Vrhunac obrazovanja

Ispit koji mnogim obrtnicima znači ključ ka usavršavanju

Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Ispit koji mnogim obrtnicima znači ključ ka usavršavanju
29.12.2023.
u 11:00
U razgovoru s majstoricom klesaricom Davorkom Topolovac, otkrivamo motivaciju i korake koji obrtnike dovode do odluke o polaganju majstorskog ispita te kako ta odluka oblikuje njihove karijere.
Pogledaj originalni članak

Iako smo moderno društvo, i dalje nas čudi kada čujemo priču o ženama u tradicionalno “muškim” poslovima. Kroz niz izazova i uspjeha, sve više žena preuzima inicijativu u industrijama i poslovima gdje su ranije bile manje zastupljene, gradeći mostove prema ravnopravnosti i pokazujući nevjerojatan potencijal u područjima koja su tradicionalno smatrana rezerviranim za muškarce. Za Davorku Topolovac, polaganje majstorskog ispita i stjecanje titule “majstorica klesarica” predstavljalo je ključnu odluku nakon više od 25 godina rada u obiteljskom obrtu. Ova joj je odluka omogućila otvaranje vlastitog obrta i stvaranje poticaja za samozapošljavanje. 

Zašto ste se odlučili na polaganje majstorskog ispita kao majstorica klesarica? 

– Za polaganje majstorskog ispita za majstoricu klesaricu odlučila sam se kako bih mogla otvorit vlastiti obrt jer sam se ovim poslom bavila više od 25 godina u obiteljskom obrtu, ali srednjoškolsko obrazovanje nije iz struke, a planirala sam ostvariti poticaje za samozapošljavanje, za što mi je bila potrebna formalna potvrda mojih znanja i vještina koja ujedno predstavlja priznanje stručnosti i omogućuje daljnji profesionalni razvoj i nadopunu već stečenog u određenim segmentima.

Kako vidite svoju ulogu u promociji majstorskih ispita među ženskom populacijom u građevinskim zanimanjima?

– Moja uloga u promociji je pokazati i dokazati da su žene jednako kompetentne kao i muškarci u građevinskim, kao i svim ostalim zanimanjima, potaknuti žene da slijede svoje strasti i snove, iskažu svoje znanje i kvalitete unatoč predrasudama.

Kako mislite da se može poboljšati vidljivost i kvaliteta majstorskih ispita u Hrvatskoj?

– Prije svega, podizanjem svijesti o važnosti majstorskih ispita putem stručne edukacije i promocije te boljom suradnjom s kompletnim obrazovnim sustavom već u osnovnoškolskom obrazovanju kako bi se učenici i roditelji bolje i kvalitetnije informirali o mogućnostima odabira nastavka školovanja u strukovnim zanimanjima, a nakon kojih mladi ljudi mogu brzo i efikasno sami stvarati svoju budućnost. Svjesni smo da majstora i stručnih radnika nedostaje i potražnja za njima svakodnevno raste jednako kao i cijena rada. Suradnja s industrijom je također vrlo važna u unapređenju kvalitete ispita, važno je pratiti novitete u tehnologiji i praksi, uz to i zadržati tradicionalan način rada jer se određeni poslovi mogu obavljati isključivi na taj način, a u nekim segmentima poslovanja majstori su doslovno izumrli. Za priljev radne snage iz drugih zemalja također su potrebne stručnost i sposobnost uvođenja u posao, ali u interesu nam je svakako stvoriti i zadržati vlastiti domaći kadar.

Majstorska diploma prepoznaje vaše izvanredne praktične vještine i teorijska znanja. Kako ta diploma utječe na vašu profesionalnu reputaciju i tržišnu konkurentnost?

– Majstorska diploma svakako poboljšava profesionalnu reputaciju, percepciju stručnosti, privlačeći klijente koji cijene visok standard stručnosti, ali prije svega utječe na povjerenje klijenta, što je najvažnija stavka u stvaranju odnosa s klijentom.

Kako biste potaknuli druge majstore da pristupe majstorskom ispitu?

– Majstorski ispit kao korak u usavršavanju i potvrdi stručnosti omogućava da svoju budućnost kreirate prema vlastitim uvjetima, željama, kriterijima. Uz trud i rad možete neovisno ostvariti svoje želje i potrebe za napredovanjem u karijeri, što nije samo priznanje već i prilika za osobni rast.

Imate li savjete za one koji razmišljaju o polaganju ispita?

– Za one koji još razmišljaju, savjetujem da krenu, da ne čekaju. Sami stvorite svoje sutra, obrazovanje i učenje traje cijeli život, a ovim putem svakako se stječu nova iskustva, informacije, uvid u iskustva drugih, nadogradnja vlastitih znanja i iskustava, otvaraju se prilike za nove suradnje i ideje. U konačnici onaj tko se odluči može samo biti na dobitku. 

Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell

Majstorski ispit predstavlja vrhunac obrazovanja u obrtničkim zanimanjima, označavajući visok standard kvalitete usluge i proizvoda koje može ponuditi obrtnik s majstorskom diplomom. Ova diploma jasno signalizira izvanredne praktične vještine i teorijska znanja u struci, postavljajući majstore kao stručnjake prepoznatljive poslodavcima, klijentima i široj javnosti.

Osim što predstavlja preduvjet za obavljanje određenih vezanih obrta, majstorski ispit otvara vrata za poučavanje učenika te omogućava majstorima da dijele svoje iskustvo kroz praksu u vlastitoj radionici. Profesionalizacija različitih struka također je ključna uloga majstorskih ispita, gdje uspješno položeni ispiti dokazuju širok spektar vještina potrebnih za uspješno vođenje obrta, uključujući upravljanje resursima, financijama i ljudskim potencijalima.

Nadalje, provedba majstorskih ispita ulazi u javne ovlasti Hrvatske obrtničke komore, naglašavajući njihovu važnost u obrtničkom sektoru u Hrvatskoj. Statistički podaci potvrđuju kontinuirano visok broj položenih majstorskih ispita, oko 4000 u zadnjih 5 godina, svjedočeći o rastućem značaju i priznanju koje majstorski ispiti imaju u stručnom usavršavanju obrtnika. Važnost majstorskih ispita dobro zna i Zlatko Prosinečki, predsjednik komisije za zanimanja fasader, krovopokrivač, tesar, zidar te vlasnik građevinskog obrta, koji je objasnio kako izgleda proces polaganja majstorskog ispita i što znači obrtnicima.

Zašto bi se obrtnici trebali odlučili na polaganje majstorskog ispita?

– Polaganje majstorskog ispita je kruna za svakog stručnoga radnika, a položenim ispitom za majstora Zakonom o građenju on dobiva ovlasti sam voditi svoje manje složene radove za koje ima položen majstorski ispit, upisuje i vodi e-dnevnik, piše Izjavu izvođača radova i ovjerava istu. Majstor je u dijelu ispita i ispitom iz radne pedagogije osposobljen – upućen kako raditi s naučnicima i može dobiti licencu za primanje naučnika u naukovanje.

Kako vidite vašu ulogu kao predsjednika Komisije za zanimanja poput fasadera, krovopokrivača, tesara i zidara u promociji majstorskih ispita?

– Pristupom na majstorski ispit svaki kandidat je čovjek iz prakse s većim ili manjim tehničkim znanjem, a meni, kao predsjedniku Komisije, cilj je da ta osoba ispit prihvati kao dio školovanja i učenje nečega novog ili obnavljanje prije stečenog znanja. Ispit obuhvaća u tehničko-tehnološkoj dokumentaciji i sve nove zakonske odredbe vezane uz vođenje manje složenih radova na gradilištu. Najvažniji je dio ispita praktični, gdje pokazuje tehniku ručnog rada i ne kaže se uzalud da "majstori imaju zlatne ruke".

Što po vama znači majstorska diploma i kako smatrate da ona utječe na povjerenje klijenata prema nositeljima te titule?

– Otvaranje vezanog obrta uvjetovano je položenim majstorskim ispitom. Naziv "majstorski obrt" ima svoju važnost i težinu. Svaki klijent radije će zatražiti uslugu u majstorskom obrtu nego nekom u j.d.o.o. ili d.o.o. Kada mi se klijent obrati s "majstore", izaziva u meni ponos i daljnji tijek razgovora je ugodan i ležeran, za razliku od situacije u kojoj se predstavljam kao inženjer, kada komunikacija poprima ozbiljan i služben ton.

Kako biste opisali proces pripreme za majstorski ispit, s obzirom na raznolikost zanimanja koje pokriva vaša komisija?

– Građevinska zanimanja, poput fasadera, krovopokrivača, tesara i zidara, vezani su obrti, a za otvaranje obrta u tim zanimanjima potrebno je položiti majstorski ispit. Učenik-naučnik po završenoj Obrtničkoj školi u tim zanimanjima, nakon 2 godine staža u struci, stječe pravo na polaganje majstorskog ispita i mogućnost za otvaranje majstorskog obrta. Majstorski ispit provodi se u 4 dijela:

Prvi dio ispita je praktični dio, koji se sastoji od izrade pisanog uratka "tehničko-tehnološka dokumentacija za praktični dio majstorskog ispita za majstorsko zvanje", iz kojeg se vidi poznavanje i razumijevanje tehničke dokumentacije, obračunske dokumentacije, komunikacija s dionicima u radu, dokumentacija za tehnički pregled, primjena sredstava tehničke zaštite, kao i recikliranje i zbrinjavanje građevinskog otpada. Potom se provodi ispit na gradilištu u trajanju maksimalno 3 radna dana, uz nadzor članova ispitne komisije, na kojem se provjerava tehničko znanje i vještine u praktičnom radu i upotreba te poznavanje različitog ručnog alata. Po uspješno završenom ispitu, kandidat se upućuje na pisani test iz tehničkog znanja vezanog za struku, poznavanja  propisa o vođenju poslovnih knjiga i propisa o obavljanju obrta  i provjere osnovnih znanja nužnih za poduku naučnika.

U Obrtničkom učilištu za polaznike majstorskog ispita organizirano je predavanje iz struke, kao i predavanje iz radne pedagogije, te prava i gospodarstva. Dostupna je i literatura za unaprijed navedene dijelove ispita.


Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom obrtničkom komorom.

Ključne riječi
HOK
Pogledajte na vecernji.hr