Danas istječe rok za neobvezujuće ponude za monetizaciju autocesta. Dok se u javnosti spekulira o tri ponuđača, u jutrošnjoj emisiji Hrvatskog radija Poligraf nastojalo se odgovoriti na pitanja hoće li se naše autoceste dati u koncesiju na 40 godina, treba li Ustavni sud prekinuti taj proces i kolike iznose možemo očekivati od ponuđača.
Što o svemu misle kazali su bivši ministar financija i nezavisni saborski zastupnik Slavko Linić, gospodarski strateg HDZ-a Tomislav Ćorić, saborska zastupnica HNS-a Nada Turina Đurić i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić. U slučaju da propadne monetizacija, ministar Siniša Hajdaš Dončić zaprijetio je podizanjem cijene goriva za 40 lipa po litri.
– To je najgora izjava koju sam čuo – komentirao je Linić koji veliki problem vidi u činjenici da Vlada nema potporu građana.
Potpora građana
– Problem je u tome zašto Vlada nema potporu građana. Zato je nema! Ta izjava ministra to pokazuje. Zato što građani već izdvajaju 60 lipa za ceste. Ako se ne provede monetizacija, taj će se novac vratiti u autoceste, ali neće biti za željeznicu i ostale ceste, a tu je priča gotova. Ministar će podići trošarine, ali za potrebe proračuna, a ne za autoceste – kazao je Linić i napomenuo da je problem u tome kako osigurati dodatna sredstva za željeznicu i ostale ceste.
– Padanje cijena derivata ugrožava punjenje proračuna – zaključio je. Što se tiče cijene ponuđenih iznosa za koncesiju nad autocestama, Linić je kategoričan.
– Bilo koji broj ispod tri milijarde eura znak je da ne treba ulaziti u proces monetizacije. Previše vremena je potrošeno na proces i pokazali smo punu neefikasnost Vlade. A razlog da se cijena u međuvremenu spustila jest i nezadovoljstvo ljudi. Kod nas je osnovni problem u tome što nam nedostaje novac za nove investicije. Vlada ispod tri milijarde neće ići jer to nije ekonomski isplativo. Što je više ponuđača, bit će bolja cijena - napominje Linić.
Kazao je i da je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture bio dužan s upravom provesti reorganizaciju tvrtki (HAC) i biti u boljoj poziciji u pregovorima s koncesionarima.
– To je trebalo biti riješeno ljetos. Ja se protivim tome da uvodimo vinjetu ili bilo koji moderni sustav u sljedećih nekoliko godina. Imamo nezaposlene ljude i za dvije godine, kada riješimo taj problem, možemo razmišljati o modernijim sustavima – rekao je.
Mijat Stanić napomenuo je da je iznos koji bi se mogao dobiti koncesijom ustvari iznos jednog godišnjeg deficita hrvatskog proračuna. Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata ne vjeruje da će Ustavni sud donijeti odluku da se referendum o monetizaciji ne održi.
– Građani su sa 530.000 ispravnih potpisa rekli da žele referendum, a sva ova uplitanja Ustavnog suda su manipulacija – kazao je Stanić.
– Ovaj proces trebaju obustaviti prije odluke Ustavnog suda da se obustave troškovi. Sve ovo što se sada događa jedan je dodatan trošak i vrši se pritisak na građane. Poruka je: Vaša volja nije bitna. Radit ćemo što nas je volja jer smo mi dobili izbore i radit ćemo što hoćemo do sljedećih, a to nije demokracija – kazao je Stanić.
– Rješidbe Ustavnog suda nisu ''petljanje''. To je posao Ustavnog suda. Inicijativa građana nije bezvrijedan čin. To je poruka Vladi da se ne slažu s njenom politikom – demantirao ga je Linić.
Da trenutak nije povoljan za monetizaciju, misli i HDZ-ov Tomislav Ćorić.
Popis uhljeba
– Aktualni trenutak nije povoljan za monetizaciju. Mi smo protiv nje jer nisu analizirane druge mogućnosti. A što se tiče cijene od 2,4 milijarde eura, koliko je bilo na početku, a sada je 2,5 milijardi, doveli smo se u situaciju da unovčavamo sve što što imamo kako bismo se izvukli iz ovoga u čemu jesmo. To nije rješenje za makroekonomsku situaciju – kazao je HDZ-ov gospodarski strateg. Smeta ga i unaprijed formirana cijena jer smatra da to može samo umanjiti ponude potencijalnih koncesionara.
– Je li to normalno da mi u situaciji u kojoj već nekoliko godina zaredom imamo pad, već na početku razgovora definiramo da bi mi od autocesta voljeli dobiti tri milijarde eura. Mi nešto prodajemo, novca nemamo i navodimo cijenu koju želimo. Vjerojatno će nam ponuditi tri milijarde? Vjerujete li vi u taj scenarij, ja ne – kazao je Ćorić, na što je voditelj Mislav Togonal dodao: ''Nismo dobri trgovci''. No, s njim se ne slaže Nada Turina Đurić iz HNS-a koja tvrdi da se na početku morala formirati neka početna cijena, donja granica ispod koje se ne bi trebalo ići.
– Mi moramo dati neku najnižu početnu cijenu – napomenula je i podsjetila da je HNS podržao infrastrukturni projekt izgradnje autocesta koji je napravio korak naprijed za cijelu zemlju. No smatra da je Vlada puno prije trebala započeti s monetizacijom.
– Čini mi se da su građani preemotivno reagirali na cijelu priču. Kada bi odlučivali o kućnom budžetu, kao što Vlada ovdje donosi odluku, mislim da bi odlučili kao i Vlada – uvjerena je Turina Đurić. Osvrnula se i na opciju refinanciranja kao i na činjenicu da se novac mora namaći i za željeznicu i ostale ceste.
– Sada moramo vratiti ono što smo dali u željeznice i autoceste. Najmanje 15 milijardi moramo dati za ove dugove i plaćati to sljedećih godina. To građanima moramo reći, kao i to da ćemo plaćati taj dug. Ovo je dobra mogućnost. Ako dobijemo dobru cijenu i ispregovaramo dobre uvjete, možemo danas-sutra sudjelovati u podjeli dobiti od autocesta – vjeruje Turina Đurić. Replicirala je i Staniću koji je njenu stranku prozvao ''strankom uhljeba'' u HAC-u.
– Voljela bih da mi gospodin Stanić dostavi popis tih uhljeba. Pitanje je hoćemo li potpisati ugovor o koncesiji i hoće li ta ponuda biti ono što očekuje Vlada. Ministar je rekao da je donja cijena 2,5 milijardi eura – kazala je HNS-ovka.
>>'Vlada će morati dići cijenu goriva za 40 lipa ako ne dođe do monetizacije'
>>Odbor za Ustav šalje potpise za referendum protiv monetizacije na provjeru
nikad u povijesti nismo imali ministra toliko neopterećenog znanjem kao što je siniša