ZEMLJOVID BRODOLOMA

Na dnu Jadrana 15.000 brodova i zrakoplova

09.12.2001.
u 00:00
* "Szent Istvan", brod velik kao zgrada potonuo je 1918. zapadno od Premude, izvrnut je naopako, a krcat naoružanjem i municijom * Najvrednija je olupina na dnu kod viškog Rukavca leteća tvrđava B-17, američki bombarder potonuo 1944. s 7900 kilograma bombi: grdosija od 25 tona cijela je na 72 metra dubine
Pogledaj originalni članak

Ronioci i ljubitelji dubina s nestrpljenjem očekuju knjigu podvodnih fotografa i ronilaca Daniela Frke i Jasena Mesića "Tajne Jadrana" koja će ovih dana izaći iz tiska. Budući da u Hrvatskoj nema popisa potopljenih plovila u Jadranu, ronioci vape za takvom literaturom. Frkina knjiga uz mnoštvo fotografija te skica brodova i zrakoplova podrobno će opisivati tajne 24 potopljena plovila. Autor se već sprema za nastavak pisanja o tajanstvenu potapanju i brodolomima u hrvatskom podmorju.

- U Jadranu se od prapovijesti do danas nasukalo 15.000 plovila. Zato je cijela obala roniocima povijesno iznimno značajna. Jadran je po olupinama najpopularnije more - priča D. Frka.

Kahlica austrougarskog admirala

Mnoštvo je brodova istrunulo, blago je uglavnom pokradeno, a Frka se usredotočio na brodove koji kriju najzanimljivije povijesne priče.

- Kao najatraktivniju olupinu izdvojio bih razarač "Stella Polare" kod rta Mašnjaka. Potonuo je 1944. godine naletjevši na minu. To je najbolje očuvan ratni brod dosad pronađen u Jadranu. Duboko je pod morem, na 65 metara, i odlično se vidi. Dug je 80, a širok osam metara - govori Frka o brodu koji je nedavno izazvao buru zbog puštanja nafte.

Frku fascinira i "Szent Istvan", pred kojim se čovjek osjeća kao da stoji ispred goleme zgrade. Brod je dug 152 metra, a širok 28 metara te je okrenut naopako.

- U brod "Szent Istvan" ulazili smo s posebnom opremom i golemom ekipom rezervnih ronilaca. Htjeli smo snimiti unutrašnjost admiralova salona i kabina - prisjeća se Frka susreta s brodom koji je potonuo 1918. godine te se protegnuo od 45 do 66 metara ispod mora. Brod je težak čak 20.000 tona, prevozio je 1050 članova posade, a 89 ih je poginulo.

Hrvatsko-mađarska ekspedicija triput je istraživala unutrašnjost broda. Pronađeno je admiralovo posuđe, svijećnjaci, dalekozori, čak i admiralova keramička kahlica s grbom austrougarske mornarice! Većina predmeta pohranjena je u Povijesnome muzeju Istre u Puli.

- Zatekli smo strašan nered, ponajviše zato što se brod izvrnuo. Skinuli smo i mjedeni grb s krme. Drveni namještaj je istrunuo. Mnoge je predmete teško prepoznati zbog velikih naslaga mulja - objašnjava Frka podatke o brodu koji se nasukao osam milja zapadno od Premude prema talijanskoj obali. "Szent Istvan" krcat je naoružanjem i municijom raznih kalibara.

- Vrlo je upitno je li to naoružanje i danas potencijalna opasnost. Još se ništa nije dogodilo. More neutralizira vojnu opremu, pa je opasnost od eksplozija vrlo mala - drži Frka.

U olupinama priče o hrabrima i grešnima

Na brodovima su nađene i kristalne čaše te osobne stvari posade: tabakere, zidni satovi, svjetiljke. Predmeti sa "Szent Istvana" neprocjenjive su vrijednosti, ističe Frka.

Dok snima brodove, Frka je prilično izložen opasnosti.

- Mulj se uzvitla i najmanjim pokretom, vidljivost se tada potpuno smanji pa ne pomažu ni svjetiljke. Jedino je rješenje pričekati da se sve smiri - tumači Frka. Inače, pravilo je da se u olupine ne ulazi bez potrebe.

- Svaka olupina vezana je uz neku tragediju, svaka je priča spomenik nečijoj hrabrosti ili, pak, površnosti - objašnjava podvodni fotograf koji od 1975. godine roni s bocama.

Kao najvrjedniju olupinu na Jadranu vrsan poznavalac podmorja izdvaja leteću tvrđavu B-17, američki četveromotorni bombarder koji je potonuo 1944. godine.

- Oštećen se vraćao u bazu u Italiji. Više nije mogao letjeti te se spustio u more i potonuo kod Rukavca, uz Vis. Potpuno cio dospio je na 72 metra, pa je zbog velike dubine ostao netaknut i zaštićen od pljačkaša - opisuje Frka potopljeni zrakoplov težak 24.900 kilograma koji je vozio 11 članova posade i 7900 kilograma bombi. Na njemu je pronađena sva osobna oprema članova posade: kacige, maske za disanje, instrumenti, čak i isprave!

"Baron Gautsch" u školjkama

Frkina knjiga otkriva i tajnu putničkog parobroda "Baron Gautsch", koji je bio ponos austrougarske flote. Još 1914. godine naletio je na minu kod Rovinja, kad je život na njemu izgubilo 177 putnika. Debelo je obrastao školjkama, očišćen je od svih suvenira, a slovi kao najpoznatija olupina koja se komercijalno iskorištava.

- Loše je kad ronioci vode turiste, a ne znaju im objasniti karakteristike nalazišta. Stranci, primjerice, odlaze pod vodu kao kovčezi, a izranjaju uz riječi: "Ovaj nam je pokazao razbijeno posuđe, što je to?" Želimo im približiti povijesne priče kako bi točno znali na što rone. Frka je zabilježio i detalje o britanskome minolovcu "Coriolanusu" koji je 1945. godine naletio na minu kod Novigrada u Istri. Dojmljiv je jer je odlično naoružan protuzrakoplovnim topovima, nosio je 30 dubinskih bombi i opremu za razminiranje.

Nakon tri godine sustavna prikupljanja podataka, knjiga "Tajne Jadrana" predstavit će dva zrakoplova, pet antičkih lokaliteta s amforama te 17 brodova iz novijeg doba i drvenih jedrenjaka iz Napoleonovih ratova. Knjiga će se tiskati na hrvatskom, engleskom, njemačkom i talijanskom jeziku.

Piše TANJA KRALJIĆ

Pogledajte na vecernji.hr