NOVO NORMALNO

Mijenjanje navika? Kako je nemoguće postalo moguće

Foto: Shutterstock
Konzum
Foto: Shutterstock
Konzum
Foto: Shutterstock
Konzum
Foto: Shutterstock
Konzum
Foto: Konzum
Konzum
Foto: Konzum
Konzum
Foto: Konzum
Konzum
Foto: Konzum
Konzum
Foto: Konzum
Konzum
23.10.2020.
u 09:08
Ljudi su bića navika, a one su trajne, ustaljene, automatizirane. Upravo ih zato teško mijenjamo, no okolnosti pandemije potaknule su nas na usvajanje novih obrazaca ponašanja u rekordno brzom roku.
Pogledaj originalni članak

Prošlo je više od sedam mjeseci od kada je Svjetska zdravstvena organizacija proglasila globalnu pandemiju koronavirusa. 11. ožujka 2020. ostat će zabilježen kao početak nove ere koja je naše privatne i poslovne živote doslovno okrenula naglavačke.

Jeste li početkom godine mogli zamisliti da će zaštitne maske postati postati sastavni dio svake torbe ili džepa, da ćemo scene rukovanja i grljenja u filmovima gledati sa sjetom, da ćemo postati oksimoronski likovi koji od svojih najbližih drže 2 metra razmaka i da će se čitav svijet digitalizirati u svega nekoliko dana? Nismo ni mi.

Sada znamo da se sve može izokrenuti u trenu. Mnogo smo novih navika usvojili, a brojne stare iskorijenili – naravno, nastavljamo kolektivno sanjati da će nam isto uspjeti i s koronom. No dok se to ne dogodi, pojam „potrošačke groznice“ koja je posljednjih godina obilježavala početak svake sezone kupovine, u novom normalnom je postao nezamisliv. Naučili smo da nitko ne zna što nas čeka sutra pa važemo svaki korak, brojimo svaku kunu, dajemo prednost kvaliteti nad kvantitetom i kupovne navike mijenjamo iz temelja.

Foto: Konzum
Konzum

Kako je pandemija promijenila naš svijet?

Sada izbjegavamo gužve, ne provodimo slobodno vrijeme u shopping centrima, kupujemo samo nužne namirnice i obraćamo više pažnje na one zdrave koje će nam pružiti što bolju zaštitu od virusa. Potvrdili su nam to naši sugovornici koje smo upitali koliko su se promijenile njihove kupovne navike.

Globalna pandemija najviše se odrazila na naše najstarije sugrađane koji su kao najugroženija skupina primorani ostati unutar svoja četiri zida kako bi sačuvali zdravlje. U kupovinu više ne odlaze samostalno nego šalju članove obitelji ili druge bliske osobe, a ponekad i one malo manje bliske, opisuje nam svoje iskustvo umirovljeni ekonomist Željko F. koji je u vrijeme korone otkrio čari dobrosusjedskih odnosa.

Foto: Shutterstock
Konzum

- Nikad nisam bio onaj tip koji će susjedu pokucati na vrata kako bi posudio malo šećera ili alat za kućni popravak. Uljudno bih pozdravio i pridržao vrata kada zatreba, ali površinski odnos sa susjedima uvijek bi ostao samo na tome. A onda nas je snašla ova nesretna korona – mene je u kuću zatvorio strah od zaraze, a kako mi je kompletna obitelj udaljena kilometrima daleko zbog poslova kojima se bave, prvi put sam se našao u situaciji da moram smisliti novi način za kupovinu koju sam ranije obavljao samostalno. I tako je na scenu stupio susjed Marko koji mi je prije nekoliko mjeseci pozvonio na portafon kako bi provjerio trebam li nešto iz trgovine u koju je upravo krenuo. Zahvalno sam potvrdio i predao mu popis koji sam već imao spreman jer, priznajem, pravi sam maher u nabavci najviše potrepština za najmanje novaca – kroz smijeh nam govori gospodin Željko koji je cijeli radni vijek kao ekonomist bio zadužen za obiteljske financije pa je racionalnu potrošnju nastavio i pod stare dane.

- Već od prve mirovine postao sam profesionalni navigator kroz kataloge, a nema te akcije koja bi mi uspjela promaknuti. Moja uobičajena nastojanja da uštedim kroz planiranje svake kupovine, koronavirus je pretvorio u prijeku potrebu pa sada u strahu od novog vala svjetske ekonomske krize doslovno važem svaku kunu. S obzirom da kupujem samo osnovne namirnice, kako bih uspio dodatno smanjiti troškove u kućnom budžetu, niže cijene su mi postale od životne važnosti. Pratim posebne popuste za umirovljenike i odabirem isključivo one trgovačke lance koji mi mogu pomoći da punog trbuha dočekam idući mjesec – podijelio je s nama svoje iskustvo Željko F., dodajući kako iz tjedna u tjedan nastavlja pratiti akcije kako bi ostvario značajne uštede. Istu naviku njeguje i Sanja R., farmaceutkinja zaposlena u ljekarni koja kao samohrani roditelj pomno planira svaku kupovinu.

Foto: Shutterstock
Konzum

- Od početka epidemije koronavirusa kao roditelj najviše pažnje pridajem tome kako najbolje zaštititi zdravlje svoje curice. Potrudila sam se da joj što bolje objasnim nove okolnosti i posvetila se nabavci namirnica koje će ojačati njezin imunitet. Redovito nabavljam dodatke prehrani koji će osnažiti tijelo da se obrani od virusa, a kako sam zaposlena u ljekarni, imam sreću da na svojem radnom mjestu imam direktan uvid u aktualne akcije pa mogu nabaviti potrebne proizvode po najboljim cijenama. Uz dodatke prehrani, biram namirnice bogate vitaminima, mineralima i drugim hranjivim tvarima, no kvaliteta nerijetko sa sobom nosi i više cijene. Zato sam počela pažljivo vagati ponude različitih trgovačkih lanaca i odabirati one koji mi pružaju najveću vrijednost za moj novac. Ako na jednom mjestu mogu dobiti istu kvalitetu za manju cijenu, naravno da će to biti moj prvi izbor – poručuje magistra Sanja, zadovoljna što još uvijek ima kompanija koje su spremne sniziti redovne cijene kako bi proizvode iz svog asortimana učinile dostupnijima.

Foto: Konzum
Konzum

Slično razmišlja i Ozren B., obiteljski čovjek koji je za vrijeme pandemije ostao bez posla pa je u posljednjih nekoliko mjeseci naučio kako doskočiti situaciji u kojoj je kućni budžet doslovno prepolovljen.

- Nikad ne razmišljate da bi mogli postati dio nekog negativnog trenda kao što je gubitak radnih mjesta. No eksplozija nezaposlenosti za vrijeme pandemije i mene je nažalost svrstala među one koji su ostali bez posla. Preko trideset godina staža za vrijeme kojih sam navikao ne gledati svaku kunu i priuštiti svojoj djeci onu igračku ili slatkiš koje baš toliko žele, u jednom je trenu postalo samo lijepo sjećanje, a nova realnost to da moja novčana naknada s HZZ-a i suprugina primanja više nisu dovoljna da bi si priuštili sve što poželimo bez razmišljanja o troškovima. Sada svo svoje vrijeme posvećujem traženju posla i novih načina kako uštedjeti novac. Biram trgovine u kojima mogu pronaći snižene artikle iz različitih kategorija kao što su osnovne namirnice, pekarski i mliječni proizvodi, svježe meso i riba, higijenske i kozmetičke potrepštine, slatkiši i grickalice. I dalje svojoj djeci nastojim ispuniti pokoju želju, a obitelji priuštiti najbolje što mogu unutar budžeta kojim raspolažemo – iskren je Ozren B., koji se, kao i svi mi, nada da ova kriza neće još dugo potrajati.

