U razdoblju 2011.-2013. u Hrvatskoj je zabilježeno ukupno 118 slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina, a prošle je godine zabilježeno četiri puta više slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka u odnosu na 2010. godinu, izvijestila je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo.
Prema prikupljenim podacima, ugrožavanje zračnog prometa događa se i najizraženije je tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, a piloti tvrde da se pri tome izvor laserskih nalazio u bližoj okolici aerodroma. Prema istim podacima laserske zrake najčešće su korištene u blizini zračnih luka Zagreb, Split i Zadar.
Agencija za civilno zrakoplovstvo navodi kako je u velikom broju država prisutan rastući trend usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu, namjerno ili nenamjerno. Time može doći do odvlačenja pažnje, zasljepljivanje te nekontroliranih reakcija pilota, pa se u navedenim državama osim preventivnih poduzimaju i rigorozne represivne mjere poput zatvorske kazne ili visokih novčanih kazni. HACZ je, kao tijelo nadležno za nadzor sigurnosti zračnog prometa, poduzeo odgovarajuće aktivnosti za suzbijanje takvog ugrožavanja sigurnosti letenja u Hrvatskoj.
Kroz čl. 89. Pravilnika o aerodromima implementirana i međunarodna preporuka o zonama zabrane korištenja izvora laserskog zračenja koje se moraju ustanoviti u okolini aerodroma, određena ICAO Annexom 14 Konvencije o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu, odnosno ICAO dokumentom "Manual on Laser Emitters and Flight Safety", dok je Pravilnikom o izvješćivanju događaja povezanih sa sigurnošću u zračnom prometu uređen model izvješćivanja koji uključuje i MUP zbog pokretanja mjera za detekciju konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu. Zakon o zračnom prometu u članku 78.a također spominje područja letenja u kojima je ograničena uporaba izvora laserskih zračenja.
Također, kroz navedene aktivnosti, a u suradnji sa nadležnim državnim tijelima unaprjeđuje se i sustav reaktivnog/represivnog djelovanja uspostavljen 2010. i 2011. god. u cilju detekcije konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu te primjenu odgovarajućih, zakonom propisanih kaznenih mjera.
>> RH dobiva najsigurniji sustav za upravljanje zračnim prometom
Nije poznato kako bi laserska zraka sa zemlje smetala pilotu u zraku. Pogledamo li malo kut slijetanja zrakoplova i eventualno mogućnosti od kuda bi zraka mogla dolaziti, nekako nije spojivo, osim ako ima laserskih zraka koje se lome. Jadni piloti nikako se ne mogu odvojiti od stjuardesa dok slijeću pa traže izgovor u laserima!