NOVA ŠKOLA

Ljilja Vokić: Ne smije se od djece praviti imbecile!

03.12.2008.
u 22:08
Pogledaj originalni članak

Nemoguće da djeca u prvom razredu neće moći naučiti čitati i pisati. Kakvo domaćinstvo, što će s tim, je li moguće da im pada na pamet smanjivati satnicu hrvatskog sada kad nam učenici iz škola izlaze polupismeni, što s tim ciklusima, što će djecu motivirati da uče? – samo su neka od pitanja i reakcija običnih građana, ali i stručnjaka na najavu novog modela, odnosno okvirnih pravila organizacije nastave.

Pojedince novi Okvirni nacionalni kurikulum podsjeća na Šuvara i njegov model srednjih škola, a druge na prijedlog bivše ministrice obrazovanja Ljilje Vokić koja je predlagala A, B i C razine organizacije nastave.

Domaćinstvo ne treba
– Točno je da je taj kurikulum dijelom prepisao ono što sam ja imala, poput inzistiranja na kreativnosti, prilagođenosti programa, pojedine programe, primjerice građanski odgoj – komentirala je bivša ministrica Vokić prijedlog koji je Ministarstvo obrazovanja poslalo u javnu raspravu. Ona tvrdi da današnjim učenicima domaćinstvo kao poseban predmet ne treba, već da neke osnovne stvari iz tog područja učenici mogu naučiti na satovima biologije.

Na spomen i drugih predmeta koji će se uvesti kao obvezni – religijske kulture, domaćinstva, profesionalne orijentacije, građanskog odgoja i sl. pita – a što će se izbaciti? Žestoko se protivi najavi smanjivanja satnice hrvatskoga jezika jer svi narodi i u školskim programima njeguju materinski jezik.

– Ne mogu vjerovati da djeca do kraja prvog razreda neće trebati naučiti čitati i pisati... Pa što će onda raditi godinu dana? Igrati se? Danas djeca s četiri godine znaju sva slova, a oni bi sada od njih pravili imbecile. Pa u kakvu su školu išli oni koji to predlažu? – pita se Ljilja Vokić i dodaje da je “lako napraviti popis želja, a mnogo teže osigurati novce za njih”.

Neprovediva reforma
Žestoki je protivnik novog modela i autor HNOS-a akademik Vladimir Paar. On je i jedan od dvojice članova Vijeća za kurikulum koji novi prijedlog nisu podržali. Paar i dalje inzistira na tome da HNOS treba biti “okvir za nacionalni kurikulum, odnosno nacionalni nastavni plan”. Upozorava također da u novom modelu glavnu ulogu nemaju nastavnici, odnosno praktičari, i da će ovo biti još “neprovediva kabinetska reforma”.

Član Vijeća prof. dr. Vladimir Findak na Vijeću je bio suzdržan, a svoju suzdržanost ne želi elaborirati po novinama. Obrazložio je, kaže, na Vijeću i u pismu predsjednici Vijeća.


Asocijacije na Šuvara i Ljilju

Školama se otvara mogućnost da same odlučuju koliko će biti izbornih predmeta, što je mnoge asociralo na A, B i C razinu obrazovanja koju je nudila Lj. Vokić

U prva dva razreda strukovnih škola općeobrazovni sadržaj zauzimat će znatno više gradiva nego danas, što podsjeća na Šuvarovu školu u kojoj su prva dva razreda bila jednaka za sve


U finskoj za čitanje i 3 godine

Ne znam zemlju Europske unije u kojoj je strogo propisano da učenici do kraja prvog polugodišta moraju naučiti tiskana, a do kraja prvog razreda pisana slova. U Finskoj primjerice dijete čitati i pisati mora naučiti u prve tri godine svog školovanja – objašnjava prof. dr. Milan Matijević i dodaje da i u nas dio učitelja progleda kroz prste djetetu ako nije naučilo sva slova u precizno zadanu roku.
– Cijeni se kreativnost i alternativa. U Nizozemskoj recimo za gotovo 75 posto škola može se reći da su alternativne – tvrdi Matijević.

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr