Otkrivamo dokumente

Lockheed Martin još 3. prosinca bio za posao s F-16

Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
F-16
Foto: Vecernji.hr
Pismo Locheed Martina
Foto: Vecernji.hr
Pismo Locheed Martina
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
F-16
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
F-16
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
F-16
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
F-16
16.01.2019.
u 08:05
Na početku prosinačkog maila iz Lockheed Martina visokopozicionirani direktor podsjeća na susret s Krstičevićem u veljači 2018. te kaže da “ostaju predani potpori vašoj namjeri nabave izraelskih aviona F-16”
Pogledaj originalni članak

Sve do samog kraja 2018. posao između Hrvatske i Izraela o kupnji eskadrile njihovih borbenih zrakoplova F-16 Barak nije bio propao. Takav stav i Izraelaca, američke administracije, a posebno proizvođača zrakoplova, američke kompanije Lockheed Martin, hrvatska Vlada i Ministarstvo obrane dobivali su još u prosincu 2018.. Naprotiv, zadnja komunikacija između Lockheed Martina i ministra obrane Damira Krstičevića od 3. prosinca 2018. govori o tome da američki proizvođač i dalje podupire hrvatsko-izraelski dogovor te poziva na “fleksibilnost”. Nema nagovještaja da će posao propasti, nego da se vode tripartitni razgovori SAD-a, Izraela i Hrvatske o očito kompromisnom rješenju koje bi moglo proći unutar radara politike SAD-a kada su u pitanju odobrenja (TPT) za transfere naoružanja i izvoz zrakoplova koji su američki proizvod.

Dobrodošli u obitelj F-16

Na početku prosinačkog maila iz Lockheed Martina (LM) visokopozicionirani direktor podsjeća na susret s Krstičevićem tijekom Münchenske sigurnosne konferencije u veljači 2018., te kaže da “ostaju predani potpori vašoj namjeri nabavke izraelskih aviona F-16”. Također cijene stratešku narav ovog programa, koji je namijenjen razvoju još bliskijih veza između SAD-a, Hrvatske i Izraela. U dopisu se kaže kako je LM organizirao sastanak u Washingtonu 15. studenog 2018. s visokim predstavnicima američke i izraelske vlade kako bi program TPT napredovao sukladno američkoj vladinoj politici, a u potpori hrvatskih sigurnosnih i obrambenih potreba.

Foto: Vecernji.hr
Pismo Locheed Martina

“Tijekom cijelog sastanka, izražavali smo našu želju pomoći s transferom. Također smo se zalagali za fleksibilnost i ponudili rješenje koje je sukladno američkoj vladinoj politici”, stoji u mailu. Navodi se i to da su “predstavnici izraelske vlade obaviješteni o putu dalje koji bi osigurao TPT rješenje sukladno vladinoj politici” te da će nastaviti čekati odgovor izraelske strane. Na kraju, jedan od čelnih direktora LM-a tvrdi da kompanija “ostaje predana pomoći Hrvatskoj da nabavi F-16”, nastavit ćemo naš dijalog s Vladom SAD-a i snažno vas potičemo da učinite isto, kako bismo zajedno razvili i proveli program sukladan politici Vlade SAD-a”. Raduju se i nastavku razgovora i “vašem primanju u obitelj F-16”.

Foto: Vecernji.hr
Pismo Locheed Martina

Kako se u javnosti iz raznih izvora tvrdilo kako je Lockheed Martin izravno odgovoran za propast posla s Izraelom, ovaj mail pokazuje da u Vladi RH i Ministarstvu obrane nisu bili ludi ni neodgovorni, nego su ih upravo iz te firme do kraja uvjeravali da se može postignuti rješenje koje će zadovoljiti sve. O kojim se kompromisnim “zahvatima” na Baracima radi, može se spekulirati. U MORH-u navode kako je u cijelom poslu s izraelskim zrakoplovima razmijenjeno ukupno oko tisuću mailova unutar godine i pol te da izvlačenje dva izvan konteksta, a koji govore o upozorenjima američke strane da postoje problemi s dobivanjem TPT-a, ne daju pravu sliku.

Jedan od prvih razmijenjenih mailova zbog Baraka jest onaj između State Departmenta i MORH-a iz sredine rujna 2017., gdje se, uoči otvaranja ponuda na natječaju iz Washingtona službeno odobrava i Izraelcima i Hrvatima takav aranžman. Izraelcima se daje dopuštenje da sudjeluju, a Hrvatskoj da ih uvrsti u odabir. No, na drugoj stranici tog dopisa iz State Departmenta stoji ono najvažnije – točna specifikacija zrakoplova koji Izrael može ponuditi, a Hrvatska izabrati – a sastavni dio tih specifikacija su baš glavne modernizacije koje su Izraelci proveli, Misijsko računalo (Elbit) i elektronički sustav za protuelektroničko ometanje i antiradarsku borbu (Elisra)! Još jedan dokaz da Hrvati nisu fantazirali niti lagali kada su, sve do kraja tvrdili da su i Amerikanci blagonakloni prema nabavci izraelskih F-16. Dodatne prepreke i potenciranje zahtjeva da se Baraci ogole, nastupili su, dakle, tek sredinom prosinca 2018., da bi napokon, između Božića i Nove godine, bilo i objavljeno da je posao propao.

Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
F-16
Foto: Screenshot
kongres
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Borbeni avioni F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva

Dodatne provjere

U Vladi i MORH-u kažu da je u tih tisuću mailova bilo i službenih i neslužbenih i “papera” i “non-papera”, te se sve uzimalo u obzir. Još 11. siječnja 2018. premijer Andrej Plenković saziva sastanak na kojemu se odlučuje o dodatnim konzultacijama s oba partnera. Dakle, taj sastanak dolazi prije no što je 18. siječnja 2018. poslan zadnji objavljeni mail s neslužbenim opaskama iz veleposlanstva SAD-a. U SAD vladina delegacija koju vodi pomoćnik ministra obrane Petar Mihatov odlazi krajem siječnja, a u Izrael odlazi i druga naša delagacije koju vodi načelnik Glavnog stožera, general Mirko Šundov. Za to vrijeme cijeli postupak oko nabavke aviona stoji i zastoj traje gotovo tri mjeseca. Obje se delegacije, nakon dodatnih konzultacija vraćaju te se cijeli postupak nastavlja jer su očito dvojbe riješene. Šundov iz Izraela tako donosi i dokument u pet točaka koji sadrži popis jamstava Države Izrael i o pribavljanju američkog TPT-a.

No, u Hrvatskoj, ministru Krstičeviću ne piše se dobro, barem što se oporbe tiče. Ne podnese li ministar obrane ostavku ili ga premijer ne smijeni, oporba će pokrenuti proceduru njegove smjene u Saboru. Poručio je to šef SDP-a Davor Bernardić koji ostavku traži zbog laži i obmana koje su plasirane u javnost oko propale kupnje, a pozivaju se na objavljene mailove iz kojih je, drži, vidljivo, da je veleposlanstvo SAD-a u prosincu 2017. upozorilo MORH da Izrael nema odobrenje. Dođe li do pokretanja opoziva, SDP može računati s Amsterdamskom koalicijom.

– Ministar Krstičević mora otići, a oporba pokazati da netko sramoti ovu zemlju, da se netko igra, da netko laže – poručila je šefica GLAS-a Anka Mrak Taritaš. I politički tajnik Mosta Nikola Grmoja naglašava da je sada jasno da su u Vladi bili upoznati sa svim problemima od početka i jedino je u ovom trenutku pitanje, dodaje, je li odgovornost jedino na ministru Krstičeviću ili i na premijeru Plenkoviću.

– Treba vidjeti je li bolje ići u opoziv ministra ili s interpelacijom o radu Vlade – kaže Grmoja.

U Živom zidu u kojem isto drže da ministar mora otići otišli su i korak dalje te protiv Krstičevića odlučili podnijeti i kaznenu prijavu zbog kaznenog djela zloporabe položaja i ovlasti, nezakonitog pogodovanja i trgovanja utjecajem. – Postoji osnovana sumnja da je zloupotrijebio položaj i ovlasti i nezakonito pogodovao Israel Aerospace Industries Ltd. te trgovao utjecajem jer je unatoč upozorenjima koje je dobivao od strane SAD-a odabrao upravo tu izraelsku tvrtku – kazao nam je glavni tajnik Živog zida Tihomir Lukanić. Ako je premijer znao za sva upozorenja, dodao je Lukanić, otići mora i on.

Pogledajte video razgovora sa Željkom Antunović o avionima F-16:

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 135

DR
droza
08:18 16.01.2019.

29.03.2018.donesena je odluka o nabavi višenamjenskih vojnih aviona. 30.03.2018. Davor Bernadic i ostatak oporbe trazi ostavke zbog odluke o kupnji aviona 14.1.2019.g..Ponisten natječaj za kupnju aviona 15.1.2019.g..Davor Bernadic i oporba trazi ostavke zato sto nisu kupljeni avioni... 🤔🤔🤔

Avatar jest
jest
09:27 16.01.2019.

Osobno ne volim ni HDZ ni SDP, ali svakome tko je proučio u našim medijima objavljene dokumente jasno da se protiv Krstićevića vodi neprijateljska kampanja i da je ista vješto vođena od strane neprijatelja Hrvatske. Nije nimalo slučajno da je i Beograd nedavno podigao optužnicu protiv Krstićevića, koji izuzetno uspješno i ambiciozno vodi ministarstvo obrane u trenutku kada Hrvatska postaje moćna regionalna vojna sila. U tom smislu naša oporba na vrlo jeftine načine pokušava poentirati naivno(?) koristeći se antihrvatskom obavještajnom djelatnošću naših susjeda. Žao mi je ovo reći jer ne volim HDZ ali ovakva oporba je itekakvo jamstvo ostanka HDZ-a na vlasti dugo vremena.

ST
stefj
09:40 16.01.2019.

Izrael i Amerika se nisu uspjeli dogovoriti, a Hrvatska je inzistirala da dobije ono što je dogovoreno. Čini se da je u svemu sporna Izraelska elektronika koja taj avion čini usporedivim s novim F-16V, te time radi žestoku konkurenciju na tržištu... Locheed Martin sada nudi upgrade starih aviona na tu najnoviju varijantu, a pojavili bi se slični avioni, ali 4 puta jeftiniji. Tu je i pitanje cijene obnove aviona, koju je Izrael ponudio za nekih 200 mil. što bi napravio LM, a inače to LM prodaje za puno veće novce... A što se tiče oporbe, prvo su tražili ostavke jer se donijela odluka o kupovini aviona, sada traže ostavke jer je ista propala, pa će opet tražiti ostavku jer će se kupiti nešto drugo ili će se odustati od kupovine. A "konstruktivno" su predložili kupovinu F-22 Raptora, najskupljih lovaca u povijesti, koji su još uvijek pod zabranom izvoza iz SAD-a... No zato SDP i ima ispod 15%...