U nedjelju je u poslijepodnevnim satima Ukrajina zatvorila svoj zračni prostor za sve necivilne zrakoplove. Ta će se odluka izravno odraziti i na nastavak remonta hrvatskih MiG-ova 21, koji se nalaze u ukrajinskom gradu Odesi, točno nasuprot uzavrelom Krimu. Tamošnji remontni zavod nalazi se tik do međunarodnog aerodroma i koristi tu pistu za probne letove borbenih zrakoplova. Tako i MiG-ova 21 HRZ-a.
Ne žele nagađati
Nakon što je prošlog srpnja MORH odabrao jeftiniju ponudu Ukrajinaca, a ne četiri milijuna eura skuplju rumunjskog Aerostara, gdje je bio obavljen prvi remont 2003., dogovoreno je da će prva tri remontirana MiG-a doći u Zagreb do sredine listopada, još dva do Nove godine. Potom su u MORH-u rekli da MiG-ovi stižu do početka veljače, a s obzirom na to da nisu, sada više ne žele nagađati o rokovima. Jedino je kao krivac za golemo kašnjenje remonta proglašen podizvođač, češka tvrtka ČLS, koja je bila zadužena za tzv. modernizaciju aviona. Konkretnije, za ugradnju NAV/COM opreme zapadnog podrijetla. Budući da Česi nisu dosad imali nikakva iskustva s ugradnjom takve opreme na borbene, nadzvučne zrakoplove, hrvatska tvrtka Fycom-ing još je krajem svibnja prošle godine, sada kao predstavnik konkurencije Aerostara, dopisom upozorila MORH da Česi taj posao neće znati napraviti. Oni su, naime, do tada komunikacijske navigacijske uređaje ugrađivali samo na civilne avione i helikoptere. MORH, međutim, ne reagira. Posao ide u Odesu, u kojoj se pokazalo da Česi mjesecima ne uspijevaju “uglazbiti” uređaje i pokazivače na redizajniranoj instrument-ploči – javljaju se interferencije i pokazuju krivo. Pokazalo se da postavljeni jeftini uređaj ne može izdržati G pritiske u MiG-u.
Produživanje vijeka
Probni pilot HRZ-a brigadir Ivan Selak odradio je u Odesi 21 probni let na nekoliko remontiranih letjelica, utvrdio je odstupanja i vratio se u RH dok Česi ne ugrade skuplji uređaj (tzv. LUN) pa bi, nadaju se naši, stvari počele funkcionirati. Glavni inženjer HRZ-a pukovnik Željko Šimić demantira glasine da su Ukrajinci slabo odradili i motorno-mehanički dio remonta.
– Nije točno, obavlja se “pravi” i potpuni remont s produživanjem vijeka, kako na zrakoplovima koje smo dokupili od Ukrajinaca (5) tako i na onima koje smo poslali iz RH (7), kaže. U Odesi su stalno četiri naša tehničara koji nadziru rad tamošnjih stručnjaka, a Šimić tvrdi da je Zavod stručna tvrtka te da se naši zrakoplovi profesionalno remontiraju, uza sve planirane provjere kvalitete. Selak i Šimić kažu da bi, pod uvjetom da Česi srede elektroniku, vrlo brzo moglo biti kompletirano prvih pet zrakoplova. Planirano je bilo da potom stignu rastavljeni utovareni na tegljače, sastavljeni u Zagrebu, isprobani, a tek tada MORH plaća urađeno. Zadnje vijesti iz Odese, međutim, kompliciraju stvar, jer kako će sada Selak obaviti nove probne letove u Odesi, bez kojih ne potpisuje da budu rastavljeni i poslani u RH? Zapnu li MiG-ovi do kraja u Odesi, u MORH-u kažu da imaju i “plan B”. Zasad ne pomišljaju na otkaz ugovora. Kažu da će naplatiti penale zbog kašnjenja te kako neće platiti ni kune dok MiG-ovi ne budu besprijekorni. HRZ je spao na samo dva dežurna lovca presretača, s kojima se možemo krpati još koji mjesec. Samo, što ako se naša eskadrila iz Odese uopće u dogledno vrijeme ne vrati?
Nije li predsjednik i vrhovni zapovjednik trebao sazvati sjednicu VONS-a zbog ove situacije u koju nas je vlada uvela? Razoružali zemlju i najizravnije je izložili pogibelji!!! Ostavke odmah, pravednik, ostavke odmah kompletna vlada!! Ovo je krizno stanje i izravna ugroza zemlje, potrebno je formirati vladu nacionalnog spasa i preuzeti situaciju u naše ruke! Hrvati ima li nas živih!!???