Predsjednik Mesić ušao je u zadnju godinu svog drugog mandata i kao da
je spreman polako rezimirati svoje poteze. Iako najavljuje ostanak u
politici i javnom životu, dojam je da zapravo još nije siguran u kom bi
se pravcu angažirao. Osnivanje vlastite političke stranke? Međunarodni
angažman? Uklapanje u neku od postojećih stranaka? Ili samo pozicija
“doživotnog bivšeg predsjednika” kako u posljednje vrijeme voli reći?
Zbog toga na pitanja o životu nakon predsjednikovanja odgovara nerado i
uvijeno. O svemu ostalome voljan je dati svoje mišljenje, pa čak ne
isključuje ni mogućnost da prije predsjedničkih izbora iz ponude
kandidata izabere onoga koga će javno podržati.
• Koliko se osobno
smatrate odgovornim za situaciju u kojoj se Hrvatska našla? Upozoravali
ste na mnoge stvari, nudili brojna rješenja, bili protiv prodaje Ine,
zalagali se za hrvatske banke, tražili jače veze s jednim drugim krugom
zemalja, koji nije bio toliko u fokusu vladajuće politike. Nekad ste
bili dočekani s omalovažavanjem, nekad s ignorancijom. To što sada
možete reći da ste u nekim stvarima sigurno bili u pravu ipak je Pirova
pobjeda od koje nema puno koristi.
– Da, tako to ispada. Ali moram ponoviti da su moje ovlasti takve kakve
jesu i da ne mogu izlaziti izvan njih. Sve drugo ovisi o drugima. Ja
mogu imati inicijativu, mogu predlagati, mogu sugerirati, ali ne mogu
donositi odluke. To je na onim adresama koje su za to zakonom ovlaštene.
• Ali osim što ste
predsjednik volite reći i da ste građanin. Kako ste kao građanin
zadovoljni svojim i Sanaderovim mandatom?
– Meni je žao što su mnoge inicijative mog Ureda ostale neshvaćene i
neprihvaćene. Moj tim i ja zajednički raspravljamo o određenim temama i
nakon toga predlažemo rješenja ili put prema rješenju. Ali to je
nažalost često ignorirano kao da se radi o promociji Ureda ili o
promociji predsjednika, a mi smo zapravo tražili korist za Hrvatsku, da
to bude najbolje za hrvatske građane, ali često je odjek bio samo
šutnja.
• Mislite li da se radilo
i o opstrukciji, iako se premijer Sanader uvijek trudio da izgleda kao
da ste u jako dobrim odnosima?
– Ne bi se smjelo stvari svoditi na odnos predsjednika i premijera. Kad
je kod mene u Uredu savjetovanje ekonomista, ekonomskih stručnjaka,
praktičara ili teoretičara, onda ti prijedlozi ne idu samo premijeru,
oni ne idu samo Vladi, idu na puno više adresa. Tu je možda došlo do
zastoja, nekad možda čak i do ljubomore jer se netko drugi nije sjetio.
A drugi se možda nije sjetio jer nije bio u poziciji da dođe do
određene informacije i da ide s jednim logičnim prijedlogom.
• Nakon prvog
sastanka ekonomista, koji je izazvao nervozu u Vladi, najavili ste
drugi, ali još nije održan. Prije ljeta govorili ste da ćete odmah na
jesen tražiti da se sazove tematska sjednica Vlade, ali ni to niste
napravili. Povlačite se?
– Vjerojatno ću predložiti sjednicu Vlade, a postoji mogućnost da
održim i jedno savjetovanje s ekonomskim teoretičarima, sa stručnjacima
koji će omogućiti da iz prve ruke čujemo što treba učiniti danas kad je
37 milijardi duga eura pred nama, kad u ovoj godini moramo platiti 11
milijardi, a imamo rezerve oko 9 milijardi bruto. Treba čuti ima li
načina da dođemo do novih kvalitetnih sredstava pa da taj dug
prebrodimo, da ga platimo i da izađemo što manje ranjivi. Ili će biti
prijedlog da idemo s MMF-om. Ja se ne slažem da je MMF stečajni
upravitelj, kako neki tvrde. MMF ima određena pravila koja su jasna:
ako želimo njihovu uslugu, ako želimo njihov novac onda moramo
poštovati i pravila igre. I ako se za to odlučimo, onda treba opet
vidjeti kako to izvesti najbolje za Hrvatsku. Mi možemo detektirati
problem, ali onaj kome je zakonska obveza mora naći rješenje.
