„Život je test otvorene knjige. Učenje kako učiti najcjenjenija je vještina za život“, s ovim bi se predivnim citatom mogli složiti svi koji znaju koliko je važno učenje za sve segmente života te svi oni koji kreiraju mogućnosti obrazovanja. Jedna od njih je Milena Prodanić Tišma, vlasnica škole “Vedri obzori” u Zagrebu. Ova ugledna međunarodna osnovna škola, koja uskoro slavi 10 godina postojanja, ima britanski kurikulum i međunarodni kurikulum za osnovne škole (IPC), a u njoj učenici odrastaju u multikulturalnom okruženju, učeći iz prve ruke o bogatstvu različitih kultura. Školu trenutačno pohađa više od 170 učenika, čiji je nastavni dan, osim učenjem gradiva, ispunjen brojnim aktivnostima i prilikama za rast i razvoj. Kvalitetu škole prepoznao je i Lookup registar privatnih škola u svijetu, koji ju je proglasio najboljom privatnom humanističkom školom na svijetu. S Milenom Prodanić Tišma razgovarali smo o posebnostima ove škole i dostignućima u proteklih deset godina.
Opišite nam rad i djelovanje Međunarodne osnovne škole „Vedri obzori“ kroz sve dosege u ovih 10 godina postojanja?
Međunarodna osnovna škola „Vedri obzori“ u svojoj prvoj godini rada imala je samo nekoliko učenika u prvom razredu. Čak i u tim počecima, vizija i misija škole bila je vrlo jasna te se kontinuirano provodila kroz naredne godine. Holistički i humanistički pristup nadograđivao se svake godine, upisujući nove generacije učenika, uvijek nastojeći obrazovati nove generacije koji će radom na svojim vještinama, razvojem kritičkog mišljenja, spoznavanjem i prihvaćanjem različitosti, postati aktivni građani u našem društvu. U proteklim godinama škola je usavršavala svoj wellbeing program u sklopu kojeg smo uveli i Mindfulness tehnike koje su integrirane u odgojno-obrazovni rad te se primjenjuju kroz aktivnosti kada se uoči potreba za njima.
Što mogu očekivati roditelji, a što djeca koja pohađaju školu?
Škola pruža mogućnost obrazovanja prema međunarodnom kurikulumu na engleskom jeziku. Roditelji mogu očekivati podršku i otvorenu komunikaciju te partnerski odnos u odgoju i obrazovanju njihove djece. Učenici se kod nas obrazuju s naglaskom na prihvaćanje i toleranciju različitih kultura kojima bogatimo svoj svakodnevni život unutar škole. Uz redovan kurikulum radimo i na ciljevima UN-a za održivi razvoj koji učenicima nudi perspektivu globalnog konteksta u kojem odrastaju te im šalju poruku kako uz svoja prava imaju i svoje odgovornosti – biti izvor promjene našeg društva.
Kako izgleda nastava u vašoj školi, tko su učitelji?
Kroz godine rada sretna sam što mogu reći da smo stvorili tim izvrsnih učitelja koji duboko vjeruju u važnost odgoja i obrazovanja kao životnog poziva i shvaćaju važnost cjeloživotnog učenja. Naš kolektiv sastoji se od učitelja i stručnih suradnika od kojih su mnogi stjecali iskustva rada u drugim međunarodnim školama izvan Hrvatske, ali isto tako učitelja koji su završili svoje obrazovanje u Hrvatskoj i prepoznali naš pristup i metode rada te poželjeli biti dio našeg odgojno-obrazovanog tima.
Koje se pedagoške metode primjenjuju i kako se djeca usmjeravaju u svojim izborima?
Međunarodna osnovna škola „Vedri obzori“ potiče istraživačku metodu podučavanja koja motivira učenike na samostalno zaključivanje i dolaženje do novih spoznaja. Također, unutar nastave, potičemo dijalog kroz timski rad učenika u kojem je ključna motivacija. Učenici kroz rad imaju mogućnosti za rješavanje različitih problema, kritičko promišljanje i zaključivanje. Posebice u mlađoj dobi, izražena je metoda učenja kroz igru, gdje se razvija dječja kreativnost, mašta, upornost i timski rad.
Po kojem se kurikulumu radi i na čemu se temelji?
Škola koristi međunarodni osnovnoškolski kurikulum za škole (International Primary Curriculum) i britanski nacionalni kurikulum. Učenici iz Hrvatske imaju prilike pratiti hrvatski jezik i književnost prema Hrvatskom nacionalnom kurikulumu sa smanjenom satnicom. Kurikulum međunarodne škole temelji se na holističkom pristupu koji učenike priprema da razvijaju svoje socijalne vještine.
Kako izgleda jedan školski dan učenika u vašoj školi?
Vrata naše škole otvaraju se ujutro u 7:45 sati. Prije nastave, koja kreće u 8:30, učenici imaju doručak i vrijeme sa svojim razrednikom. Važno nam je da i u višim razredima razrednici imaju svakodnevni kontakt sa svojim učenicima. Ponedjeljkom prvi sat imamo zajedničko okupljanje cijele škole u školskoj dvorani „School Assembly“, gdje učitelji i učenici aktivno sudjeluju kroz godinu. Na nivou škole i u sklopu našeg Wellbeing programa, govorimo o osobnim ciljevima kao što su: tolerancija, prihvaćanje, multikulturalnost, otpornost, komunikativnost itd. Niži razredi svakodnevno, osim ponedjeljkom, imaju kratku aktivnost koja se naziva „Wake and Shake“, gdje djeca započinju dan pjesmom i plesom. U ovoj zabavnoj aktivnosti pridružuju im se i učitelji te nam je to izvrsna aktivnost za pozitivan početak dana. Školski dan traje službeno do 15:10, unutar kojeg učenici do 6. razreda imaju i mogućnost za pisanje zadaća, završavanje projekata, koje nisu tijekom dana dovršili, pripremanje za natjecanja te dodatnu podršku ako je potrebna iz određenih predmeta. Do 16:30 u školi se odvijaju izvannastavne aktivnosti kao što su: tenis, robotika, šah, likovne radionice, bridge, dramske radionice, cheerleading te mnoge druge. Ako učenici ne pohađaju izvannastavne aktivnosti, omogućen im je produženi boravak s dežurnim učiteljem.
S kojim se izazovima susrećete kao ravnateljica škole u svome radu. Na što ste najponosniji?
U početku, jedan od najvećih izazova bio je uskladiti funkcioniranje i rad škole koji bi zadovoljio kriterije međunarodnog školovanja u kontekstu hrvatskih regulatornih očekivanja. Jedna od najvažnijih premisa nam je bila da naši učenici imaju prohodnost unutar odgojno-obrazovnog sustava unutar Republike Hrvatske, ali isto tako mogućnost kontinuiranog školovanja u bilo kojoj školi u svijetu. Vjerujem da smo u tome uspjeli, i to me čini najviše ponosnom.
Je li digitalizacija promijenila procese učenja i kako?
Digitalni alati nam pomažu u obogaćivanju odgojno-obrazovanog rada, ali nam nisu preuzeli sve aspekte nastave. Tehnologija u nastavi nam može pomoći, ali je moramo koristiti racionalno i ne smije nikako postati jedini alat za učenje.
Koja je prednost ove škole za budućnost učenika i koje im perspektive otvara?
Kao što sam spomenula, učenici nakon naše škole, s programom koji provodimo s lakoćom, nastavljaju školovanje izvan Republike Hrvatske. Tijekom obrazovanja naših učenika pružamo kontinuiranu podršku učenicima koji se profesionalno bave sportom u slobodno vrijeme jer smatramo da im bavljenje sportom pomaže da se izgrade u samostalne, uporne i organizirane ljude. Također, u našoj školi učenici odrastaju u jednom multikulturalnom okruženju koje u njima njeguje i razvija svjesnost o prihvaćanju i različitostima. Veliku pažnju posvećujemo radu na interpersonalnim vještinama koje će im biti jedna od osnovnih potreba u budućem životu.
Sadržaj donosimo u suradnji sa školom „Vedri obzori“.