– Ako trebam sudjelovati u policijskoj potjeri za nekim prekršiteljem, imat ću praktički stopostotnu učinkovitost u hvatanju – govori nam Kevin Sadoumi, 24-godišnji policajac iz Bruxellesa, dok sjedimo u uredu policijske postaje u središtu grada, nekoliko koraka od Grand Placea, jednog od najljepših i turistički najposjećenijih trgova u sjevernoj Europi.
Uličice oko ovog trga uglavnom su pješačke, one koje to nisu u pravilu su zakrčene automobilima, a sve su puno češće u kaldrmi nego u asfaltu. Počne li neki prekršitelj bježati pred policijom, teško će ga uloviti patrola u automobilu. Kad se s policajcem Sadoumijem spustimo iz ureda u garažu policijske postaje, jasno je koje je to “tajno oružje” izvor njegove 100-postotne učinkovitosti u potjerama. Bicikl.Bolji odnos s ljudima– Počinitelj koji bježi u automobilu u centru Bruxellesa uvijek naiđe na neku prepreku, semafor ili gužvu, dok se ja na biciklu kroz sve probijam bez problema – kaže.
Kevin Sadoumi jedan je od dvadesetak policajaca na biciklima u policijskoj postaji koja pokriva centar Bruxellesa. U Hrvatskoj je prva biciklistička policijska patrola počela raditi u Zadru 20. srpnja 2005., a statistika je nakon prvih godinu dana te prve biciklističke patrole pokazivala ovaj učinak: 7 hvatanja počinitelja na izvršenju kaznenog djela krađe ili teške krađe, 3 pronalaska otuđenih predmeta i naknadno otkrivanje počinitelja, 31 slučaj zapljene opojnih droga, 56 prometnih kazni, 15 oduzetih registarskih pločica... Daleko najviše bilo je slučajeva legitimiranja – 102. Ono što je počelo kao pilot-projekt u PU zadarskoj proširilo se do danas na mnoge policijske uprave i mnoge gradove u Hrvatskoj. U Bruxellesu i u drugim gradovima u zemljama sjeverne Europe, gdje građani bicikliraju puno više nego u Hrvatskoj, prisutnost policije na biciklima nešto je duljeg vijeka nego kod nas, a također ima osobine policijskog rada u zajednici.
– Imam bolji odnos s ljudima otkako patroliram na biciklu. Lakše se razgovara, jednostavnije je ostvariti kontakt – kaže Kevin Sadoumi. A i mnogi obični građani, koji bicikliraju na posao ili zbog hobija, imaju veće povjerenje u policiju kad vide da i među policajcima ima biciklista, a ne samo vozača ili pješaka. Policajac na biciklu lakše se identificira s problemima samih biciklista nego policajac za volanom automobila.A najnoviji primjer iz Amerike pokazuje da ima policajaca koji idu i korak dalje: policajac Joel Zwicky iz Green Baya, grada 340 kilometara sjeverno od Chicaga, u svom poslu koristi skateboard
– Mislim da sam jedini policajac na svijetu koji patrolira na skateboardu – kaže Zwicky u izjavi američkim novinarima koji prenose njegovu priču. Policajac skejter uživa status superjunaka u svojoj zajednici. Svi se žele fotografirati s njim.Široka daska i veliki kotači– Htio sam stati na kraj stereotipima o skateboardu i pokazati građanima da skejteri nisu samo problematični klinci nego razni ljudi iz zajednice, pa čak i ljudi iz policije – objašnjava Joel Zwicky.
Njegov skateboard je vrhunski opremljen. Ima široku dasku, veće kotače, pa čak i malu policijsku “rotirku”. No, ne i policijsku sirenu.U Bruxellesu, dok razgovaramo s policajcem na biciklu, pitamo ga ima li on rotirajuće svjetlo i sirenu. Odgovara da se uskoro planira postavljanje “rotirke” na policijske bicikle.
>>Našli novi način zabave: Skok u more pa izranjanje bicikla
Sve me to polako podsjeća na jednu od Žikinih dinastija i onu dvojicu trapavih policajaca na tandem biciklu sa rotirkom i sirenom...