više ih i ne stane i da hoćeš...... Nema više smještajnih kapaciteta, povećanje treba tražiti u post sezoni, ako je bude i ako vremenske prilike na Jadranu budu povoljne.

MO
mobitel20
12:35 16.08.2018.

"ode hiperpotraznja"!? Kakav je to imbex nadnaslov!? Pa di vi zivite!? Pa morate znati da su srpsnja i kolovoz SPICA turisticke sezone i da je u tim mjesecima(a posebno lani) skoro pa dosegnut maximum i da tu nije moguce ostvarivati bilo kakav ozbiljniji rast ! Rast je moguc u predsezoni(dogodio se) i u posezoni(vidjet cemo). Nakon u povijesti turizma rekordne 2017. i ova ce biti jos bolja za 2-3%. Znate li vi sto znaci uopce rast na broj od 18 milijuna turista!? Umjesto da slavite, vi hejtate. Zivozidaski , imbexno...I onda se pitate zasto ljudi ne vjeruju novinarima, zasto je lod nekih defetisticka klima...Neodgovorni ste, jaako povrsni.

Avatar Marko
Marko
12:51 16.08.2018.

Iskreno niti nema više mjesta.Na samom smo rubu ekološke izdržljivosti...