U prvih jedanaest mjeseci prošle godine dežurnim operaterima Hrvatskih autocesta 493 puta zvonio je telefon i dojavljeno im je da su na autocestama pod njihovom ingerencijom psi bez nadzora. Zvala ih je policija, vozači, ali i njihova redovita ophodnja.
Nakon svake dojave, kažu u HAC-u, operateri obavijeste najbližu veterinarsku stanicu ili najbliže sklonište za životinje, a provodi se i privremena regulacija u cilju pokušaja sprječavanja naleta vozila na životinju. Sve je definirano procedurom "Životinje na autocesti”, kojom se prvenstveno pokušava smanjiti mogućnost ulaska životinja, divljih ili domaćih, u zemljišni pojas autoceste i na samu autocestu.
Koliko je takvih poziva završilo sretno po životinje nismo saznali, no ništa od ove procedure nije pomoglo kujici Sofi koja se u petak 29. studenog našla na autocesti iznad naplatnih kućica kod Grobničkog polja. Iako je oko 21 sat zabilježena dojava da svijetli pas trči cestom, kujica je samo sat vremena kasnije na cesti i skončala. Ono što je razljutilo njezine vlasnike je činjenica da su to saznali igrom slučaja. A tražili su je danima nakon što je već ležala u zamrzivaču Centra za nadzor i upravljanje prometa Čavle.
– Izgubila se na Platku u šetnji u kakve smo odlazili bezbroj puta i u kojima je uživala. Ugledali smo u jednom trenu kujicu, bila je sama. Dok smo je pokušavali uhvatiti, naša Sofi je pobjegla i izgubio joj se svaki trag – priča nam vlasnica (podaci u uredništvu). Danima su obilazili mjesta kojima su zajedno šetali, dijelili njezine fotografije prolaznicima, obilazili restorane. I u jednom od tih obilazaka doznali su da je istog dana kad je nestala neki svijetli pas završio 'na ledu'.
Zašto nisu obavijestili vlasnike da je njihova kujica stradala, jer bila je čipirana i moglo se saznati čija je da su pozvali komunalnog redara, pitali smo Hrvatske autoceste d.o.o.
– Pozvan je komunalni redar, ali kako se prometna nesreća u kojoj je nastradala kujica dogodila u petak iza 20 sati, redar na pozive nije odgovarao. U takvim slučajevima, ako se služba ne odazove, uginula životinja zbrinjava se u za to predviđeni zamrzivač i komunalni redar zove se naknadno prvi radni dan. Vlasnici su u subotu kontaktirali Centar za nadzor i upravljanje prometom Čavle i raspitivali se o psu. Dobili su informaciju da je u petak bila prometna nesreće u kojoj je stradao jedan pas i rekli su da će u ponedjeljak doći na identifikaciju. Kako su potvrdili da se radi o njihovom psu, nije bilo potrebe kontaktirati komunalnog redara – odgovaraju iz HAC-a.
No, vlasnica kaže da sve to nije istina. I da slučajno u jednom od bezbroj razgovora koje su vodili nisu doznali da je prije nekoliko dana 'pokupljen neki pas na cesti', vjeruje da nikad ne bi znali da je njihova kujica stradala.
– Sve se može provjeriti. U srijedu 4. prosinca negdje oko 16 sati zvali smo HAC i saznali da je taj petak oko 21 sat dojavljeno da pas trči po cesti. Od njih smo dobili broj Centra u Čavlima, otišli tamo i prepoznali našu Sofi. Imaju zapisanu i registraciju automobila, vjerojatno onog koji ju je dovezao. Ne znamo što se dogodilo. Drugi dan došli smo po nju, uzeli su naše podatke, ali ništa nismo morali potpisati. Rekli su nam da trebaju podatke ako se slučajno javi netko radi tužbe. Što će tužiti kad nema evidencije o nesreći, nije bila ni policija, a ni komunalni redari – priča nam vlasnica. Kaže, sigurna je da je Sofi krenula kući, ali ne zna kako je i gdje završila na autocesti i je li joj itko pokušao pomoći.
U HAC-u kažu da životinje na autocesti koje ugrožavaju sigurnost prometa hvata ophodarska služba, a obavještava se i nadležna policijska postaja, ali ne mogu u svakom trenu nadzirati svaki metar autoceste i objekata, s obzirom na to da je riječ o mreži duljine preko 1000 kilometara. Dodaju i kako kućne ljubimce često ostavljaju na odmorištima autocesta, a naročito tijekom odlaska na godišnje odmore. Ističi i kako HAC svako zbrinjavanje životinja na cesti plaća službama koje u tom slučaju zovu. Na pitanja o psima koje su ophodarske službe ulovile pa zavezale za ogradu i ostavile na cesti te o psima koje s ceste samo prebace na drugu stranu ograde, o čemu imamo informacije, nisu nam odgovorili. Nismo saznali ni imaju li podataka o tome koja su najčešća mjesta na kojima psi završe na autocesti.
Krepala jedna životinja, ništa posebno, žao mi jedino materijalnoga i vremenskog troška koji su ljudi utrošili na kupovinu i održavanje.