Večernji list u posjedu je detaljne analize pljačke Croatia osiguranja, odnosno razrađenog modela izvlačenja odšteta na lažnim sudarima automobila, koju su otkrili u tome javnom poduzeću i prijavili Državnom odvjetništvu.
Republika Srpska
Prijevare na lažiranim štetama na automobilima i lažnim tjelesnim ozljedama godišnje sve osiguravatelje u Hrvatskoj stoje, procjenjuju upućeni, čak 200 do 300 milijuna kuna! Pljačku su pak u Croatia osiguranju otkrili nakon što su primijetili da vlasnici posebice skupocjenih automobila poput Mercedesa i BMW-a, nakon navodnih prometnih nesreća svoja vozila, osigurana u CO, ne popravljaju kod zastupnika tih automobila u EUROlineu i Tomiću, nego u malim i nepoznatim autoservisima. Model je sljedeći; u autoservisima (u analizi su ukupno navedene 33 autoradionice na području Dalmacije, Požeško-slavonske i Krapinsko-zagorske županije) s neoštećenih se automobila skidaju dijelovi i na njih se stavljaju oni s vozila slupanih u sudaru da bi izgledalo kako je automobil zaista imao sudar.
Potom se sastavi policijski zapisnik i vozilo se otprema na procjenu štete u CO. Da bi se priča na taj način mogla odigrati, objašnjava nam dobro upućeni izvor, povezani moraju biti vlasnici automobila, autoservisa, deponija (s kojih se nabavljaju razbijeni dijelovi), ali i procjenitelji pa čak i policajci i odvjetnici. Najviše nesreća automobila osiguranih u CO fingira se, doznajemo, na području Republike Srpske, a shodno tome najviše isplaćenih odšteta za lažne sudare isplaćuje se na području Slavonskog Broda. Poprilično ih ima i na području Dalmacije, a upućeni kažu da je to zbog blizine Hercegovine gdje se također lažiraju nezgode. Croatia osiguranje dosad je, doznajemo, Državnom odvjetništvu predalo osam analiza modela pljačke na odštetama zbog izmišljenih sudara, a posljednja je ona u posjedu Večernjeg lista koja analizira stanje u Dalmaciji, Slavoniji i Zagorju.
– Područje Splitsko-dalmatinske županije vrlo je pogodno za fingiranje prometnih nezgoda jer se na tom području nalazi mnoštvo autoservisera i deponijskih skladišta autodijelova. Vrlo je uska i suradnja među osobama koje se bave dilanjem dijelova i drugom autoopremom. Rezervni se dijelovi za automobile najviše krijumčare preko BiH – piše u toj analizi.
Mreža krijumčara
U nastavku piše da je splitsko područje poznato kao ono gdje se vole voziti skupocjeni automobili, poput Mercedesa, BMW-a, Audija, Alfe itd. Ali i da se na tom području govorilo o povezanosti pojedinih osoba iz policije, vojske i drugih državnih institucija u krijumčarenju skupim automobilima. Istražitelji Croatia osiguranja, a kako doznajemo za to je javno poduzeće istragu radila i tvrtka Soboli, utvrdili su da se najčešće fingiraju nezgode na luksuznim automobilima u vlasništvu privatnih poduzetnika i to preko prijateljskih i inih veza. Na području Dugopolja pak, navodi se u analizi, najveći je i najopremljeniji deponij na području Dalmacije na kojem se mogu pronaći dijelovi za sve modele vozila, posebice za ona visoke klase, potrebnih za lažiranje sudara.
U analizi Croatia osiguranja obrađuje se i problem uvoznica na koje imaju pravo ratni vojni invalidi, udovice branitelja... Problem je u tome što skupe automobile preko tih uvoznica (bez carine i poreza) kupuju ljudi koji na te povlastice nemaju pravo nego su ih otkupili od onih koji ih po zakonu mogu dobiti. Kupnjom automobila preko uvoznice uštedi se i 40 posto njegove vrijednosti. Kada se vozilo kupi uz tu povlasticu, ono glasi na ime osobe na koju glasi i uvoznica. Po zakonu tako kupljeno vozilo ne smije se prodavati dvije godine.
Ovaj problem je star koliko i osiguranje i i danas je aktualan cak i u razvijenim zemljama kao Njemacka, Francuska a da i ne govorimo o Italiji. Najlakse je krasti u osiguranju protiv \" kradje vozila\". Proda Mercedes i prijavi da su mu ga ukrali i naplati ... dva puta. Osiguravajuce drustvo mora KONSTANTNO imati specijaliziranu sluzbu koja se samo ovim bavi. U zemljama \"stare EU\" osiguranje , na pr, vecinom ne pokriva CASCO stete u BiH. Zasto, haha?!