Savjet stručnjaka

Mladi na internetu provode i do sedam sati dnevno: Kada zabava postaje ovisnost?

Foto: Shutterstock
teens
Foto: Ustupljena fotografija
dr. sc. Dora Dodig Hundrić
Foto: Shutterstock
teens
Foto: Shutterstock
teens
Alati za moderno doba
05.11.2024.
u 11:42
Kako roditelji mogu prepoznati znakove da su njihova djeca ovisna o internetu i kada treba potražiti profesionalnu pomoć, otkrila nam je dr. sc. Dora Dodig Hundrić, jedna od suradnica na programu “Alati za moderno doba”
Pogledaj originalni članak

Društvene mreže postale su osnovni dio naše svakodnevice, a mlađim generacijama bez njih je život postao nezamisliv. Iako su za mnoge omiljeni način komunikacije, učenja i zabave, sve više mladih društvene mreže koristi prekomjerno, što dovodi do ozbiljne ovisnosti. Istraživanja pokazuju da oni na internetu dnevno u prosjeku provedu i do sedam sati, a to može imati ozbiljne posljedice na njihov socijalni i emocionalni razvoj. Uloga roditelja u ovom izazovu ključna je – oni trebaju biti aktivni u praćenju digitalnih aktivnosti svoje djece, postavljanju granica i promicanju zdravih digitalnih navika.

Alati za moderno doba

Hrvatski Telekom, u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, pokrenuo je inovativan projekt "Alati za moderno doba". Ovaj program, prvi takve vrste u Hrvatskoj, znanstveno je utemeljen i pažljivo strukturiran kako bi pomogao u prevenciji rizičnih ponašanja kod osnovnoškolaca, s posebnim naglaskom na učenike 7. i 8. razreda. U današnjem digitalnom svijetu, gdje su mladi sve više izloženi virtualnim izazovima, ovaj projekt ima ključnu ulogu u zaštiti adolescenata, pružajući im alate i vještine potrebne za sigurno i odgovorno ponašanje u online okruženju.

Foto: Ustupljena fotografija
dr. sc. Dora Dodig Hundrić

A kako roditelji mogu prepoznati znakove da su njihova djeca ovisna o internetu i kada treba potražiti profesionalnu pomoć, otkrila nam je dr. sc. Dora Dodig Hundrić, jedna od suradnica na programu “Alati za moderno doba”, koji je nastao kao suradnja Hrvatskog Telekoma i Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Cilj je ovog programa djeci i mladima pružiti relevantno znanje i pomoć u prepoznavanju potencijalnih rizika te ih zaštititi, ali i osvijestiti kako odgovorno koristiti internet.

Kako roditelji mogu prepoznati znakove da njihova djeca problematično koriste internet?
– Ono što roditeljima svakako mogu biti znakovi i alarmi da njihovo dijete koristi internet na način na koji on potencijalno narušava psihosocijalno funkcioniranje jesu promjene u dosadašnjim obrascima ponašanja, poput gubitka interesa u offline aktivnostima, u kojima je dijete donedavno uživalo, zanemarivanje školskih obaveza, socijalno povlačenje i smanjena uključenost u tzv. face-to-face interakcije, odnosno druženja uživo. Također, često je prisutna i izražena iritabilnost ili nemir kada se ne može uključiti u online aktivnost na koju je inače usmjereno, uočljive su i promjene raspoloženja, ali i promjene u navikama spavanja i, generalno, dnevnom ritmu.

Foto: Shutterstock
teens

Kako prekomjerno korištenje digitalnih medija utječe na društvene vještine kod djece?
– Kada je riječ o prekomjernom i problematičnom korištenju interneta, ono može narušiti psihosocijalno funkcioniranje osoba u više aspekata. U kontekstu društvenih vještina, primjerice, nedostatak direktne face-to-face komunikacije može dovesti do manjka iskustva i “prakse” u stvarnim (real-life) situacijama, prije svega kroz poteškoće u prepoznavanju neverbalnih znakova, emocija i drugih suptilnijih elemenata komunikacije. Ono što bih ovdje svakako naglasila jest da odnosi u virtualnom okruženju stvaraju jedan privid povezanosti, što može rezultirati manjim brojem kvalitetnih odnosa te posljedično osjećajem usamljenosti. Kako bismo uspješno zadovoljili psihološku potrebu za pripadanjem, potrebni su nam “pravi” i “stvarni” odnosi.

Koji su ključni savjeti za roditelje u pogledu balansiranja vremena na internetu i izvan njega?
– Svakako, da od najranije dobi djeteta, sukladno dobi, potiču otvoreni dijalog, komentiraju sadržaj te potiču njegovo kritičko propitkivanje. Nadalje, da potiču i stvaraju preduvjete za aktivnosti izvan virtualnog okruženja te da definiraju i neka obiteljska pravila oko korištenja pametnih telefona. Ako je problem već prisutan, važno je postaviti i jasne granice, poticati zdrave navike korištenje ekrana te koristiti i alate roditeljske kontrole vremena i sadržaja koje dijete konzumira. I, najvažnije, neka i sami budu primjer i model kako se tehnologija može koristiti uravnoteženo te doprinositi kvaliteti života, a ne je narušavati.

Foto: Shutterstock
teens

Što biste savjetovali roditeljima koji primjećuju promjene u ponašanju svoje djece zbog prekomjernog korištenja interneta?
– Prije svega, neka otvoreno komuniciraju sa svojim djetetom, izraze svoju zabrinutost i pokušaju vidjeti njihovu percepciju i motivaciju za takvo korištenje interneta. Neka im budu i model i podrška u uspostavljanju zdravijih navika kroz jasna i dosljednija pravila oko vremena na ekranima, poticanje offline aktivnosti, posebice onih koje su im ranije predstavljale zadovoljstvo. I za kraj, ako je potrebno, uvijek je dobro potražiti i profesionalnu pomoć i podršku stručnjaka na području mentalnog zdravlja.

Kako projekt “Alati za moderno doba” doprinosi podizanju svijesti o opasnostima digitalne ovisnosti?
– Preventivni program “Alati za moderno doba” program je prevencije bihevioralnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju. Već je iz samog naziva vidljivo da program polazi od činjenice da je virtualno okruženje dio našeg realiteta i da će tu i ostati. Na tragu toga, glavni je cilj projekta osnažiti djecu da uspješno i odgovorno koriste internet i da nauče uspostaviti ravnotežu između realnog i virtualnog okruženja. Ono što znamo jest da su za postizanje takvog cilja ključne socijalne i emocionalne kompetencije pa je program usmjeren upravo na to – svaka radionica predstavlja jedan “alat”, a kroz program se osnažuju važne vještine, poput donošenja odluka, rješavanja problema, brige o sebi, kritičko mišljenje.

Alati za moderno doba

dr. sc. Dora Dodig Hundrić

Cilj projekta “Alati za moderno doba” je obučiti stručne suradnike i nastavnike u osnovnim školama diljem Hrvatske za provedbu programa kako bi zaštitili djecu i mlade od rizičnih ponašanja na internetu. Program je pripremao tim s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u suradnji s Hrvatskim Telekomom, a sam razvoj programa započeo je 2018. godine te je do danas okupio brojne stručne suradnike, nastavnike i škole s jasnim ciljem – odgovornim ponašanjem online.

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.

Pogledajte na vecernji.hr