• Nije li malo kasno da
se sada pred javnošću vode rasprave različitih škola mišljenja. Jedni
su za MMF, drugi su protiv, jedni su za brodogradilišta, drugi su
protiv. Netko mora prerezati i odlučiti kojim pravcem će Hrvatska ići i
naravno preuzeti odgovornost za to. Ne možemo stalno nekoga pitati što
misli, problemi se gomilaju, sada više ni vlast ne negira krizu i ne
pokušava stvari predstaviti boljima nego što jesu.
– Vlada će u svakom slučaju morati presijecati stvari. Sigurno da
želimo ostati pomorska zemlja, a u pomorstvo spada i brodogradnja. Naša
brodogradilišta su afirmirana u Europi i u svijetu i ne bi bilo dobro
zatvoriti ih. Ali isto tako ne bi bilo dobro nastaviti praksu da budžet
samo nadoknađuje gubitke. To je jednostavno neodrživo. Treba vidjeti
realnu situaciju. Ako neko brodogradilište nema šanse, neka se
specijalizira, nađe partnera ili se odluči za promjenu djelatnosti, s
tim da se radnici zaposle u drugom sektoru, a prostor koristi možda za
visoki turizam. Ipak, mislim da se najveći dio brodogradilišta može
održati. Mi smo imali ponude za specijalizaciju brodogradilišta, imali
smo ponude za ulazak u partnerske odnose, ali nijedan ugovor nije
sklopljen.
• Južna Koreja i Japan su
bili zainteresirani za brodogradilišta, Katar za LNG, Rusija za Družbu
Adria. Mnogi se žale da od Vlade ne dobivaju odgovore na svoje upite,
neki su se i Vama direktno žalili.
– Problem je što nemamo strategiju ni za razvoj poljoprivrede, ni za
brodogradnju, ni za energetiku, ni za turizam. Da to imamo, lakše bi se
donosile odluke. Sada ono što nismo napravili na vrijeme moramo
napraviti u vrlo kratkom vremenu.
• Činjenica je da je
hrvatsko gospodarstvo inertno što krivicom Vlade što krivicom
gospodarstvenika koji su se vezali isključivo za hrvatsko tržište i
najbolje se tu osjećaju, ne izlaze van, ne nude se, nisu prisutni u
trećim zemljama?
– Mi smo nažalost vezani uz mali broj zemalja gdje tražimo svoje
tržište, gdje tražimo svoju šansu. Dugo sam se borio da strani građani
koji već imaju schengensku vizu automatski dobiju hrvatsku vizu kad su
već tu cijelu proceduru prošli. Dugo je trebalo. Sada me ministar
vanjskih poslova uvjerava da je to u toku i da će oni koji imaju
schengensku vizu vrlo jednostavno dolaziti u Hrvatsku. Moramo
maksimalno liberalizirati vizni režim. Bez toga nećete dobiti poslovne
ljude. Ako netko mora čekati tri mjeseca za vizu, onda ide u drugu
zemlju, gdje će to jednostavnije riješiti. Treba nam biti jasno da bez
liberaliziranog viznog režima nema poslovnih ljudi. A mi se bojimo da
će doći teroristi. Onda možemo sasvim zatvoriti granicu, nikoga ne
primati u Hrvatsku i teroristi neće doći, ali to nije razumno
ponašanje. Imamo obavještajne službe, policiju koja može surađvati s
drugim obavještajnim službama i policijama. Neka oni rade svoj posao,
ali dopustimo da poslovni ljudi i turisti dolaze što jednostavnije.
• Velik dio poslova te
vrste trebala bi odraditi i diplomacija. Često ste pokazali
nezadovoljstvo i diplomacijom i gospodarskom diplomacijom kao njezinim
sastavnim dijelom. I iz samog MVPEI- dolaze ocjene da ima puno
nepotizma, nelogičnih napredovanja i nepravednih zastoja u karijerama.
– Ako je neki posao dobro organiziran, onda daje i rezultate. Ako nije,
ni najpametniji čovjek ne može postići nikakav rezultat. Ja sam aktivan
u traženju poslova za našehrvatsko gospodarstvo i izvan Europe. Pokušao
sam i u Kataru, gdje je “Konstruktor” dobio gradnju obilaznice oko Dohe
za 220 milijuna dolara, trudim se oko Kazahstana, Azerbajdžana. Otvorim
vrata, držim nogu da se ne zatvore, ali nema agresivnijeg nastupa naših
poduzeća nakon toga. Znači da sustav nije uspostavljen, i to nam je
velik problem.
• Prozvali ste i
veleposlanika Juricu kao krivca za pogoršanje odnosa s Libijom. Kako će
to završiti?
– Mislim da je to pitanje oko ambasadora Jurice završeno. To je bilo
aktualizirano jer nismo dobili praktično nikakvu mogućnost pregovora s
Libijom, odmah su rekli da plina nema. Naravno da se nakon prigovora
libijske strane na račun veleposlanika pitate da li ga stvarno nema ili
je to odgovor na naše vladanje u Vijeću sigurnosti. Meni je dva puta
Gadafi pisao da on nema ništa protiv da naš ambasador glasa protiv
prijedloga njihova ambasadora, da dade druge argumente, ali nije dobro
da napušta sjednicu, jer Europa je ostala. Predstavnici Belgije i
Italije su ostali. Mislim da je i to utjecalo na malo pogoršanje odnosa.
• Žestoko ste napali i
troškove za lobiranje. Rekli ste da su zemlje za koje je potrošeno puno
novca za lobiranja glasale protiv ulaska Hrvatske u VS UN-a, a da su za
nas glasale zemlje Arapske lige, Islamske konferencije i nesvrstani.
Ima li Hrvatska neke obveze prema tim zemljama kad je riječ o odlukama
u Vijeću sigurnosti i u Ujedinjenim narodima?
– To su principijelne obveze, a to znači da ih moramo uvažavati kao i
sve druge zemlje, saslušati njihove argumente, a postavljati se trebamo
prema državnim i nacionalnim interesima. Plaćanje lobiranja nema
nikakve veze s ulaskom u Vijeće sigurnosti. Ja ni od koga nikad nisam
dobio nijedan papirić na kome piše zašto se plaćalo lobiranje. A bio bi
red, budući da sukreiram vanjsku politiku, da mi se kaže da izdvajamo
novac za to i to. To još nikad nisam dobio. Za vrijeme Račanove vlade
plaćanje lobiranja bilo je praktički zaustavljeno, a sada se, kako se
vidi prema izvještaju, ponovo izdvajaju velike svote. Smatram da bi
bilo dobro da se malo vidi tko je zaposlen u tim firmama koje za nas
lobiraju, da vidimo nije li tu možda ipak i nekakva personalna veza.
Ali to je pitanje koje ja ne mogu postavljati, jer ne znam konkretnu
situaciju, ni koje su to firme koje za Hrvatsku lobiraju.
• Pa dobili ste izvještaj
u kojem su navedene firme kojima je otišao novac.
– Sada sam dobio, ali ne znam tko je u tim firmama zaposlen, čiji rođak
ili kum je zaposlen. To ne znam. Smeta me to da se lobira za one zemlje
koje su deficitarne u demokraciji, koje su deficitarne u funkcioniranju
pravne države, koje su deficitarne u zaštiti ljudskih i građanskih
prava. One lobiraju da bi na neki način dobile podršku pa će ispraviti
kod sebe one greške koje se u tim sustavima pojavljuju. Nama ne treba –
ja sam uvjeren – nikakvo lobiranje. Tu knjigu definitivno treba
zatvoriti. Mi skupo plaćamo diplomatsku mrežu da to radi. Ili možda da
se dogovorimo da plaćamo lobiste i povučemo ambasadore?
• Izjavili ste da su od
Vas tražili da maknete neke diplomate zbog benignih grešaka ili
propusta, a da za one koji nanesu objektivnu štetu nikada ne stigne
takav zahtjev.
– Naša je diplomacija postala profesionalna i uz gafove koji se ponekad
događaju. Ako zbog nečijeg propusta treba povući nekakav ozbiljniji
potez, upozoriti ambasadora ili ga čak i povući, za to postoji
procedura. Čini mi se da se to ne radi uvijek na vrijeme i dovoljno
ozbiljno i stručno. Jer znate što znači povući ambasadora iz jedne
zemlje? Time šaljemo poruku da ili s tom zemljom nešto nije u redu ili
s našim odnosima prema toj zemlji nešto nije u redu. Jer dok objasnite
zašto ste povukli ambasadora, imate pogoršanje odnosa s jednom zemljom.
Jesam za to da se ambasadori i povuku, ali za to moraju postojati
debeli razlozi.
• Mislila sam konkretno
na zahtjev da povučete veleposlanika Grigića iz Belgije zbog propusta
koji je napravio dok je s druge strane premijer unatoč Vašoj kritici
žestoko branio veleposlanika Juricu.
– Pa nije to službeno traženo, ali Grigiću se prigovara da nije jedno
pismo dostavio na adresu na koju je trebao. Smatram da to nije prekršaj
zbog kojeg netko mora otići, jer to nije nešto zbog čega je Hrvatska
izgubila ovaj ili onaj korak. Može se čovjeku i ozbiljno prigovoriti,
ali nije izlaz da se odmah ide na smjenu. Pa i ne ide se kod Grigić na
smjenu, ali bilo je i takvih razgovora.
• Sukreator ste vanjske
politike, imate odgovornost i za prezentaciju zemlje u
vanjskopolitičkim pitanjima. Vaši potezi ne nailaze uvijek na
razumijevanje. Posljedna izjava da bi Slovenci sa 20 kilometara gledali
more da nije bilo hrvatskih partizana naišla je na žestoke reakcije.
Nakon toga ste obukli Murino odijelo, priznali da ste se zaljubljivali
u Slovenke i pokušali primiriti situaciju. No, zadnje izjave premijera
Pahora pokazuju da tvrda pozicija Slovenije ostaje.
– Ponavljam, Slovenija nije više problem Hrvatske. Ona je problem EU.
Slovenci imaju svoje prigovore, a mi imamo svoje argumente. Nema
potrebe za međusobna nadmudrivanja, nego ostaje jedino Međunarodni sud
pravde u Haagu, koji plaćaju i Slovenija i Hrvatska, i koji treba
donijeti odluku. Hrvatska će prihvatiti svaku odluku Haaškog tribunala,
a Slovenija ne bi smjela ugrožavati hrvatski put u Europu. Mi nismo
ugrožavali njezin put, a mogli smo i mi svim zemaljam EU pisati kako
Slovenci imaju neriješeno granično pitanje s Hrvatskom i kako se ne
može primiti zemlja koja s nama nije riješila teritorijani spor.
• Jesmo li bili dobri ili
se samo nismo sjetili?
– Mi smo bili principijelni, a sada ispada da smo mogli i trebali biti
kao i oni. Ipak, mislim da smo dobro napravili, da je dobro što smo
izražavali svoje zadovoljstvo da Slovenija što prije ostvari svoj cilj.
Govoriti da će Hrvatska u EU ući 2015. nije politika dobrosusjedskih
odnosa.
• Je li istina da Vas je
premijer Sanader ukorio zbog izjave o partizanima?
– Ne. Zašto bi mi prigovarao za nešto što je povijesna činjenica.
Vrhovni štab Jugosalvenske armije dao je na kraju Drugog svjetskog rata
zadatak slovenskim jedinicama da idu prema austrijskoj granici. Četvrta
armija, u kojoj je bilo najviše hrvatskih partizana, išla je na drugu
stranu. Sada me neki prozivaju zbog tih hrvatskih partizana iako ja
nisam rekao Hrvata. U hrvatskim partizanima su bili i Srbi i pripadnici
drugih naroda i narodnosti, bila je mađarska brigada “Sandor Pötefi”,
čehoslovačka brigada “Jan Žiška”, njemačka jedinica “Ernst Thälman”,
talijanska brigada “Garibaldi”. Dakle, svi su oni hrvatski partizani.
• Čuje se da će slovenski
predsjednik Türk tražiti Vašu podršku ako se bude kandidirao za
generalnog tajnika UN-a. S druge strane vrlo je grubo odbio Vašu
inicijativu o trojnom sastanku Hrvatske, Slovenije i Italije kako bi se
zatvorila knjiga Drugog svjetskog rata.
– Njihovo je pravo da zauzmu takav stav, iako smatram da ne možemo
izjednačiti one koji su bili na pogrešnoj strani, one koji su progonili
ljude zbog vjere, nacije i rase i one koji su se protiv toga borili.
Ali jesam da sjednemo s Italijom za stol, jer nije naša vojska bila u
Italiji i razarala sela i ubijala ljude. Jesam za to da kažemo
fašistička armada je učinila to i to, u osveti se dogodilo to i to, ali
idemo zatvoriti ta poglavlja, surađivati, otvoriti granice, idemo u
Europu.
• Pratili ste Obaminu
inauguraciju. Svijet je s oduševljenjem dočekao promjenu u SAD-u. Kako
je Vi vidite, s obzirom na to da s druge strane imamo jačanje Rusije,
vrlo nezadovoljne raketnim štitom. Uz plinsku krizu to je mogućnost za
nove napetosti između EU, NATO- a i Rusije.
– Uvjeren sam da će s Obamom doći do radikalnih promjena iako neki
misle da neće. Dogodit će se promjene u unutrašnjoj američkoj politici
i prema svijetu. Amerika će s novim predsjednikom ponovno postati
tvrđava demokracije i zaštite ljudskih prava, država u kojoj će biti
riješeno i pitanje školstva i zdravstva. Na tome je dobio izbore, ali
oni moraju napraviti i velik iskorak u vanjskoj politici. To znači da
ne smiju biti svjetski žandar. Oni moraju rješavati svjetska pitanja,
ali uvijek s drugima, a ne nametati svoja rješenja. Mislim da će u tome
Obama uspjeti i s Rusima. Jer i Rusija je velika sila. Pokazala je da
može utjecati na tokove svjetske i europske politike. A je li potreban
taj proturaketni štit, o tome će se još dosta razgovarati. S druge
strane, mora se naći rješenje koje će biti korisno za Rusiju da može
plasirati plin i naftu i da može i dalje sudjelovati u procesima u
svome razvoju i razvoju drugih. Tu mora doći do dogovora najvećih sila,
a to su i Amerika i Rusija i EU. Mislim da će procesi ići, da će Obama
biti jedan od najvećih američkih predsjednika. Jer njegovi govori su
antologijski. Svaki njegov govor zaslužuje upravo taj atribut.
• Ima li šanse da se Vi
do kraja svog mandata sretnete s Obamom u nekoj prilici?
– Ne znam hoće li to biti moguće. Što se nas tiče to bi bilo jako
dobro, ali pred Obamom su tako velike obveze u Americi i izvan Amerike.
Ipak volio bih da do toga dođe.
• Vi ste prijatelj
aktivista za ljudska prava i baptističkog svećenika Jessiea Jacksona, a
on je Obamin prijatelj.
– Jesam, jesam. Pozvao sam ga da dođe u Hrvatsku i obećao je da će
doći. Možda i uspijemo preko njega nešto riješiti.
• Ušli ste u zadnju
godinu mandata. Možete je “prespavati” čekajući nasljednika ili
pokušati utjecati na politiku do zadnjeg dana. Koliko mislite da možete
biti efikasni s obzirom na to da se u zadnjoj godini ipak računa da ste
na odlasku?
– Kao što vidite ja sam malo pojačao napore da djelujem i dalje kao
korektivni faktor, ali i da pomognem ostvarenju hrvatskih ciljeva.
• Nakon 10 godina na
predsjedničkoj funkciji moći ćete podvući crtu i vidjeti u čemu ste
uspjeli, a u čemu podbacili. Što biste smatrali osobnim porazom nakon
dvaju mandata?
– Kad Hrvatska ne bi ušla u Europsku uniju 2010, smatrao bih da sam
premalo učinio. Ne bih bio zadovoljan. Ali mislim da 2010. možemo ući.
• Kakav bi
trebao biti sljedeći predsjednik? Spominju se razna imena, do Željka
Rohatinskog, guvernera HNB-a?
– Ne bih ulazio u ličnosti. Ja sam za kriterije. To mora biti
proeuropska osoba, svjesna nacionalnih interesa i antifašist.
• Imate uvid u političku
ponudu. Ima li među dosadašnjim kandidatima nekoga koga biste podržali?
– Možda zadnji mjesec prije izbora i kažem koga ću podržati. Nema
idealnih ljudi, nitko nije idealan. Svako vrijeme traži i novu
profilaciju. Jedno se tražilo 1990, drugo 2000, treće 2005. Dolaze novi
izazovi i trebamo novi profil političara za to mjesto.
• Prije toga su lokalni
izbori. Vi ste spomenuli da donose i mogućnost lošeg izbora, da
direktni izbori mogu donijeti i lokalne šerife, ljude koji su na
različite načine došli do utjecaja i moći.
– To je moje upozorenje građanima da paze što rade, ali i upozorenje
državnim institucijama da ne smiju biti zaslijepljene nikakvim šerifom.
Država mora u zakonskim okvirima obavljati svoju funkciju i onda neće
biti šerifa, nego će biti jednostavno ljudi kojima su građani povjerili
određenu funkciju i određenu dužnost i koju oni mogu obavljati samo u
okvirima zakona.
• Međutim, taj zakon o
lokalnim izborima očito ima puno nedostataka. Pitanje je tko će koga
nadzirati, kako smijeniti osobu koja je direktno izabrana ako ne ispuni
očekivanja?
– Točno. To će sada biti kohabitacija između čelnika županije, grada i
općine i skupštine, a i međusobna koordinacija. Tražit će od svih
strana puno dobre volje da se prevladaju recimo konfliktne situacije, a
od državnih organa će se tražiti dosljedna primjena zakona.
• Pojavila se inicijativa
da odlikujete Celestina Sardelića i Dragu Dimitrovića, istaknute
članove Saveza komunista Hrvatske, za njihov doprinos demokratskim
promjenama. Pripadaju generaciji koja je ostala po strani, nakon što su
omogućili promjene. Mislite li da zaslužuju javno priznanje?
– U SKH postojala je jedna demokratski opredijeljena struja koja je
znala da dolazi novo vrijeme, koja mu se nije suprotstavljala. Pomogli
su da što prije dođe, da se održe višestranački izbori. Ta struja koja
nije pokleknula pred ultimatumima Miloševića i njegova režima, koja je
pomogla da demokracija u Hrvatsku dođe na velika vrata, nisu samo njih
dvojica, ali među mnogima su se upravo oni na poseban način isticali u
svojim javnim raspravama, pomogli da u Hrvatskoj demokracija zaživi čak
i u onom prijelaznom vremenu, da se shvati da to nije revolucija, nego
da je to evolucija, da smo mi iz jednog sustava ušli u drugi. Oni su
pomogli da se to prebrodi. Smatram da ljudi koje spominjete zaslužuju
odličja današnje Republike Hrvatske.
• Imate pravo na Ured i
dva savjetnika kad ne budete predsjednik. Kažete da ne razmišljate o
mirovini i političkoj pasivizaciji, ali ostajete neodređeni kad treba
reći gdje se točno vidite, ili koga ćete od sadašanjih savjetnika uzeti
k sebi?
– Nisam još odlučio. Ali se nadam da će to biti oni koji će mi pomoći
da funkciju bivšeg predsjednika obavljam što kvalitetnije.
Gdje je dirigent
Ne vjerujem da će se naći dirigent u aferi “Maestro”. Skepsu podgrijava činjenica da nikad nisam vido da veliki kriminal dobiva sudski epilog. Ja sam za to da oni koji su krivo činili i odgovaraju, a oni koji nisu neka budu oslobođeni. Ali ne vidim rezultate i zato sam skeptik.
Ne znam s kime je bila bolja kohabitacija
• Kako biste ocijenili
svoju kohabitaciju s Račanom i sa Sanaderom? Koja Vam je bila lakša,
gdje ste se osjećali dobrodošlijim sa svojim inicijativama?
– Na početku mog prvog mandata predugo smo se bavili predsjedničkim
ovlastima. Gubili smo vrijeme koje je bilo potrebno za mjere koje su
bile nužne da osposobimo privredu, da Hrvatska funkcionira kao dobro
organizirana država. Nakon godinu dana to se ipak izniveliralo i
poslije smo Račan i ja dobro surađivali. Ali prva je godina bila malo
tenzična. Sa Sanaderom ja osobno dobro surađujem. Griješio bih da kažem
da negdje dolazimo u osobne sukobe. Ali druga je stvar jesam li
zadovoljan nekim ukupnim rješenjima, da li se nešto moglo napraviti
prije, je li trebalo negdje radikalnije postupiti.
• Dakle, koji je bio
bolji?
– Pa ne znam. Ne bih ste htio zamjeriti ni jednom.
Kriminal iz pretvorbe ne može ići u zastaru
• Bili ste velik
zagovornik revizije pretvorbe, ali tu se očito ništa neće dogoditi.
– Bio sam izričito za to da kriminal koji je proizašao iz pretvorbe ne
može ići u zastaru, jer se tu radilo o pljački uz prisutnost vlasti,
jer su zakoni tako bili napravljeni da se do stotina poduzeća može doći
jednom nepoštenom igrom i da do kapitala mogu doći oni koji ga nisu
stvarali, a poduzeća su preuzeli oni koji ih nisu znali voditi.
Nažalost, odgovore na ta pitanja nisam dobio ni ja ni hrvatski građani,
i upravo to je razlog za nezadovoljstvo. Mislim da se tu moglo više
učiniti da je bilo političke volje.