Foto: Shutterstock
Konzum

Novim okolnostima morale su se prilagodili i mlađe generacije koje su većinu svojih aktivnosti preselile u digitalni svijet. Tako je, uz predavanja i vježbe te druženja s prijateljima, student kemije Filip L. i svoje kupovne navike u potpunosti prebacio online.

- Smatram da se nama mlađima ipak bilo lakše prilagoditi „novom normalnom“ jer smo odrasli uz digitalne tehnologije koje nam omogućuju da većinu svojih aktivnosti i dalje neometano provodimo. Najviše mi nedostaju izlasci s ekipom jer zajednički provedeno vrijeme u kinu ili na koncertu ne može nadoknaditi nijedan tehnološki alat, ali to je zapravo najveća promjena koju mi je epidemija donijela. I prije sam većinu toga obavljao online, kao što je primjerice kupovina u internet trgovinama. Osim odjeće i obuće koju naručujem, osnovne prehrambene i higijenske namirnice također nabavljam putem web shopova koji mi omogućuju bolji pregled dostupnih proizvoda i tako štede vrijeme. Ono što je korona kriza promijenila u mom iskustvu kupovine je da ipak postoji određeni strah od gospodarske krize o kojoj svi govore pa nastojim pametnije raspolagati svojim novcem i ostvariti maksimalne uštede. U Internet trgovinama dostupni su katalozi s akcijama, što mi omogućuje da brže usporedim razliku u cijenama i izaberem onu trgovinu koja nudi sve što trebam uz cijene koje su mi prihvatljive, poručuje Filip, dodajući kako smatra da će web shopovi u budućnosti potpuno zamijeniti fizičke trgovine, no naglasak kupaca će uvijek biti na pronalasku najvećeg izbora kvalitetnih proizvoda po konkurentnim cijenama.

Foto: Konzum
Konzum

I kad cijeli svijet stane, tu smo jedni za druge

Ne kaže se uzalud da se po muci poznaju junaci. A u kriznim vremenima prepoznaju se dobri susjedi, brižni roditelji, odgovorni pojedinci, ali i kompanije. Tako od prošlog tjedna možete pronaći snižene redovne cijene više od 1.000 proizvoda u svim trgovinama Konzuma koji je pokrenuo veliku aktivaciju kako bi brojne proizvode iz svog asortimana učinio još dostupnijima. Sniženje obuhvaća artikle iz različitih kategorija, što kupcima omogućuje da ostvare najveću vrijednost za svoj novac.

Nove redovne cijene preko 1.000 proizvoda još su jedna u nizu pogodnosti koje Konzum osigurava svojim kupcima kako bi im smanjio troškove u kućnom budžetu. Iz tjedna u tjedan u Konzumovom katalogu predstavljeni su proizvodi na akciji čime se kupcima omogućava da planiraju svoju kupnju kako bi ostvarili značajne uštede. Konzum je poznat i po redovitim kratkotrajnim akcijama označenima oznakom „Super prilika“ te mogućnostima štednje kupnjom veće količine određenih proizvoda označenih oznakom „Kupi više, plati manje“. Sveukupno je tako svaki tjedan u Konzumu više od 3.500 proizvoda na akciji.

Posebne pogodnosti kupci ostvaruju i korištenjem MultiPlusCard kartice prilikom kupnje, sakupljajući bonus kune s kojima mogu odmah i raspolagati te tako umanjiti iznos svog računa, a uz to im je na raspolaganju i ostvarenje dodatnih ušteda korištenjem ponude kupona Konzumovih partnera. Konzum veliku pažnju posvećuje najosjetljivijim skupinama u društvu te tako jednom mjesečno umirovljenicima osigurava popust od 10 posto na ukupan iznos kupnje. Upravo su ovakve aktivacije ono što nam u najtežim vremenima daje nadu i olakšava svakodnevicu u ovoj izazovnoj godini za sve nas.

Sadržaj nastao u suradnji s Konzumom.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr