premostili krapinu

Most koji je za dvije do tri godine skratio II. svjetski rat i u Zagorju

Foto: MATIJA TOPOLOVEC/PIXSELL
most2
Foto: MATIJA TOPOLOVEC/PIXSELL
most1
Foto: MATIJA TOPOLOVEC/PIXSELL
most
08.12.2011.
u 10:04
Most su u svega 24 sata sastavili vojnici inženjerijske pukovnije Karlovac
Pogledaj originalni članak

Most koji je u povijesti označen kao najzaslužniji što je Drugi svjetski rat završio dvije do tri godine ranije, od jučer premošćuje rijeku Krapinu čime je riješen najveći trenutni prometni problem u Zagorju - totalni kolaps zbog rekonstrukcije starog derutnog mosta.

Jučer lansiran

Most koji je jučer lansiran preko Krapine konstruiran je prije 70 godina i dobio je ime po njegovom konstruktoru, Bejliju. Najpoznatiji je po tome što je za vrijeme II. svjetskog rata omogućio brzo prodiranje saveznika prema Berlinu zbog činjenice da se vrlo brzo sklapa i tako stvara nove komunikacije tamo gdje su one porušene. Nije tajna da se Bejli postavljao i za vrijeme Domovinskog rata.

Tridesetak vrijednih i, dakako, dobro osposobljenih vojnika inženjerijske pukovnije iz Karlovca ovu masu od oko 65 tona željeza postavili su za svega 24 radna sata, iako je, prema dostupnim podacima, postavljanje obično trajalo 72 sata. No, treba reći i da je potrebno još izgraditi pristupne ceste, a na samom mostu postaviti pod. Inače, kako neslužbeno doznajemo, u Hrvatskoj je postavljeno čak 50-tak takvih mostova različitih tipova, a ovaj u Zagorju je DD-11 - dvozidni i dvokatni. Dug je 33,53 metra, širok 3,8 metara, a preporučljiva nosivost će mu vjerojatno biti 40 tona.

Gurnut na drugu stranu

Jučerašnje lansiranje mosta značilo je zapravo njegovo porinuće. Naime, konstrukcija je napravljena na čvrstoj podlozi, a preko rijeke postavljen je tzv. kljun kojim se sistemom valjaka konstrukcija doslovno gurnula na drugu stranu obale. Baš kao što su vojnici nosili komad po komad željezne konstrukcije i spajali ih ručno, tako su jučer ručno - gurajući, uz malu pomoć stroja - lansirali Bejlija.

Inače, ovaj most se sastoji od 88 rešetki i 44 nosača, ali i stotine drugih sitnijih dijelova koji su teški između tri i 300 kilograma. Nekim vojnicima ovo je bila prva obuka takve vrste, dok drugi već imaju iskustva pa im je ovo dobrodošlo “ponavljanje gradiva”. Danas će most predstaviti krapinsko - zagorski župan Siniša Hajdaš Dončić te predstavnici Hrvatske vojske, izvođača radova, zapovjednik Hrvatske kopnene vojske, general bojnik Dragutin Repinc, i zapovjednik Zapovjedništva za obuku i doktrinu, brigadni general Ivan Jurić. Očekuje se da će se po lansirnom mostu Bejli promet početi odvijati krajem ovog tjedna.

Podsjećamo, kada su Hrvatske ceste početkom studenoga najavile hitnu sanaciju mosta Mokrice na državnoj cesti koja spaja Zabok i Oroslavje, u Zagorju je nastao kaos. Župan Siniša Hajdaš Dončić odmah je sazvao izvanrednu konferenciju te drvlje i kamenje sasuo na Hrvatske ceste koje nisu osigurale alternativne pravce, jer bi zatvaranjem prometa Zagorje bilo prometno odsječeno. Župan je zatražio i trenutnu odgodu radova, a kako je struka ostala pri svome, jer mostu prijeti urušavanje, učinio je sve da se preko Krapine sagraditi zamjenski most. Pobunili su se i prijevoznici, tražeći da taj most izdrži nosivost do 40 tona. U cijeloj toj borbi da se napravi zamjenski most pomogao je i predsjednik Ivo Josipović.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 6

DR
drznedaj
17:37 17.12.2011.

boy, covjece izbori su zavrsili prije par dana, jos ni neki dan je tek mandat za sastavljanje vlade dodjeljen. I ti bi vec podsjecal nekoga ? E, kolko ljudi tolko cudi

LU
ludva
14:11 09.12.2011.

vojska složi most za 24 sata ,a ovim \"brzićima\" za rekonstrukciju starog treba 6 mj???ma tko tu koga j....Poklon od bivše vlasti Zagorcima.

Avatar HipnosPajdaš
HipnosPajdaš
20:21 11.12.2011.

Poklon od bivše vlasti je i rekonstrukcija stare Zagorske magistrale,koju u predizborno vrijeme nitko nije niti spomenuo.