Ministar financija Slavko Linić na današnjoj je sjednici Vlade iznio nacrt prijedloga zakona o kamatama, kojim bi se uredila najviša dopuštena stopa ugovornih kamata u novčanim obvezama, i to bez obzira na valutu u kojoj je ta obveza, primjerice kredit, izražena.
– Zakonom definiramo osnovicu, referentnu kamatnu stopu koja je po HNB-u sad 5,3 posto, i probali smo definirati i ostale stvari – najviša dopuštena ugovorna i zatezna kamata i način obračuna zatezne kamate. To je 11,35 i 12,35 posto za građane, a maksimalna na prekoračenje po tekućem je 10,35 posto, dosad je bila 11 posto. Bankari misle da se time utječe na njihovu profitabilnost, ali mi želimo zaštititi građane. Najviša zatezna kamatna stopa između gospodarstvenika može biti 50 posto iznad ove maksimalne zatezne kamate – poručuje ministar.
– Kad se građani nađu u neprilici da moraju plaćati zateznu kamatu, prvo plaćaju kamate pa onda glavnicu, i stvara se dužničko ropstvo. Do drugoga čitanja zakona će se to promijeniti – najavljuje Linić.
Prihvaćen je na Vladi i program mikrokreditiranja, koji se odnosi na poduzetnike početnike koji posluju do najviše 24 mjeseca. Oni mogu dobiti od 10.000 do 120.000 kuna, s kamatnom stopom od 0,99 posto i rok otplate na 5 godina. To im je za nabavu strojeva i uređaja, kupnja zemljišta i poslovnih prostora, ističe zamjenik ministra poduzetništva i obrta Dražen Pros. U 2014. godini za to je izdvojeno 5 milijuna kuna, za, procjenjuje se, najmanje 40 novih poduzetničkih projekata.
>>Milanović: Neka se istraži koji su činovnici i političari krivi za porezne dugove!
Da su doista željeli zaštiti građane zbog previsokih kamatnih stopa onda bi preko Poštanske banke davali kredite građanima po nižoj kamatnoj stopi bez nebuloznih navodnih troškova od 1 do 2 % (toga negdje uopće nema). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Također bi ugradili u zakon i mogućnost prijenosa kredita u drugu banku bez lihvarskih nameta u vidu nerazumne odštete banki koja se napušta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .