plati da letiš

Mladi piloti plaćaju Croatia Airlinesu 30.000 eura da nauče voziti avion

Foto: Borna Filic/PIXSELL
croatia airlines
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Zoran Bilić
02.02.2015.
u 11:28
Kandidati moraju imati 500 sati leta, a svaki sat plaćaju 10 eura pa su ne samo besplatna radna snaga nego još i plate da rade
Pogledaj originalni članak

Hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines lani je pokrenula program komercijalnog školovanja pilota, takozvani Pay to Fly (Plati da letiš) program koji je izazvao brojne kontroverze u svjetskoj avioindustriji. Prema tom programu, mladi piloti koji imaju osnovnu profesionalnu pilotsku dozvolu, ali su bez iskustva, plate – u slučaju CA to je oko 30.000 eura – aviokompaniji da steknu dovoljan broj sati letova koji im je potreban da bi mogli konkurirati za posao u nekoj zrakoplovnoj tvrtki.

Lete s putnicima u avionu

Piloti školarci za tih 30.000 eura prođu trening na tlu i simulator, a onda se na zrakoplovima CA uče letjeti. Prvo za upis tipa aviona lete takozvanu zonu, a to je let na airbusu ili dashu bez putnika u trajanju od oko 40 minuta. Nakon toga lete 500 sati na redovitim linijama CA, dakle s putnicima u avionu. Pri tome prvih 200 sati u kokpitu uz kapetana sa školarcem su i “pokrivač” (kopilot) te instruktor, a zatim 300 sati pilot iz programa Pay to fly leti samo s kapetanom. Pri tome svaki sat tog leta plati 10 eura.

Piloti diljem svijeta i Europe pobunili su se protiv Pay to fly programa, koji primjenjuju uglavnom niskobudžetne aviokompanije, jer smatraju da se time ruši cijena rada pilota, a da aviokompanije dobivaju radnu snagu koja ne samo da je besplatna nego još i plati tvrtki da bi radila. Aviokompanije inače prvo zaposle mlade pilote pa ih onda školuju, a cijenu tog školovanja onda oni otplaćuju ili se vežu određeni niz godina da će raditi za tu aviotvrtku.

Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) koji djeluje u CA pobunio se također protiv Pay to fly programa u njihovoj tvrtki. Tražili su o tome mišljenje Ministarstava rada i prometa, Agencije za civilno zrakoplovstvo i inspekcije rada, ali još nisu dobili nikakav odgovor.

– Je li program Pay to fly primjenjiv i na druge sektore? Može li se on prenijeti i na Vladu, sudove, liječnike...? Može li i na tim poslovima netko tko ima dovoljno novca platiti kako bi radio da stekne potrebno iskustvo – pita se predsjednik HSPP-a Zoran Bilić (na drugoj fotografiji). Dodaje da se ipak nada da će s upravom CA naći zajedničko rješenje tog problema u domeni u kojoj on zadire u prava i obveze pilota. U upravi CA pak kažu da su lani potpisali 13 ugovora o školovanju i da je zasad za školovanje u 2015. zainteresirano desetak novih kandidata.

Navode da se sa svakim kandidatom iz programa Pay to fly potpisuje ugovor o školovanju na zrakoplovu kojim su regulirana međusobna prava i obveze. prema standardima Ca – S obzirom na to da se tijekom cjelokupnog programa piloti školuju i osposobljavaju prema standardima CA, koji su u mnogim elementima zahtjevniji u odnosu na zakonsku regulativu, te da Agencija za civilno zrakoplovstvo provodi nadzor nad cjelokupnim programom školovanja pilota, činjenica je da piloti u Pay to fly programu CA zadovoljavaju sve standarde sigurnosti letenja – kažu u CA.

Dodaju da regulativa propisuje da avioprijevoznik prigodom angažiranja novih pilota i članova kabinskog osoblja zrakoplova treba prethodno s njima provesti tečaj prilagodbe na kompanijske standarde i da je to dodatni mehanizam kojim se osigurava da novi članovi letač- koga osoblja radne dužnosti obavljaju u skladu s najvišim sigurnosnim standardima.

>> Nema dogovora! Stjuardese 
i piloti opet spremaju štrajk

VIŠE OD 20% TERITORIJA POD OKUPACIJOM

Kakav je danas život u Ukrajini: Kafići oko Majdana su puni, ovdje nikad ne bi pomislili da se nalazite u zemlji u ratu

Današnja obična kijevska trgovina prehrambenim proizvodima izgleda ponegdje čak i impresivnije nego u bilo kojoj susjednoj zemlji. Istovremeno, industrija i energetika su uništeni, deseci gradova i stotine sela su potpuno uništeni ili teško oštećeni, a ekonomija opstaje zahvaljujući zapadnoj financijskoj pomoći. Ipak, prema posljednjim anketama, 88% građana vjeruje i dalje u pobjedu i ne želi nikakve kompromise

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 22

DU
Deleted user
12:43 02.02.2015.

Ima tamo puno više uhljeba a ne samo direktor marketinga. A jel kučak možda neki stručnjak za avijaciju il samo kofere zna dobro nosit. Ili možda jaba direktor prometa, sav se raspada od kompetentnosti ali lovu u svoj džep zna pospremit. Da ne nabrajam dalje... sad ču se još manje vozit croatia airlinesom kad znam da su školarci za komandama...

AJ
ajmo
11:44 02.02.2015.

Ko i u svemu ostalom ovo je jednostavno PLJAČKA a vi to nazovite recimo Socijaldemokracija.

DU
Deleted user
13:13 02.02.2015.

CTN je banda razmaženih i nekompetentnih uhljeba i šarlatana... Ogledalo cijele drzave. Piloti su jedni od najplacenijih u svijetu, s obzirom na broj sati koje lete i svih postojecih benificija. Nigdje u svijetu ne dolazi kombi po posadu pred vrata. Sutra letis iz mjesta udaljenog 300 km, lijepo sjedni na vlak pa dodji na posao. Arapske zmlje ih placaju jedino bolje samo tamo sute i voze do besvijesti ...k'o taksisti, samo kad nas izvode bijesne gliste. Ono sto je vrijedilo je ionako napustilo firmu... Ostali samo štetočine i ljigavci.