Kada je osječka Kulturologija otvorila svoja vrata u jesen 2009., iza njezina je imena u javnosti stajalo dosta upitnika. Pitalo se treba li tržište, pogotovo slavonsko, tolike, primjerice, kulturalne menadžere. Miješala se i politika. Prva generacija magistara toga fakulteta, njih 69, svečano je promovirana uoči Božića. Magistrirali su na tri smjera: Kulturalni menadžment, Medijska kultura i Knjižničarstvo. Slični kulturološki studiji postoje još samo u Rijeci. Već su sada, uvjereni su osječki kulturolozi, razbili sve predrasude.
Po 90 studenata na godini
– Naučili smo drukčije, kritičkije promišljati, prepoznavati trendove, pojave, procese. Drukčije gledam filmove i čitam knjige – slikovito će Tomislav Levak, koji je s prosjekom 5,0 na Medijskoj kulturi, kao i na Kulturalnom menadžmentu, najbolji student prve generacije. Diploma mu otvara vrata za posao u PR-u, odnosima s javnošću, novinarstvu. Fakultet je upisao s već dugim novinarskim iskustvom, a pisanje za novine zamijenio je nedavno asistentskim poslom na svom studiju. Raznolika je to generacija, koja je okupila novinare, kulturnjake, ali i marketinške stručnjake iz bankarskog sektora. Prve tri godine studija završio je i poznati reper Stjepko Galović Kandžija. Nitko nije, tvrde, požalio.
– Uvjerena sam da smo u jednako izazovnoj situaciji kao i ostali koji netom izađu s fakulteta. U prednosti smo jer smo interdisciplinarni studij, imamo više mogućnosti, a možemo raditi i vlastite projekte – govori nam, pak, Ana Šimić, magistrica Kulturalnog menadžmenta.
Ana je u ekipi koja je pokrenula Teatar to go. Ljetnog upisnog roka te 2009. nije ni bilo, natječaj je otvoren tek u kolovozu. No, interes je bio golem. Upisuje se danas na svakom smjeru po 20 redovnih te deset izvanrednih studenata, ukupno 90. Prvo je naziv ove ustanove glasio Sveučilišni interdisciplinarni preddiplomski studij Kulturologija, a danas je to Odjel za kulturologiju Sveučilišta u Osijeku.
Zaseban fakultet
– Godinama se borimo da dokažemo kako nismo sastavnica ni Filozofskog fakulteta ni Umjetničke akademije, već zaseban fakultet – ističe Levak. No, bliske su im to institucije. – Sve što Umjetnička akademija proizvede, kulturalni menadžeri trebali bi prodati – dodaje. Traga su na kulturnoj sceni novopečeni magistri već ostavili. Za svečanu su promociju snimili filmić o svojoj generaciji, na temu Star Warsa.
>> HNK i kulturologija zajedno mogu stvoriti i nove kazališne kritičare
Glamurolog?