MOL se priprema za kupnju paketa dionica Ine uz pomoć kojih bi se mogao približiti većinskom paketu dionica, informacija je koju je Večernji list dobio od izvora dobro upoznatih s potencijalnom transakcijom. U pregovorima su o paketu Ininih dionica, kako tvrde izvori, Raiffeisen International i MOL, pri čemu banka majka na liniji Beč – Budimpešta pregovara o dionicama koje nisu u njezinu direktnom vlasništvu.
Naime, među najvećih deset dioničara Ine nalazi se i obvezni mirovinski fond Raiffeisen, koji posjeduje 80.000 dionica Ine, odnosno 0,8 posto udjela u kompaniji, a ako je riječ o tom paketu, MOL bi time mogao skočiti na 49,88 posto udjela u Ini pa bi mu samo 12.001 dionica bila potrebna da prijeđe prag od 50 posto i time i formalno preuzme pravo na kontrolu u Ini. Podsjetimo, država posjeduje 44,84 posto Ine, a mali dioničari, među kojima su sva četiri obvezna mirovinska fonda, 6,08 posto.
Ne žele komentirati
Nijedan od dva potencijalna partnera u spomenutoj transakciji nije želio direktno komentirati informaciju, ali priznaju da su vezani ugovorom po kojem je tvrtka kći RBI-ja Raiffeisen Centrobank angažirana kao savjetnik na pitanju MOL-ova udjela u Ini, ali na pitanju potencijalne prodaje udjela u domaćoj naftnoj kompaniji, ne kupnje novih dionica. – RBI u vlasništvu nema dionice Ine, a nismo upoznati da podružnice naše grupe pregovaraju o prodaji dionica Ine – kazali su u RBI-ju i napomenuli da je njihov aranžman s MOL-om još na snazi. Slično kažu i u MOL-u.
– Ne želimo komentirati te informacije. Kao što već znate, RBI ima mandat da prouči opcije vezane za MOL-ov udjel u Ini. Do sada nije bilo odluka vezanih uz te aktivnosti – poručili su službeno iz MOL-a. Ipak, postoje snažna uvjerenja da MOL pokušava direktnom pogodbom prijeći prag od 50 posto i tako promijeniti svoju poziciju u Ini. Umjesto prodaje svog udjela, uvjeravaju izvori, odlučili su se na jačanje pozicije. U krugovima povezanima s mirovinskim fondovima neslužbeno se može čuti da postoji prešutan dogovor da se dionice Ine ne prodaju u ovom trenutku, ali da ne mogu odbaciti mogućnost da banke majke pregovaraju s potencijalnim kupcima.
8,5 milijardi gubitka
Paket od 80.000 dionica Ine MOL mora platiti najmanje 320 milijuna kuna, koliko te dionice vrijede na tržištu kapitala, ali vjerojatnije je da je posrijedi puno bolja cijena. Za MOL bi ova transakcija, koju navodno dogovara, bila najelegantnije rješenje krize u odnosima sa strateškim partnerom – Vladom.
Kriza je, podsjetimo, eskalirala zbog odluke o prenamjeni rafinerije Sisak u logističko-distributivni centar jer takva odluka znači otkaz za 500-tinjak zaposlenika same rafinerije i za 1200 kooperanata koji od rafinerije žive. Nadzorni odbor nakon raskola u upravi Ine odlučio je zatražiti novu analizu i strategiju razvoja Ine. U međuvremenu je u medijima objavljena studija po kojoj je Sisak profitabilan, ali je u ponedjeljak Ina te napise demantirala napomenuvši da prerada 600.000 tona nafte nije dovoljna za profitabilan rad te da iznos od gotovo 40 milijuna dolara ne može biti iznos profita jer predstavlja godišnju rafinerijsku maržu koja se računa prije dobiti i ne uključuje sve troškove.
Napominju da su pokušali sve da preokrenu negativne trendove, ali da im je rafinerijsko poslovanje u tri godine i 2014. donijelo operativne gubitke od ukupno 8,5 milijardi kuna EBIT-a.
>>Reakcija iz Ine: Analiza se temeljila na kratkoročnim pretpostavkama
triba kaznit onog koji prodaje a ne onog koji kupuje....a od koga kupuju?