Briga za druge

Mala ljudska gesta: Kako jedno ''kako si?'' može promijeniti život

Foto: M. Lončar/HT
Hrvatski Telekom
Foto: M. Lončar/HT
Hrvatski Telekom
Foto: M. Lončar/HT
Hrvatski Telekom
Foto: M. Lončar/HT
Hrvatski Telekom
21.12.2022.
u 10:00
Naizgled zdravorazumsko komunikacijsko pitanje doista može nekome značiti puno. Kada ste zadnji put iskreno pitali kako si?
Pogledaj originalni članak

Kako ste? Jeste li u blagdansko vrijeme doista sretni? Imate li nekoga tko će vas pitati kako ste i odgovarate li na pitanje kako si doista iskreno? U svijetu kada bismo putem medija trebali biti sve povezaniji, dolazi do toga da smo sve više okrenuti individualnim potrebama, te se sve više odvajamo od društva u cjelini. To dokazuju i znanstvena istraživanja prema kojima svaka treća osoba u Republici Hrvatskoj pati od nekog oblika psihičkog poremećaja ili smetnje. Kada se krug pokrene, jako je teško zatražiti pomoć zbog stigmatizacije i tabua, koji još uvijek vladaju u društvu kada je riječ o mentalnom zdravlju. Iako, pokazuje se, nikada nije bilo potrebnije no sada razgovarati o ovoj temi.

Važnost pitanja ''kako si''?

Kako si nam ne bi trebao biti samo uvod u razgovor ili povod da se počne razgovarati o manje važnim temama. Upravo zbog brige o mentalnom zdravlju, Hrvatski Telekom pokrenuo je istraživanje koje je pokazalo da čak 50 posto ispitanika želi da ih se više pita upravo – kako si?

Prema istom istraživanju, čak 10 posto osoba nema se kome obratiti za podršku u teškim vremenima, što dodatno potvrđuje podatak da čak 57 posto ispitanika nije zadovoljno svojim društvenim životom. Od toga, njih 47 posto potvrdilo je da nije zadovoljno svojim mentalnim stanjem.

Ove visoke statistike pokazuju da bi mentalno zdravlje trebalo biti sve, samo ne tabu tema u društvu. Probleme prepoznaju i stručnjaci. Tako je prof.dr.sc Neven Ricijaš s Edukacijsko rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu upozorio na sve popularniju online komunikaciju.

Foto: M. Lončar/HT
Hrvatski Telekom

- Online komunikacija ima niz prednosti, ali i rizika. Za mentalno zdravlje, i ono što danas zovemo 'digitalna dobrobit', nužno je razumijevanje tih prednosti i nedostataka, ali ponašati se u skladu s njima i onda imati ispravna očekivanja. Online komunikacija je izvrsna za dijeljenje informacija i utjecanja na neko trenutno, kratkoročno raspoloženje. I tu u pravilu treba zadržati njezin domet – istaknuo je. Složila se s njim i prof. Tanja Sever iz Psihološkog centra Sever.

Foto: M. Lončar/HT
Hrvatski Telekom

- Tehnologija može biti most među generacijama, ali pri tome treba biti što više komunikacije u živo. Djeci treba omogućiti trajanje u odnosima, makar ti odnosi donosili i negativne emocije – objasnila je. Još jedan od osnovnih problema ove priče su blagdanska vremena. U javnom prostoru, ona se pokazuju kao ideal, kao nešto savršeno i nešto što samo po sebi treba biti lijepo i idilično. Prof.dr.sc Nataša Jokić-Begić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu upozorava da tako ne treba razmišljati.

- Ovih blagdana nemojte težiti savršenosti već osjećaju bliskosti. Pitajte svoje bližnje „Kako su?“ i saslušajte njihov odgovor te iskoristite priliku i da vi nekome iskreno kažete „Kako ste“. To ne znači samo ugodne interakcije , u redu je i posvađati se , ali ako iza toga slijedi mirenje, oboje će pomoći u razvoju bliskosti – potvrdila je.

Foto: M. Lončar/HT
Hrvatski Telekom

Pristupimo problemu zajedno

Svi spomenuti stručnjaci okupili su se zajedno s udrugom Kako si, te u suradnji s Hrvatskim Telekomom održali panel raspravu upravo vezanu za tu temu. Rasprava pod imenom „KAKO SI nije samo obično pitanje“ okupila je renomirane stručnjake i još jednom podsjetila da je važno brinuti za druge. Tu važnost istaknuo je i direktor Korporativnih komunikacija u Hrvatskom Telekomu, Igor Vukasović.

- S programom i kampanjom ‘Kako si?’ želja nam je skrenuti pozornost kako jedno jednostavno pitanje i izraz iskrenog interesa može nekome uljepšati dan. Blagdansko vrijeme, koje je tradicionalno rezervirano za obitelj i bliske nam osobe pravi je, ali nikako jedini trenutak za angažirati se po ovom pitanju jer uvijek je pravo vrijeme za pobrinuti se za druge. Ovog Božića, ali i općenito želimo potaknuti sve, počevši od sebe, da se više angažiramo, ne sutra nego sada. Idealno kroz fizički ili osobni kontakt, kojeg ništa ne može zamijeniti, ali zahvaljujući tehnologiji i poziv ili video poziv su dobrodošle alternative. Upravo je to bio i pokretač naše kampanje i provedenog istraživanja, a sretni smo što su naš program prepoznali naši današnji panelisti koji na ovu temu imaju puno za reći te podijeliti dobre savjete – izjavio je.

Serijal korisnih videa o tome što možemo i trebamo činiti za sebe

U sklopu kampanje, Hrvatski Telekom je zajedno s Udrugom 'kako si?' koja pruža usluge psihološkog savjetovanja i psihoedukacije, napravio serijal od 15 videa koji će pokrivati razne teme kao što su usamljenost, stres, kako se nositi s negativnim emocijama, stvarima koje možemo učiniti za sebe i svoje mentalno zdravlje…, kako bi skrenuo pozornost na ove važne, a često zapostavljene teme. Serijal možete pogledati na poveznici.

Dodatni podaci istraživanja Hrvatskog Telekoma

Prema istraživanju, komunikacija i dostupnost bližnjih za razgovor izuzetno je važno za cjelokupno zadovoljstvo životom. Tako je je 90 posto ispitanika izjavilo kako ima nekog kome se može obratiti za podršku (najčešće su to supružnici – 62 posto, prijatelji – 52 posto ili roditelji – 32 posto). Međutim, istodobno zabrinjava podatak kako čak 10 posto ispitanika nema podršku bliske osobe kojoj bi se mogli obratiti za podršku u njima bitnim ili teškim životnim situacijama.

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.

Pogledajte na vecernji.hr